TV JOJ musí zaplatiť mastnú pokutu kvôli reklamám
Reklamy jednoducho patria ku sledovaniu televízie, to vieme všetci. Zvykli sme si na biznis model, z ktorého je nám jasné, že stanice sa musia nejak živiť a kvalitné film a seriály či spravodajstvo nám nebudú prinášať len tak, zadarmo. Práve na financovanie svojich aktivít využívajú televízne skupiny inzerciu – klientom predávajú reklamný priestor vo vysielaní. Lenže na ochranu divákov existujú aj isté mantinely, ktoré presiahla TV JOJ. Ako informuje SITA, zaplatia za to mastnú pokutu.
Rada pre vysielanie a retransmisiu je zodpovedná za preskúmanie prípadných podnetov divákov na porušenie pravidiel vysielania. Súkromné spoločnosti si nemôžu vysielať len tak, kedy a čo chcú. Existujú na to pravidlá a dokonca aj zákony.
Prekročili limit na reklamu
Jeden z takýchto zákonov sa vzťahuje na to, ako často môžu byť rôzne programy rozdelené reklamou a na akú dlhú dobu. Spravodajské vysielanie Novín na JOJ trvajú približne 49 minút a podľa zákona môže byť prerušené reklamnou prestávkou iba raz. Televízna stanica tento limit viackrát porušila a vysielanie prerušila kvôli reklamám aj dvakrát.
„Vysielateľ prekročil časový limit dvakrát o 15 sekúnd a trikrát o 14 sekúnd,“ znelo stanovisko Rady podľa SITA. Televízia sa na toto rozhodnutie sťažovala, respektíve sa odvolala. Prípad teda preskúmal aj krajský súd, ktorý rozhodol v neprospech súkromnej spoločnosti. Výsledok celej situácie je teda taký, že TV JOJ musí zaplatiť pokutu 80 000 eur.
Po zamietnutí sťažnosti súdom má TV JOJ ešte poslednú šancu na odvolanie, môžu totiž podať tzv. kasačnú sťažnosť. Je však nepravdepodobné, že by dopadla inak ako pôvodná sťažnosť – keďže o nej rozhodol už aj samotný súd.
Nie je to prvýkrát, čo televízia dostala pokutu za to, že to prehnala s reklamou. Napríklad ešte v roku 2019 rozdala Rada pre vysielanie a retransmisiu pokuty vo výške 25 000 eur, z ktorých 10 000 eur musela zaplatiť práve JOJ-ka. Dôvodom bolo prekročenie zákonného limitu 12 minút reklamy na 1 hodinu vysielania.