Dajte si pozor na tento typ e-shopov
Napriek tomu, že je nákup na e-shopoch už relatívne bežnou súčasťou životov spotrebiteľov, v období okolo sviatkov prichádza k ich nárastu.
Zvyšujúci sa dopyt využívajú okrem iných aj e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia riadne neoveria, kto je predávajúci a akú spätnú väzbu na neho zákazníci uvádzajú v recenziách. Inými slovami, podvodníci. Teraz vám odhalíme jednoduché triky, ako na nich.
Vždy kontrolujte
„Dôrazne odporúčame, aby si spotrebitelia pred každým nákupom, najmä na internete, riadne preverili predávajúceho a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Kontrolou sa rozumie najmä overenie reputácie predávajúceho, ktorú je možné overiť na nezávislých recenzných portáloch.
„Na začiatok postačí zadať názov e-shopu alebo spoločnosti do vyhľadávača,“ radí Hekšová a dodáva: „Následne si spotrebitelia môžu nájsť, čo o spoločnosti píšu spotrebitelia, ktorí od nej už nakúpili.“ V prípade, že sú recenzie negatívne, odporúčame sa takýmto obchodom vyhnúť. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné dohľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť a výhody, ktoré môže spotrebiteľ dostať, napríklad v podobe lepšej ceny.
Nekomunikovanie je základom problémov
V recenziách je potom relatívne jednoduché zistiť, či sa obchodník problémami zaoberá alebo nejaví záujem o prozákaznícky prístup. V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť množstvo problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť, od dodania (zmena termínu, chybná adresa či problémy s doručením), cez kvalitu dodaného tovaru (iný tovar, menej kvalitný ako spotrebiteľ podľa popisu a fotografií predpokladal), až po prípadné reklamácie vád, ktoré sa na veci prejavia v záručnej dobe dvoch rokov od prevzatia tovaru.
Najmä pri anonymných e-shopoch je potom problém s vymáhateľnosťou práva, pretože spravidla nie je známy ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je možné brániť sa súdnou cestou. Avšak s ohľadom na náklady a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je šanca na úspech minimálna.
Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v Európskej únii, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je oveľa vyššia, hoci nie je stopercentná. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práva, bohužiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope. No v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť oveľa vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom. Rovnako tak môžu predávajúci predísť problémom komunikáciou so spotrebiteľmi.
Keď e-shop nekomunikuje
Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? „Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu pokúsiť o alternatívne riešenie sporu. Návrh na začatie tohto konania budú adresovať príslušnému orgánu, ktorý rokovanie sprostredkuje. V prípade nákupu spotrebného tovaru prostredníctvom internetu je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. Ak ani tu spotrebitelia neuspejú, neostáva im iné, ako svoj nárok uplatniť na súde,“ uzatvára riaditeľka dTestu.