utorok, 24 decembra, 2024
Reklama

Sezóna Formuly 1 odštartovala aj v hernom podaní od Codemasters | F1 2020 RECENZIA

Nenechajte si ujsť

Michal Sliusar
Michal Sliusar
Čauko, volám sa Michal a som študent na Polygrafickej. Mám 19 rokov a žijem v Bratislave. Mojím hobby su prevažne hry a medzi moje obľúbené patria tie od From Software. Milujem horori a to hlavne Body a Space horror. Obľubený umelci ? Lovecraft, Ito, Kojima, Joseph, Kubrick.
Reklama

F1 2020 RECENZIA

F1 2020 RECENZIA – Vo vzduchu je cítiť spálená guma, vreskot motorov sa ozýva spoza cieľovej roviny a naši favoriti si idú po svoje víťazstvo. Aj takto to v športe Formula 1 vyzerá. Po odloženej sezóne, ktorá sa mala začať tento rok už 15. marca na austrálskom okruhu Melbourne Grand Prix Circuit, sme sa konečne dočkali špekulácií o jej zahájení. Dnes už je všetkým jasné, že pretek prebehol v susednom Rakúsku a aj to, ako dopadol.

Štúdio Codemasters nie sú žiadni nováčikovia. Na videohernej scéne sa pohybujú už od roku 1986 a nie je náhoda, že dnes patria medzi najznámejšie a najúspešnejšie štúdia. Ich prvý hit prišiel v roku 1998 a niesol meno po skvelom Rally pretekárovi Colinovi McRae. Colin McRae Rally síce nezískal tie najlepšie hodnotenia, ale Codemasters zistili, že o ich Rally hru je dopyt. Tak sme sa o pár rokov dočkali aj pokračovania.

rally
Zdroj: skoda-motosport.com

Ako si myslíte, že to s touto sériou skončilo? Stačí povedať, že Codemasters má ďalší príspevok do tejto série naplánovaný na október tohto roka. Týmto všetkým som chcel iba podotknúť, že ak sa bavíme o simulátorochrealistickom správaní vozidiel na rôznych povrchoch, tak štúdio Codemasters nemá takmer žiadnej konkurencie.

Hra F1 2020 je už 11. pokusom Codemasters vyšperkovať ich „driving model“. Minuloročný diel zo začiatku čelil kritike od skalných fanúšikov, ale ani to nezabránilo rôznym e-sportovým utkaniam v F1 2019. Koho sme na nich mohli stretnúť? Tak napríklad mladá krv zo stajne Ferrari Charles Leclerc sa umiestnila na 3. mieste, hneď za Alexom Albonom z tímu Red Bull Racing. Na prvom mieste dominoval pretekár Williamsu George Russel. Ten nám všetkým ukázal, že v hrách F1 už má odjazdené kilometre.

F1 2020 recenzia
Zdroj: Michal Sliusar

My sme mali to šťastie vyskúšať si F1 2020 ešte pred vydaním. Dokázalo tohtoročné pokračovanie ešte niečím prekvapiť? Poďme sa na to pozrieť.

Reklama

Dvoma kolesami v RPG žánri

Určite najväčším prírastkom do F1 2020 je mód My Team. Tu sa staneme majiteľom a jazdcom pre náš vlastný F1 tím. Všetko začína jednoduchým vytvorením nášho charakteru. Tvorba a úprava postáv nie je ničím prelomovým, a tak si vyberáme iba zo zopár predom vytvorených presetov.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Čo by to bol za F1 tím, ak by nedokázal svojím dizajnom zaujať? Bohužiaľ presne taký, aký nám F1 2020 dovoľuje vytvoriť. Mať možnosť tvorby vlastných polepov na formulu je skvelé, ale to, že celá tvorba spočíva z toho, že si vyberieme predom vytvorený dizajn, ktorému dáme farbu, je veľkým sklamaním.

To isté funguje aj s logami sponzorov. Každý si aspoň raz všimol rôzne logá, ktoré „skrášľujú“ formulu. Na výber dostávame iba zopár miest, kde si tieto logá dokážeme umiestniť. Nenájde sa tu dokonca ani žiadne zväčšovanie, alebo zmenšovanie.

Reklama
F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Aby toho nebolo málo, tvorba tímového loga funguje na rovnakom princípe. Vyberme si tvar a znak, ktorým dáme vlastné farby, a tu sme skončili.

Manažment a jazda

Názov máme, farby máme a logo taktiež. Čo viac nám ostáva? Teraz si do tímu pozveme druhého jazdca. Na výber je plno svetoznámych profesionálov, no každý niečo stojí. Nie je prekvapením, že na vrchu celého rebríčku sa nachádza Levis Hamilton s hodnotením 94 a cenou 19.5 milióna (ku systému hodnotenia jazdcov sa neskôr dostanem). Cenovo dostupnejší sú jazdci z juniorskej série F2, ktorých ešte len kariéra v F1 čaká. Nájde sa medzi nimi aj syn Michaela Schumachera, Mick Schumacher.

