utorok, 26 novembra, 2024
Reklama

Internet sa otriasa v základoch. Google bude dôsledne vyberať, ku akému obsahu sa dostanete

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 24 rokov a moje 3 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moja mačka. A tá tretia je tajná.
Reklama

Google prekopal systém, vyhľadávač sa od základov zmení

Vyhľadávací gigant Google chystá citeľné zmeny v systéme hodnotenia obsahu na webe. O zmenách informoval prostredníctvom svojho oficiálneho blogu The Keyword. Spoločnosť bude adresovať narastajúce množstvo nekvalitného obsahu na webe a textov generovaných umelou inteligenciou. Takýto „odpad“ zahlcuje algoritmus a mýli vyhľadávač, v dôsledku čoho sa bežný používateľ ťažšie dostane ku relevantnému, kvalitnému obsahu.

Problém s hromadne generovaným, nekvalitným obsahom na internete nie je nový, no začal sa javiť ako akútny po sprístupnení AI širokej verejnosti. V dnešnej dobe je jednoduché vygenerovať celý článok alebo parafrázovať text konkurenčných tvorcov pomocou veľkých jazykových modelov (LLM). K dispozícii sú viaceré bezplatné nástroje, napríklad ChatGPT spoločnosti OpenAI, Microsoft Copilot alebo napríklad aj Gemini, ktorý vyvíja samotný Google.

Reklama
google gemini
Zdroj: Microsoft, Google Gemini

Obsah generovaný umelou inteligenciou najmä v posledných mesiacoch zahltil internet. Je problematický najmä preto, že jeho tvorba je jednoduchá a rýchla. Navyše neprináša žiadnu pridanú hodnotu, keďže AI iba parafrázuje poskytnutý zdrojový text. Kvalitou nikdy neprebije ľuďmi napísaný text, no vo vyhľadávači Google narobil problémy jednoducho svojím ohromným objemom. V poradovníku tak často vytlačí iný, skutočne relevantný a ľuďmi vytvorený obsah.

Reklama

Vítaná zmena

Google už do istej miery penalizuje webstránky, ktoré zverejňujú obsah generovaný umelou inteligenciou nízkej kvality. Teraz však chystá „vylepšený systém pre určovanie poradia podľa kvality“. Technologický gigant mení svoje algoritmy, aby viac vyšli na povrch užitočné informácie. Na druhú stranu bude ešte viac obmedzovať, v akom rozsahu vyhľadávač zobrazuje neoriginálny obsah – primárne ten generovaný AI.

Do veľkej miery bude postihované použitie umelej inteligencie na účely SEO (Search Engine Optimization), teda optimalizácie za účelom lepšej pozície webu vo vyhľadávačoch. Google miesto toho uprednostní organický obsah, napísaný bez akýchkoľvek trikov a pochybných taktík s využitím AI nástrojov.

Reklama
ai
Flickr / Unplash

Kľúčová aktualizácia systémov Google bude fungovať už od marca 2024. Opatrenia majú podľa citovanej štatistiky obmedziť nekvalitný obsah vo výsledkoch vyhľadávania až o 40 %.

Reklama

Netýka sa to len obsahu generovaného AI

Firma taktiež chystá významné kroky v systéme hodnotiacom webstránky na základe zverejneného obsahu. Google bude penalizovať weby, ktoré aj napriek tomu, že publikujú kvalitné texty, občas zverejnia nekvalitný obsah tretej strany. Väčšinou ide o reklamné články.

Nie je jasné, do akej miery bude Google penalizovať weby, ktoré si nechajú platiť za reklamný obsah. Zdá sa však, že spoločnosť nemá problém so samotným kupovaním publikácie na weboch, ale s priepasťou medzi bežnou kvalitou obsahu a kvalitou zaplateného textu.

google logo
Zdroj: Wikimedia / Google

Logika za obmedzovaním takýchto webov je taká, že všeobecne uznávané stránky majú u čitateľa istú autoritu. Keď potom zverejnia nekvalitný obsah tretích strán (či už platený alebo neplatený), používateľa to zavádza. Google taktiež poukazuje na fakt, že niektoré webstránky takýmto spôsobom publikujú toľko plateného, nekvalitného obsahu, že jednoducho už ide o spam.

Reklama

Zmeny sú vítané najmä z používateľského hľadiska, kedy bude na webe jednoduchšie nájsť nápomocný, relevantný a ľuďmi napísaný obsah. Aktualizáciu môžu pozitívne vnímať aj samotné webstránky, ktoré pracujú na publikovaní kvalitných textov a vlastného obsahu. Obmedzovaní nekvalitného AI „odpadu“ a spamu sa im ujde viac pozornosti čitateľov.

Ako vnímate popisované zmeny vy? Vnímate, že za posledné 2 roky sa zhoršila kvalita obsahu na internete? Napíšte nám do komentárov.

Reklama

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -
Reklama