Od počiatku riadnej kinematografie sa toto umenie zameriava prevažne na rozprávanie ľubovoľného príbehu. Mnohokrát však došlo pri produkcii filmu k problému práve v tak prvotnej fáze, ako vymýšľanie zápletky. Preto nie je vôbec hanbou, ak si režisér či scenárista pre svoju snímku vypožičia už funkčný a overený príbeh. Kde takéto príbehy nájdeme? Predsa v knižnici v knihách. Na výber máte z tisícok dejových línií, od tých najjednoduchších až po tie najzložitejšie.
Na druhú stranu je rozdiel, ak je filmár poverený úlohou ešte dôležitejšou. Ide o veľkú česť mať na starosti natáčanie filmovej adaptácie úspešných kníh. Práve toto mal režisér Scott Hicks na starosti – natočil fantasy drámu menom Pád, založenú na jednej z piatich úspešných kníh s rovnakým menom. Ako to však dopadlo? Predčil film svoju knižnú predlohu? Alebo ide len o napodobeninu Twilightu, ktorá má z tínedžerov vybúchať peniaze? Na tieto otázky vám odpovie Pád recenzia.
Pád recenzia
Film (podľa knihy) sa môže chváliť skvelým príbehom, ktorý znie nasledovne: Dej nasleduje a točí sa okolo mladého dievčaťa menom Lucinda Price, ktorá je poslaná na špeciálnu školu Meča a Kríža potom, ako je obvinená z vraždy chlapca – spôsobením požiaru. Jej čoraz realistickejšie halucinácie neustupujú a pomaly sa dostáva do stavu beznádeje. V škole však stretne Daniela, mladého chlapca, ktorý ju nevysvetliteľne priťahuje – nemôže sa zbaviť pocitu, že ho už odniekadiaľ pozná. Všetko sa však vysvetlí potom, ako zistí, že ide o padlého anjela, ktorý ju miluje už po tisícky rokov.
Žiaľ, ani jednu z pôvodných kníh spisovateľky Lauren Kate som nečítal. Aj napriek tomu však môžem usúdiť nasledovné: Najväčším pozitívom filmu je bezpochyby príbeh. Ironicky je teda najlepšia stránka filmu tá, ktorá je jednoducho opísaná z knihy. Na tom, že je príbeh prevzatý z knihy nie je nič zlé, nepochopte ma zle, veď práve o tom sú filmové adaptácie. Potom, ako som si narýchlo niečo málo zistil o knižnej predlohe som však zistil, že filmový príbeh je veľmi zjednodušený a celkom dosť mu chýba. Snímka pritom prvý diel zakončila cliffhangerom a záverečnou scénou, ktorá hovorí, že filmári určite plánujú pokračovanie. Či sa ho však ale naozaj dočkáme sa zdá čoraz menej pravdepodobné.
Napodobenina Twilightu, či hlúposť pre tínedžerov?
Nadávať na film iba kvôli tomu, že spadá pod žáner fantasy pre mladistvých a dospievajúcich by bolo hlúpe. Predsa len, ľudí je na svete mnoho – mnoho typov osobností, mnoho vekových kategórií a mnoho rôznych hodnôt tolerancie absurdity. Objektívne sa však dá povedať, že nejde o snímku s ohromnou výpovednou hodnotou. Som si istý, že čitateľom a fanúšikom originálnych kníh sa film bude páčiť. Ak však zájdete do kina s vysokými očakávaniami, budete sklamaní. Nejde totiž o vizuálne nádherné spracovanie epického príbehu s geniálnym scenárom a rozvážnym filmárskym umením.
Príbeh je viac než predvídateľný. Po úvodnom príhovore, ktorý slúži ako lenivá cesta oboznámenia diváka s históriou vesmíru je vám hneď jasné, o čom film bude a ako zhruba sa dej skončí. Mnoho scén bolo priam primitívnych. Za pochvalu však stojí fakt, že sa dej zbytočne nenaťahoval a stupňujúcim sa tempom sa približoval finále.
Je mi jasné, že finále malo zapôsobiť napínavo, strašidelne a akčne. Výsledok bol však celkom odlišný. Záver filmu je chaotický, odfláknutý, nekvalitný a vizuálne vás sklame. Zbytočne nevyužil obrovský potenciál, ktorý príbeh má. Viem si celkom reálne predstaviť, že by šlo o úžasný film, keby sa jeho dej odohrával napríklad v 19. storočí. S príbehom o diablovi a anjeloch, ktorý sa odohráva v súčasnosti je totiž veľmi ťažké sa stotožniť.
Herecké obsadenie a zvyšok filmárstva, ktoré môže ísť do pekla
V hlavných úlohách si zahrali Hermione Corfield a Jeremy Irvin. Táto dvojica nádherných ľudí si zahrala večne nerozlučný pár, ktorý sa počas filmu zbližuje pomocou opäť predvídateľných a miestami trápnych scén. Zvyšok hereckého obsadenia tvoria Addison Timlin, Joely Richardson, Lola Kirke, Harrison Gilbertson a príliš veľa ďalších. O hereckých výkonoch sa nedá povedať nič negatívne, ale do nebies by som ich taktiež nevychvaľoval. Veľmi na mňa však zapôsobila Lola Kirke v roli vtipnej a inteligentnej Penn, ktorá mala k dispozícii zdanlivo nekonečné kvantum múdrych narážok a vtipných hlášok. Táto postava bola bezpochyby tou najlepšou časťou filmu.
Scenár podľa knihy od Lauren Kate mali na starosti až traja ľudia. Michael Arlen Ross, Kathryn Price a Nichole Millard sa pri písaní scenára pravdepodobne striedali, zatiaľ čo druhí dvaja v štúdiu varili kávu a piekli palacinky. Úžasnú predlohu totiž nezvládli využiť a jej potenciál doslova vyplytvali. Režisér Scott Hicks už potom len robil, čo bolo v jeho silách a neodvratný pád do pekla sa snažil spomaliť. Zapôsobiť sa však dokázalo skvelému soundtracku, ktorý mali na starosti Rick Garcia a Liela Avila.
Zhrnutie
Je mi to ľúto, je to veľká škoda. Úspech kníh sa filmu zopakovať jednoznačne nepodarilo. Knižnú predlohu snímka plne nevyužila, zabudla na mnoho dôležitých vecí a celkom premárnila obrovský potenciál príbehu. Extrémne trápne a až komicky predvídateľný príbeh rozprávaný pomocou filmárstva, ktoré sa dá prirovnať k nízko rozpočtovým seriálom je zakončený urýchlene a chaoticky, bez nijakého zmyslu a pocitu naplnenia. Jedinou pozitívnou stránkou filmu bol celkom realistický a príjemný humor, ktorý sprevádzal zopár sympatických postáv. Fanúšikom knižných predlôh sa film pravdepodobne aspoň trocha zapáči. Kvôli prevahe cliché nad originalitou dostáva film Pád hodnotenie 4,5/10.