Reklama
F1 2020 recenzia
Zdroj: Michal Sliusar

Ako posledné si teda vyberáme Power Unit, čiže motor. To, aký si vyberieme, má pomerne veľký spád na to, ako bude samotná formula rýchla. Ak nie sme spokojný s naším výberom, nič sa nedeje. Počas celej hry si budeme môcť motor a tak isto aj ostatné prvky formule vylepšovať.

Tu prichádza na scénu manažment. Do čoho chceme investovať najviac peňazí? Budeme môcť zaplatiť nášmu jazdcovi? Dokážeme prežiť sezónu bez toho, aby sme boli nútený zavrieť jedno z našich sídiel? Akú stratégiu si zvoliť, alebo ako dosiahnuť najlepšie výsledky, kým sa nám opotrebujú jednotlivé časti formule? Nad týmto všetkým musíme počas a po jednotlivých pretekoch myslieť.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Hlavné vylepšenia formule sú rozdelené do štyroch kategórií. Durability (znižovanie opotrebenia motora), Chassis (agilnejšie auto a menšia degradácia pneumatík), Aerodynamics (rýchlejšie prejazdy zákrutami) a Powertrain (vyšší výkon a rýchlejšie dobíjanie ER). Každé odvetvie reprezentuje iné funkcie. Na ktoré sa prioritne zamerať nám poradí naša virtuálna pravá ruka. Táto osoba nás vždy postrčí určitým smerom, ktorý nám dokáže zabezpečiť úspech, alebo nám celkovo pomôže v budúcnosti.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Jednotlivé prvky fungujú skvelo, prehľadne a hlavne sú jednoduché na pochopenie. Všetko nám je vysvetlené na začiatku a nám teda stačí byť pozorný a venovať manažovaniu rovnako veľa času, ako samotnému jazdeniu.

Všetky tieto malé rozhodnutia tvoria jeden veľký celok. Ak by jedna malá funkcia nefungovala ako má, celý dojem by bol pokazený. To sú ale iba moje špekulácie a F1 2020 zo mňa dokázala spraviť šéfa tímu, ktorý dokázal zosadiť z trónu Mercedes.

Reklama

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Ako je to s jazdením?

Hra je taká ťažká, akú ju mať chceme. Od nastavovania AI protivníkov až po zapínanie rôznych asistencií nám F1 2020 ponúka voľnú ruku. Ak nestíhame za protivníkmi, tak ich stačí spraviť pomalšími. Ak sa nám zdá, že strácame kontrolu pri východe z každej zákruty, trakčná kontrola nám v tom dokonalo pomôže. Ak nemáme cit a nedarí sa nám brzdiť, príde na scénu ABS.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

F1 2020 sa zameriava aj na nováčikov série. Všetky asistencie prešli zmenami a tak si dokáže hru užiť aj niekto, kto nikdy nehral žiadny predošlý diel, alebo aj ten, kto miesto drahého volantu používa gamepad. Celkové asistencie pre ovládanie s gamepadom rozpútali medzi fanúšikmi rôzne búrlivé debaty. Hovorí sa, že ovládanie je príliš jednoduché a hráčovi odpúšťa aj to, čo je čisto jeho chyba.

Ako to je posúdiť nedokážem. Svoj ovládač DualShock 4 používam už roky pri rôznych pretekárskych simulátoroch a tak som zvyknutý na tento štýl ovládania. Čo ale podotknem je, že hra je priam perfektne pripravená na to, že nie každý, ktorý ju hrá, ma k dispozícii profesionálny herný volant. Všetko ovládanie je predom pripravené pre ovládač a tak som mohol sadnúť za volant formule a hneď pretekať bez žiadnych ďalších úprav.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Celkový zážitok z jazdy sa oproti predošlým dielom nijako výrazne nezmenil. Pocit z rýchlosti je taký, aký si predstavujem, a to hlavne počas dlhých zákrut. Formula sa taktiež správa realisticky. Pri vyjdení za okraje trate je veľmi jednoduché stratiť kontrolu a na jednotlivých okruhoch sa nachádzajú nerovnosti, ktoré dokážu nemilo prekvapiť.

V F1 2020 sa nezabudlo takmer na nič

F1 2020 ponúka okrem módu My Team aj mnoho ďalších. Znova sa tu nájde Driver Career, Grand Prix, ChampionshipTime Trial. Čo chcem podotknúť a pochváliť je Split Screen mód. Posledná pretekárska hra, pri ktorej som trávil svoj voľný čas, bola Project Cars 2. Bohužiaľ neponúka Split Screen a tak som si nemohol s priateľmi porovnávať schopnosti. Vidieť v hre, ktorá vyšla v roku 2020 podporu lokálneho multiplayeru, je už vzácne a tak to hodnotím veľkým plusom. Myslím si, že by to mala ponúkať každá pretekárska hra, pretože ani za čias PlayStation 2 nebol žiaden problém nájsť Split Screen mód.

F1 2020 recenzia
Zdroj: Michal Sliusar

Ďalším veľkým plusom je výber tratí. Tie prešli len drobnými zmenami, ale stále sa podobajú ich reálnym ekvivalentom. Na výber je z 22 tratí a niektoré z nich dokonca ponúkajú alternatívne verzie. Medzi nimi nájdeme Spielberg, Silverstone Circuit, Hungaroring, ale aj obávané Monaco.

