Leon S. Kennedy is back
Áno, dámy a páni, konečne sme sa toho momentu dočkali. Remake Resident Evil 4 naozaj vznikne. Skutočne ide o oficiálnu verziu produkovanú štúdiom Capcom a taktiež včera odprezentovaná hra svojím aktuálnym vizuálnym stvárnením pripomína nie až tak dávny remake ikonickej dvojky. Je ale vo finále dôvod na radosť alebo skôr opatrné obavy?
Možno vám otázka z minulého odseku pripadá prvoplánová, avšak musíme si všetci uvedomiť jednu dôležitú vec. Resident Evil 4 je titul, ktorý čochvíla dosiahne dvadsiateho výročia od svojho pôvodného vzniku. Na originálnom akčnom horore pracoval Shinji Mikami ako režisér. Nebudem pritom ani trochu preháňať ak napíšem, že práve tento projekt ukázal, ako môže vyzerať moderný akčný horor, ktorý výborne kombinuje oba zmienené žánre a berie si z nich iba to najlepšie.
Je pravdou, že mnohými mechanikami je originálna štvorka retro, ktoré najmä mladší hráči nebudú akceptovať. Pri strieľaní sa nemôžete vlastne vôbec hýbať, samotné mierenie vie byť občas krkolomné. A sekvencie, kde sa staráte o unesenú Ashley (prípadne za ňu rovno hráte) patria aj v komunite ľudí, ktorí štvrtý diel ságy milujú, medzi nenávidené.
Na druhej strane sú ale neodlučiteľnou súčasťou výsledku, ktorý je zábavný a unikátny i (nie len) kvôli takýmto drobnejším nedokonalostiam či dizajnovým chybám. Samozrejme, vo svojej podstate ale ide o bravúrny akčný titul, ktorý nepríjemne mrazí a súčasne dokáže servírovať úchvatnú akciu (komornú aj veľkolepú). K tomu ponúka zástup zbraní, výborné monštrá, pamätných bossov a taktiež aj solídny bonusový obsah, ktorý by sa dnes predával vo forme DLC za tradičnú cenovku.
Remake Resident Evil 4 v oficiálnom traileri
Druhý diel ságy je tak starý, že ešte používa fixné kamery. Niet sa ale čo čudovať, keďže vyšiel v hernom praveku, konkrétne v roku 1998. Preto som plne chápal, že došlo na (roky očakávaný) remake, ktorý nielenže bol ukážkou technologické postupu, no súčasne princípy pôvodného konceptu pretvoril do aktuálnejšej podoby, čo fungovalo výborne.
Ak by som mal totiž vypichnúť príklad kvalitného herného hororu moderného rázu, siahol by som práve k Resident Evil 2 Remake. Titul verný svojmu starému otcovi, avšak súčasne pri jeho hraní nemáte pocit, že by ste pod rukami mali archaickú záležitosť. Titul, podobne ako kedysi štvrtý diel, umne kombinoval survival prvky s dobrou akciou a mrazivými momentami. Ostatne, v nočných morách sa mi ešte stále príležitostne objavuje Mr. X alebo slizkí Lickeri.
Ako predať žezlo?
Každopádne, rád by som sa oblúkom vrátil k otázke z úvodu. Je dôvod na obavy? Ukážka nám jasne hovorí, že vizuálna stránka je značne inovovaná, avšak minimálne farebnou paletou ctí ducha originálu. Taktiež, Capcom prehlásil, že si vývojári dali za úlohu jediné – vytvorenie hororového umeleckého diela, ktoré bude aktuálnym herným zážitkom.
To v podstate odpovedá odprezentovanému traileru. Ja by som ale rád upozornil, že druhý (a vlastne aj tretí) diel, ktorý sa dočkal remaku, zďaleka najviac exceloval v komorných pasážach, kde síce bolo akcie dosť, no rozhodne nie príliš. Štvorka je v tomto trochu iná, pretože v mnohých ohľadoch je monumentálna. Bojujete proti masívnym obrom, odrážate davy Ganado protivníkov, naháňa vás gigantická socha Ramona Salazara (ktorý trpí výškovým komplexom) – jedného z najlepších antagonistov celej ságy. V jednom momente sa do celej akcie pripletie helikoptéra a vy za sprievodu patriotickej hudby trháte desiatky sokov na kusy. Nechýbajú rotačné guľomety, granáty ani výbuchy.
Nová vlna hororu
K tomu si ešte musíte pripočítať QTE alebo ono obmedzenie pri mierení, ktoré bolo podstatnou súčasťou náročnosti hry samotnej. A ja si úplne neviem predstaviť, ako to bude fungovať na novom RE engine. Momentálne môžeme hádať, že štvorka bude verná kamerovému spracovaniu dvoch predchodcov a ovládanie sa, zrejme, tiež nezmení.
Druhý i tretí diel ale využíva svoju nepríjemnú komornosť ako dizajnový prostriedok k sťaženiu bojov a zvýšeniu napätia. Pôvodná štvorka ale obdobnou barličkou nedisponuje. Je nezriedka rozľahlá, otvorená a založená na iných prostriedkoch, ktoré hranie sťažovali. A rôzne dizajnové archaizmy RE engine už nemá a vracať sa, logicky, nebudú.
Osobne si ale myslím, že niečo podobné predstavuje výrazný problém pre to, čím pôvodná hra bola a s akými pasážami pracovala. Trailer totiž nič konkrétnejšie neukazuje a momentálne je hrateľnosť zahalená do rúška tajomstva. A ja v napätí čakám, čo tvorcovia s originálom urobia, pretože si nemyslím, že princípy nastolené predchodcami budú fungovať v remaku štvrtého dielu. Koniec koncov, pôvodná dvojka a štvorka sú úplne iné tituly, ktoré od seba delí dlhých sedem rokov.
Dátum vydania je takmer tu
Hoci sme videli minimum z výsledného produktu, je zrejmé, že čoskoro sa dočkáme konkrétnejších detailov. Dátum vydania je momentálne naplánovaný na 24. marca 2023, pričom sa z projektu budú môcť tešiť majitelia súčasných konzol PlayStation 5.
Je síce pravdou, že novinka bola odprezentovaná na akcii State of Play, no ochudobnení nebudú ani vlastníci konzol Xbox Series X a hráči na osobných počítačoch, kde projekt tiež vyjde.
Čo aktuálne hovoríte na odprezentovanie Resident Evil 4 Remake? Tešíte sa alebo zostávate nateraz skeptickí? Podeľte sa o svoje dojmy prostredníctvom dostupných komentárov.
Zdroj: YouTube.com