Znova chcú obmedziť ľudí s ad blockermi
V posledných mesiacoch sa často hovorí o otvorenej vojne Googlu a jeho video platformy YouTube voči aplikáciám na blokovanie reklám. Ad Block a jemu podobné služby sú medzi používateľmi veľmi rozšírené, čo sa YouTube už prestalo páčiť. Aj preto si dali za misiu komplikovať a znepríjemňovať životy ľuďom s takýmito aplikáciami na blokovanie reklám. O ich novej taktike informoval 9to5Google.
Používatelia na sociálnej sieti Reddit začali upozorňovať na zvláštne chovanie YouTube so zapnutým ad blockerom. Niektorí ľudia si všimli, že platforma akékoľvek video, ktoré chcú pozerať, automaticky preskočí na koniec. Keď sa pokúsia manuálne prejsť na istú časť videa, v niektorých prípadoch sa jednoducho donekonečna načítava a nič sa neprehrá.
Tento zaujímavý fenomén sa týka len používateľov s nainštalovaným ad blockerom, komentujúci na fórach tak rýchlo došli k záveru, že ide o jednu z najnovších taktík boja YouTube proti podobným aplikáciám. Otázne však je, či to zaberie…
Už to skúšali viackrát
Nie je to prvý pokus, ako používateľov prinútiť prestať používať ad blockery. Je to pochopiteľné, Google tým totižto prichádza o obrovskú sumu peňazí, nakoľko za každú zobrazenú reklamu si berú podiel z toho, čo inzerent zaplatil. Používanie ad blockerov taktiež negatívne ovplyvňuje tvorcov na YouTube, pre ktorých výnosy zo zobrazených reklám predstavujú finančný príjem.
Ešte v novembri minulého roka YouTube začal zobrazovať upozornenie používateľom s ad blockermi. Platforma im dovolila pozrieť si len 3 videá, pričom ďalej im už videá nenačítali. Nejaký čas na to YouTube prišiel s ďalšou otravnou taktikou, kedy ľuďom zámerne spomaľoval načítavanie videí.
Nedávno Google taktiež zásadne obmedzil mobilné aplikácie na blokovanie reklám. Používatelia od 15. apríla pri pozeraní YouTube prostredníctvom aplikácií ako AdGuard pre smartfóny narážajú na problémy s načítaním. Mnohým sa taktiež zobrazuje chybová hláška: „Nasledujúci obsah nie je v tejto aplikácii dostupný.“
Vývojári ad blockerom držia krok
Avšak napriek snahám YouTube ostáva väčšina aplikácii na blokovanie reklám aj naďalej funkčná. Zdá sa totiž, že vývojári ad blockerov sú o krok vpred a na akékoľvek nové taktiky YouTube rýchlo reagujú.
V reakcii na nové obmedzenie, kedy sa používateľom s ad blockermi automaticky pretáča video na koniec, napísal jeden komentujúci na Reddite: „Počkajte 3 hodiny a AdBlocker tím to opraví.“ A podľa ďalších reakcií tomu tak naozaj je a žiadne problémy si ani nevšimli. Väčšina vývojárov ad blockerov už stihla zareagovať a nové obmedzenie YouTube obišli.
„Používam Ublock Origin… a nikdy ma neovplyvnila táto vojna voči ad blockerom. Neviem prečo a ani ma to nezaujíma, ale nikdy sa mi ani nezobrazili tie otravné vyskakovacie okná s varovaniami,“ opisuje svoju skúsenosť jeden z používateľov.
YouTube tvrdí, že zámer bol iný
Ku celej situácii sa už pre 9to5Google vyjadril aj samotný YouTube. Poskytli nasledovné stanovisko:
„Ad blockery porušujú podmienky používania YouTube a už dlhšie sa snažíme presvedčiť používateľov, aby podporovali svojich obľúbených tvorcov tým, že povolia reklamy na YouTube alebo vyskúšajú YouTube Premium bez reklám. Nesúvisiaca snaha o vylepšenie výkonnosti a spoľahlivosti YouTube môže spôsobovať neoptimálny zážitok zo sledovania pre používateľov s ad blockermi.“
Google teda tvrdí, že najnovší problém pre ľudí s ad blockermi nebol zámerný, ale ide len o vedľajší efekt zlepšovania ich platformy. Tak či onak sa však zdá, že vojna s ad blockermi naozaj ešte nie je na konci. Je ešte otázne, či sa YouTube podarí vymyslieť takú zbraň proti blokátorom reklám, ktorú nebudú vedieť obísť.
Aké je konečné riešenie?
YouTube by najradšej obmedzil všetky spôsoby blokovania reklám. Podľa oficiálneho vyjadrenia tým používatelia „zamedzujú tvorcom dostávať odmenu za sledovanosť.“ Textom na oficiálnom blogu taktiež pripomenuli, že už existuje spôsob, ako pozerať videá bez reklám úplne v rámci podmienok – predplatným YouTube Premium.
Aktuálne na Slovensku stojí predplatné YouTube Premium 7,19 eura mesačne. Spoločnosť ponúka aj zvýhodnené typy platenej služby: Rodinné (10,99 eura mesačne) Študent (4,19 eura mesačne). Vo všetkých prípadoch je dostupné aj 1-mesačné skúšobné obdobie zadarmo.
Keď boli reklamy všetky do jednej skipnuteľné po 5 sekundách, nepotreboval som adblocker a používal som normálnu youtube appku.
Ale teraz, keď mám pozerať 2 reklamy po 30-40 sekúnd vždy, keď si chcem pustiť 2 a pol minutové video, tak to teda nie. Nech mi YouTube fúka cukor medzi polky.
Čo sa týka argumentu s podporovaním obľúbených autorov. Je to blbosť. Youtube častokrát zruší monetizáciu videa, bez dôvodu, alebo ako formu cenzúry. Ale reklamy zobrazuje ďalej. Takže autor dostane prd a peniaze za reklamy zhrabne Youtube.