Netflix vyhráva vojnu, čo bude ďalej?
Streamovacie služby a veľké mediálne spoločnosti sa trápia a finančne krvácajú, zdá sa však, že Netflix si v ostrej konkurencii hrá vlastnú ligu. Najväčšia streamovacia služba sveta len pár mesiacov po svojej najväčšej kríze zažíva skvelý návrat na scénu a v uplynulom roku jasne dominovala celému trhu.
Ešte v roku 2022 pritom Netflix musel čeliť následkom po-pandemickej éry, ktorá mu umelo vystrelila čísla predplatiteľov. Počas pandémie Netflix raketovo narastal, po uvoľnení opatrení však prišiel tvrdý návrat do reality a Netflix prvýkrát vo svojej novodobej histórii začal strácať predplatiteľov.
V apríli 2022 najskôr šokoval stratou 200-tisíc používateľov, ktorá bola prekvapivá predovšetkým v tom, že služba investorom sľubovala prírastok najmenej dvoch miliónov nových zákazníkov. Reakcia trhu vtedy bola nemilosrdná a akcie Netflixu sa behom pár hodín prepadli o astronomických 35 %. Prevedené na čísla – hodnota spoločnosti behom chvíle klesla o približne 50 miliárd dolárov. Nekompromisný prepad pokračoval aj v ďalšom kvartáli, keď si Netflix musel z portfólia odpísať ďalšie dva milióny predplatiteľov.
Pád Netflixu prišiel v čase, keď jeho hlavní konkurenti v podobe Disney+, HBO Max a ďalších dokázali narastať, čo krízu ešte viac prehĺbilo. Médiá začínali kolaps svetovej platformy označovať za senzáciu – koniec éry Netflixu a nástup novej doby streamovacích vojen.
Gigant však svoje zbrane nezložil a bleskurýchle predstavil nápravné opatrenia. Tie sa opierali predovšetkým o zavedenie reklamy na veľkých trhoch a obmedzenie zdieľania hesiel, praktika, ktorú podľa Netflixu vo svete aktívne využívalo viac než 100 miliónov používateľov.
Netflix v roku 2023 konkurencii nedal šancu
Rok 2023 ukázal, že Netflix sa na pozícii svetového lídra neocitol náhodou a dvojica krokov nielen zabrala, ale ďaleko predčila očakávania. Reklama bola na veľkých trhoch predstavená na prelome rokov, čo Netflixu zabezpečilo dodatočné príjmy z reklamy. Popritom streamovacia služba v najväčších krajinách postupne začala odstraňovať svoj najlacnejší balíček predplatného a nahradila ho cenovo výhodnejším predplatným s reklamou.
Stratégia bola v tomto prípade jasná a zaznamenala obrovský úspech. Služba na jednej strane síce stratila pár dolárov na predplatnom, výrazne však zvýšila svoj príjem z reklamy. Popritom však profitovali aj samotní predplatelia, ktorí za cenu reklamných spotov platili menej ako pred tým.
Dôkaz? Len za prvý rok od predstavenia balíčkov s reklamou nové predplatné registruje až 15 miliónov používateľov. Stále sa pritom rozprávame iba o vybraných trhoch, keďže Netflix s reklamou za nižšiu cenu nie je dostupný globálne. Ide o nový produkt, ktorý bude služba postupne predstavovať aj v ďalších krajinách a nakoniec sa dostane aj na Slovensko.
Zavedenie predplatného s reklamou Netflixu zdvihlo príjmy, počet predplatiteľov raketovo narástol aj vďaka obmedzeniu zdieľania hesiel. Nepopulárny krok Netflix začal v Južnej Amerike testovať ešte v roku 2022, minulý rok už s opatrením ako vôbec prvá veľká platforma vyrukoval globálne. Obmedzenie znamenalo, že používatelia už viac nemôžu používať jeden účet na neobmedzené sledovanie mimo jednej adresy a jeho predstavenie sa stretlo s veľkou nevôľou.