Kúpili ste hru online? V skutočnosti ju nevlastníte
Budúcnosť herného priemyslu je digitálna a v posledných rokoch je jasne vidieť odklon od fyzických nosičov smerom k digitálnym kópiám hier. Nový trend prináša so sebou množstvo výhod, ako je okamžitý prístup k obsahu a eliminácia fyzických médií, ktoré zaberajú miesto.
Prechod k digitálnym kópiám však so sebou prináša aj obrovský paradox: hoci si myslíme, že si hru kúpime a v skutočnosti aj vlastníme, v realite to tak vôbec nefunguje. Hráči nezískajú jej vlastníctvo, ale platia za licenciu, ktorá im odomyká prístup k hre.
Na vlnu naskočil ďalší veľký hráč
Na podobnom princípe už fungujú viaceré herné spoločnosti a najnovšie sa k nim pridáva aj Blizzard, informuje Gamereactor. Herný gigant, ktorý stojí za obľúbenými sériami ako Diablo, Overwatch, Starcraft či World of Warcraft hráčov v nových Používateľských podmienkach upozorňuje, že zakúpením digitálnych kópií hier v žiadnom prípade nevzniká nárok na ich vlastníctvo. Ide čisto o licencovanie obsahu zo strany Blizzardu.
Znamená to tiež, že Blizzard a ďalšie herné spoločnosti si s hrami môžu robiť, čo uznajú za vhodné a napríklad pri porušení podmienok môžu hráčom zabrániť k ďalšiemu prístupu k hre. Ďalej je tu tiež vypínanie serverov pri starších herných tituloch, ktoré sa tak môžu stať nehrateľnými.
Rozruch v tomto smere nedávno vyvolal riaditeľ predplatných služieb v Ubisofte – Philippe Tremblay, ktorý sa nechal počuť, že hráči by si mali začať zvykať na to, že žiadne hry už v budúcnosti vlastniť nebudú. Tremblay síce v tomto prípade narážal na formát predplatného v štýle Netflixu, naznačil však ďalšie smerovanie priemyslu, ktoré sa mnohým hráčom nepozdáva.
Chystá sa kľúčová žaloba
Ubisoft nedávno vzbudil rozruch aj správou o vypnutí serverov svojej závodnej hry The Crew. Práve tu sa ukázalo, ako nebezpečný nastavený formát licencovania vlastne je. The Crew totiž bude bez serverov prakticky nehrateľný, hráči, ktorí si hru zakúpili, však žiadne odškodné nedostanú. Jednoducho im viac nepôjde hra, ktorú si poctivo kúpili.
Na nebezpečnú praktiku poukázal aj YouTuber Ross Scott, ktorý proti Ubisoftu pripravuje hromadnú žalobu. Scott argumentuje, že pri kúpe The Crew bola hráčom predaná trvalá licencia na používanie hry, nie služba. Ubisoft preto nemá právo spraviť ju nehrateľnou odstavením serverov.
„Myslím, že dostatočným dôvodom je, že The Crew nám bolo predané pod trvalou licenciou a nie s predplatným. Predávali nám tak tovar a nie službu.
Je to vysokoprofilová hra, ktorú sme dostali v obchodoch a teraz majú kupujúci zostať s prázdnymi rukami. Toto je vlastne perfektná príležitosť, aby sme mohli spochybniť celý systém.“
Pripravovaná žaloba sa dočkala veľkej medializácie a môže byť prelomovou hneď z niekoľkých dôvodov. Spochybňuje zavedené normy týkajúce sa digitálneho vlastníctva a práv spotrebiteľov. Žaloba poukazuje na otázky o trvanlivosti digitálnych nákupov a práv hráčov po tom, čo sú tieto tituly zrušené alebo odstavené.
Ubisoft bude argumentovať, že používatelia v podmienkach súhlasili s tým, že hra je iba licencovaná, a nebola používateľovi predaná v pravom slova zmysle. To Ubisoftu umožňuje narábať s hrou podľa vlastného uváženia a v prípade potreby k nej tiež vypnúť servery. Viac v samostatnej téme.