Reklama

Audio, vizuál a optimalizácia

Vizuál počasia mi príde lepší ako v predošlej hre. Taktiež si myslím, že sa formule správajú na mokrej vozovke inak, ako som bol zvyknutý. Byť schopný viesť formulu na suchom asfalte nie je nič jednoduché, ale ak sa nám počas preteku zmení počasie a všetka cesta sa stáva mokrou, nastáva kritická situácia, ktorá ukáže, kto je skutočne skúsený.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Zvuky a grafika ma bohužiaľ moc neprekvapili. Bolo to presne to, čo som čakal. Dokázať rozlíšiť medzi F1 2019 a F1 2020 nie je na prvý pohľad vôbec jednoduché. Nechápte ma zle, F1 2019 vyzerá skvelo a nechýba jej nič.

Čakal som iba malé vizuálne vylepšenia, ale ani tých som sa nedočkal. F1 2020 vyzerá dobre, a to je jej problém. Nevyzerá nijako prelomovo a ani sa nestáva žiadnym grafickým benchmarkom. Dôvod bude pravdepodobne ten, že hra vyšla aj na staršie generácie konzol.

F12020
Zdroj: Michal Sliusar

Nakoniec dodám, že hru som si zahral na ultrabooku a počas celého hrania sa mi nenaskytli žiadne pády, čo sa týka snímok za sekundu. Dokázal som ju rozbehnúť na maximálnych nastaveniach, pričom som sa snažil dosiahnuť aspoň 90 FPS. Jediný technický problém, ktorý sa mi naskytol, bolo jedno padnutie hry. To ale Codemasters nemôžem vyčítať, pretože hra určite dostane Day One Patch, ktorý túto chybu opraví.

Systém hodnotenia jednotlivých jazdcov

Ako som na začiatku spomínal, jazdci majú hodnotenia. Každý jazdec dostáva body za predošlé preteky a ich celkové príspevky do tímu. Body sa rozdeľujú do kategórií Experience, Race Craft, AwarenessPace. Po sčítaní bodov dostanú ešte Overall Rating, ktorý reprezentuje celkové hodnotenie jazdca.

Reklama
  • Kategória Experience sa zameriava na skúsenosti jazdca. Čím je hodnotenie vyššie, tým viac dokáže konkrétny jazdec prispieť na výskum a vývoj jednotlivých prvok formule.
  • Kategória Race Craft sleduje, ako efektívne dokáže jazdec predbiehať oponentov. Čím je hodnotenie vyššie, tým lepšie sa jazdec umiestni a tým viac bodov za pretek dostávame.
  • Kategória Awareness si dáva pozor na to, ako bezpečne dokáže jazdec prejsť pretekom. Čím je toto hodnotenie vyššie, tým budú menšie náklady za opravu spolujazdcovej formule.
  • A nakoniec kategória Pace symbolizuje to, aké tempo jazdec má a ako vysoko v tabuľke sa dokáže kvalifikovať.
F1 2020 recenzia
Zdroj: formula1.com

Hodnotenia všetkých jazdcov nám boli predstavené ešte dávno pred vydaním hry. To vyústilo do rôznych hádok medzi fanúšikmi, pretože si mysleli, že jazdci neboli poctivo hodnotení. Hlavným príkladom bol fínsky jazdec Valterri Bottas. Jeho hodnotenie bolo podľa fanúšikov príliš vysoké na to, ako v realite jazdí a aké výsledky podáva.

Či budú jednotlivé hodnotenia neskôr upravené, ostáva záhadou. Osobne si myslím, že hodnotenia sedia a nevidím v nich žiadny vážny problém.

F1 2020 RECENZIA – Zhrnutie

F1 2020 ma dokázala po rokoch znova vtiahnuť do série F1 hier od Codemasters. Režim My Team ma zabavil na dlhé hodiny, ktoré som strávil s úsmevom. Hra mi dala do rúk množstvo rôznych „hračiek“ a nechala ma sa s nimi zahrať tak, ako uznám za vhodné. Všetko som si dokázal v hre prispôsobiť na svoje pomery a tak som sa nikdy necítil, že o niečo prichádzam.

F1 2020 víta nováčikov s otvorenými rukami. Ak ešte váhate, či je táto hra práve pre vás, tak vám môžem úprimne povedať, že za plnú cenu AAA hry definitívne stojí.

Mrzí ma, že som si nemohol vyskúšať online multiplayer. Verím ale, že s tým nebude žiaden problém a všetky pravidlá budú fungovať presne ako v sólo módoch. Za to, akých protivníkov dostaneme do lobby, už Codemasters nemôže, a preto si myslím, že pokračovanie F1 2019 sa znova ukáže ako pravý e-sportový titul pre pretekárov po celom svete.

Reklama

F1 2020 za mňa dostáva solídnych 9/10 bodov. Bol by som ochotný hru ohodnotiť lepšie, keby možnosti úprav dizajnu formule, šoféra a loga neboli na takej nízkej úrovni.

Reklama

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -
Reklama