Pripravte sa na reklamu. Službám prinesie miliardy
Už v pondelok 29. januára Amazon do svojej streamovacej služby Prime Video zavádza reklamu. Zatiaľ nie celosvetovo, ale iba na veľkých trhoch ako v USA, Nemecku či Kanade. Predstavenie reklamy v ďalších krajinách je naplánované v druhej vlne, analytici sa už teraz zhodujú – reklama na Amazone bude omnoho väčšou vecou, ako sa môže zdať.
Amazon zavedenie reklamy vo svojom obsahu avizoval ešte v septembri tohto roka. Nedá sa povedať, že by išlo o veľké prekvapenie. Balíčky s reklamou v zahraničí ponúkajú prakticky všetky globálne streamovacie platformy, od Netflixu, cez HBO Max (čoskoro už len Max), až po Disney+ či Apple TV+, ktoré sa na príchod reklamy rovnako pripravuje.
Amazon v tomto nie je výnimkou a snaží sa svoje zisky dodatočne navýšiť aj o príjmy z reklamy. Namiesto predstavenia lacnejších balíčkov, ako to robí konkurencia, Amazon žiadny lacnejší plán nepredstaví. Reklamu integruje priamo do svojho bežného predplatného s možnosťou priplatiť si streamovanie bez reklamy. Takáto cena bude pre amerických predplatiteľov predstavovať 2,99 dolára na mesiac.
Zemetrasenie v mediálnom priemysle
Portál Variety informuje, že príchod reklamy na Amazon sa výrazne podpíše príjmoch služby. Podľa investičnej spoločnosti Morgan Stanley sa príjmy spoločnosti vďaka reklame iba v roku 2024 zvýšia o dve miliardy dolárov z 3,3 na 5,2 miliardy. V ďalších rokoch bude nárast pokračovať, odhad na rok 2026 hovorí o príjmoch až 7,1 miliardy.
Ďalší analytici sú v prognózach o niečo zmierlivejší, všetci sa však zhodujú, že zavedenie reklamy v obsahu jednej z najväčších streamovacích služieb bude znamenať zemetrasenie.
Tento pondelok zistíme, čo sa stane s reklamným trhom, keď obrovský hráč s bezkonkurenčnými výhodami a gigantickým dosahom do okna umiestni ceduľu „Na predaj“, hovorí analytik spoločnosti MoffettNathanson. „Sme presvedčení, že rozhodnutie Amazonu pridať reklamu do Prime Video otrasie celým trhom streamovacích služieb a televíznych platforiem.“
To, že reklama na Amazon Prime Video veľký míľnik, pripúšťa aj výkonný riaditeľ spoločnosti Andy Jassy. Ten hovorí, že spoločnosť sa vydáva do neprebádaných vôd a pri integrovaní reklamy do svojho obsahu čaká službu veľká budúcnosť.
Variety pripomína, že iba na trhu Spojených štátov má Amazon viac ako 96 miliónov predplatiteľov. Nie je však jasné, aká veľká časť z nich skutočne využíva aj streamovaciu službu Prime Video. Tá je totiž súčasťou predplatného Amazon Prime, vďaka ktorému majú zákazníci množstvo iných výhod ako napríklad dopravu zadarmo.
Vraciame sa späť k televízii
Ak sú predpoklady analytikov čo i len trochu blízke realite, nemožno sa čudovať, že reklamu do svojho obsahu čoraz viac pretláčajú aj ďalší veľkí hráči ako Netflix, HBO Max či Disney+. Miliardové príjmy navyše nemožno ignorovať a streamovacie platformy si to dobre uvedomujú.
Aj preto Netflix na trhoch, kde zaviedol reklamu, postupne ruší najlacnejší balíček bez reklamy, ktorý sa mu viac finančne nevyplatí. Balíček s reklamou zatiaľ na Slovensku neavizovala žiadna streamovacia služba, je však iba otázkou času, kedy trend dorazí aj ku nám.