Trpíme ich všetci a ich sila ohromujúco rastie. Internet zaplavili títo falošní diváci a čitatelia

Nenechajte si ujsť

Šokujúce výsledky zverejnila americká spoločnosť

Bot, boti, boty, botnety AI, roboty. Existuje pre nich viac pomenovaní a hoci sa môžu svojou činnosťou mierne líšiť, v zásade ide o virtuálne objekty tváriace sa ako osoby, ktoré vykonávajú určitú prácu v systéme. Tou sieťou môže byť internet, ale aj uzatvorená offline hra. Boty sú pre správny chod internetu nevyhnutné, zároveň predstavujú veľkú hrozbu pre všetkých prevádzkovateľov webstránok. Od blogov až po obrovské internetové obchody s miliardovými tržbami.

Problém tiež ovplyvňuje menších slovenských obchodníkov a živnostníkov, ktorí majú svoje webstránky. Skreslená návštevnosť je spomedzi možných ohrození maličkosťou, vážnejšou vecou je strata príjmov.

Absurdné čísla

Tieto virtuálne roboty totiž predstavujú až 42,1 percent všetkej návštevnosti internetu ako takého a cielene kradnú obsah. Zistenia odhaľuje štúdia Scraping Away Your Bottom Line: How Web Scrapers Impact Ecommerce od cloudovej a bezpečnostnej spoločnosti Akamai Technologies.

Z uvedených 42 percent falošnej sledovanosti je až 65,3 percenta botov vyslovene škodlivých a 63,1 percenta z nich využíva veľmi vyspelé metódy kradnutia obsahu.

Zistiť, kto stojí za botmi tvoriacimi podvodné kampane, je skoro nemožné. Môžu to byť jednotlivci, ale aj veľké firmy (foto: David Rangel @unsplash.com)
Zistiť, kto stojí za botmi tvoriacimi podvodné kampane, je skoro nemožné. Môžu to byť jednotlivci, ale aj veľké firmy (foto: David Rangel @unsplash.com)

Neúnavné a múdrejšie ako kedykoľvek predtým

Analytická správa prišla hneď s niekoľkými významnými poznatkami, ktoré nenechávajú chladnými žiadneho prevádzkovateľa webstránky.

V prvom rade, botnety AI majú schopnosť samočinne objavovať a takzvane „scrapovať“ aj neštruktúrované údaje. Keď je obsah na webstránkach nekonzistentný, robot si s ním vie poradiť. Žiadne webstránky nie sú chránené pred  masívnejšími krádežami obsahu – dokonca ani tie s neštandardným dizajnom alebo tie zaheslované.

Ďalej, tieto botnety majú schopnosť získavaním rôznorodých údajov a ich spracovaním vytvárať phishingové kampane. Napríklad aj tie, o ktorých sme písali v samostatnom príspevku pred niekoľkými dňami. Zhrnuté, jeden takýto bot dokáže zozbierať obsah, skopírovať ho, vytvoriť webstránku s totožným dizajnom a obsahom a tú využívať na podvody.

Patrí medzi ne stránka platobnej brány, do ktorej vpisujeme údaje o platobnej karte alebo akákoľvek iná prihlasovacia stránka. Údajne až 50 % ziskov z takýchto podvodov sa deje pri otváraní celkom nových účtov (v bankách, na sociálnych sieťach, e-shopoch a pod.).

Falošná virtuálna návštevnosť je problémom všetkých, pretože skresľuje zákaznícke správanie (foto: Carlos Muza @unsplash.com)
Falošná virtuálna návštevnosť je problémom všetkých, pretože skresľuje zákaznícke správanie (foto: Carlos Muza @unsplash.com)

Reálne pre ne prichádzame o peniaze

Na prevádzkovateľov webstránok majú tieto „technologické zázraky“ priame aj napriame negatívne dopady. Medzi tie priame patrí dôsledný monitoring cien tovaru v e-shope a ich následné podliezanie konkurenciou. Za priame ohrozenie tiež môžeme považovať poškodenie dobrého mena, ktoré vznikne phishingovým podvodom. Obeť sa môže a bude domnievať, že o peniaze prišla nie vďaka svojej neobozretnosti, ale vinou spoločnosti, ktorej služby boli zneužité.

Ďalším nepriaznivým javom falošnej návštevnosti je, že sa ňou ovplyvňujú štatistiky sledovanosti a používania. Obchodník a prevádzkovateľ blogu alebo média nemá ako vedieť, aké je reálne zákaznícke správanie. Ak dostáva veľa dopytov na cenové kalkulácie, z ktorých je väčšina iba automatizovaných, môže medzi ľahko prehliadnuť reálnu zákaznícku požiadavku alebo ju dokonca odmietnuť ako spam.

Chýba legislatívny rámec, ale ochrana existuje

Prekvapuje vás, že tieto roboty nie sú legislatívne regulované a obmedzované? Ich prevádzkovatelia majú  voľné ruky v tom, ako ich nadizajnujú a aké úlohy im zadajú. Navyše, nemožno zistiť, kto za nimi stojí.

Napokon, správa sumarizuje aj metódy, akými je možné vplyv robotov korigovať a eliminovať. Tieto rady sú ale určené pre firmy pod zámienkou registrácie.

Dodajme, že moderné analytické nástroje, ako Google Analytics 4, už s prítomnosťou botov a robotov na stránke počítajú a snažia sa ich oddeľovať od reálnych údajov o používaní webstránok a aplikácií.

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -