Netflix pristupuje ďalšiemu kontroverznému kroku
Zmeny pre predplatiteľov Netflixu neustávajú. Po obmedzení zdieľania hesiel a predstavení cenovo zvýhodneného balíka s reklamou na vybraných trhoch sa teraz streamovací gigant uchyľuje k ďalšiemu kontroverznému kroku. Začína masovo rušiť svoj najlacnejší balík predplatného bez reklamy Basic, informuje Techradar.
Netflix plány zrušiť svoju tarifu Basic avizoval ešte počas minulého roka. Najskôr zrušil možnosť predplatiť si balíček Basic v krajinách, kde už predstavil aj tarifu s reklamou. Existujúcich predplatiteľov služba nechala na pokoji a umožnila im v predplatnom pokračovať. To sa však po novom mení a používatelia si budú musieť vybrať – buď sa uspokoja s reklamou a ušetria pár eur mesačne, alebo si budú musieť predplatiť drahší balíček bez reklamy.
Iba veľké krajiny, časom aj u nás
Zmeny sa zatiaľ týkajú iba Kanady a Veľkej Británie, postupne však Netflix začne tarifu Basic rušiť aj na ďalších trhoch. V Európe sa zmeny dotknú napríklad predplatiteľov v Nemecku, Taliansku, Francúzsku či Španielsku. Pre slovenských predplatiteľov sa zatiaľ nič nemení a žiadne z existujúcich balíkov predplatného sa rušiť nebudú.
Aby sa tak stalo, musí u nás Netflix najskôr predstaviť lacnejšiu tarifu s reklamou. Služba s týmto krokom zatiaľ v menších krajinách vyčkáva, je však len o otázkou času, kedy sa to zmení. Netflix svoje plány zakaždým začína realizovať najskôr na veľkých trhoch, aby sa následne rozširovali aj do menších krajín.
Reklamu chcú do svojho obsahu integrovať aj ďalší veľkí hráči, okrem iných Disney+, Apple TV+, Prime Video či služba Max, ktorá na Slovensku už tento mesiac nahradí existujúcu platformu HBO Max. Jedinou platformou, ktorá u nás zatiaľ ponúka aj tarifu s reklamou, je SkyShowtime, ktorá zmeny predstavila iba nedávno. Súčasťou tiež bolo zdražovanie balíka bez reklamy.
Nemá čo stratiť
Stremovacie služby na príjmy z reklamy začínajú spoliehať čoraz viac. Úspešnosť globálnych hráčov sa doposiaľ vyhodnocovala prevažne na základe počtu predplatiteľov, čomu už však odzvonilo. Tempo rastu sa totiž spomaľuje a giganti už nových zákazníkov nenaberajú tak rýchlo ako kedysi. Netflix preto od budúceho roka prestane zverejňovať údaje o počte predplatiteľov a zamerať sa chce na svoje finančné ukazovatele.
V nich vo veľkom spolieha práve na príjmy z reklamy. Reuters informuje, že v roku 2025 chce Netflix na reklame zarobiť až miliardu dolárov. Balíček s reklamou pritom služba zatiaľ ponúka iba na hŕstke veľkých trhov a postupne sa bude rozširovať.
Služba chce príjmy ešte dodatočne nafúknuť rušením svojho balíka Basic. Používatelia totiž budú odkázaní buď sledovať reklamu a nepriamo tak navyšovať zisky Netflixu, alebo si budú musieť priplatiť drahší balík bez nej. Pre platformu ide o jasnú win-win situáciu, ktorú môže ohroziť len úplné zrušenie predplatného zo strany divákov.
Great, so we either have to sit through ads every so often, or pay twice as much to get the Standard/Basic experience that we already do now (albeit only for another few weeks)? Nah, I think I'll pass, Netflix. Cheers, though… pic.twitter.com/2zIo77Oz4l
— Tom Power (@thomp1987) April 30, 2024
Viacerí nespokojní používatelia sa Netflixu už v tomto duchu začínajú vyhrážať, to sa však dialo aj pri plánoch zrušiť zdieľanie hesiel a dialo sa tak v omnoho väčšej miere. Nakoniec k masovému rušeniu účtov nedošlo a Netflix vďaka kontroverznému kroku narástol o milióny nových predplatiteľov.