DiRT 5 RECENZIA
Štúdio Codemasters môžete poznať ako vývojárov a vydavateľov najznámejších pretekárskych hier. Pod ich tituly spadajú série ako F1, DiRT a DiRT Rally, alebo aj GRID. Codemasters tento rok ešte s vydávaním hier neskončilo. Po úspešnom pokračovaní série F1 s hrou F1 2020 tu máme aj nový prírastok do série DiRT. Poďme sa spolu bližšie pozrieť na hru DiRT 5.
Nové štúdio
Ak sledujete herné novinky, tak ste už určite počuli o tom, že herné štúdio Evolution Studio sa stalo súčasťou Codemasters. Ich názov znie Codemasters Cheshire a medzi ich najznámejšie hry patria napríklad MotoStorm a Driveclub.
Codemasters Cheshire nie je žiaden nováčik čo sa týka pretekania. Ich Driveclub vyšiel pri vydaní konzole PlayStation 4 a zožal veľký úspech. Hráči si pochvaľovali jazdný model, množstvo vozidiel ale aj grafické spracovanie. Nového dielu sa už pravdepodobne nedočkáme. Sony predsa nemôže mať konkurenta pre ich pretekársku exkluzivitu, Gran Turismo.
Prečo je táto informácia dôležitá? Ako som spomínal, Codemasters Cheshire v minulosti vydalo hry aj zo série MotoStorm. Ich prvý pokus o pokračovanie DiRT miestami túto sériu pripomína. Dalo by sa teda povedať, že DiRT 5 je niečo viac ako len DiRT, je to kombinácia MotoStormu a predošlých dielov DiRT. Štúdio dostalo za úlohu pozrieť sa na DiRT 2 a DiRT 3 a čerpať referencie hlavnej z nich. Ako sa im to podarilo?
Prezentácia
Už pri spustení hry má DiRT 5 úplne iný nádych. Intro hráča nezdržiava a po vytvorení profilu, ktorý pripomína profil zo série Call Of Duty, ho pustí rovno do stredu deja. Rýchle a pekne animované menu obrazovky majú svoje čaro, no hlavne sú plynulé a jednoduché na pochopenie.
Počas hrania hráč počúva Podcast, ktorý je nadabovaný členmi Donut Media. Tí ho informujú o novinkách. Je to sympatické duo, ktoré dokáže hráča pomedzi závodmi pobaviť, no niektoré vtipy nesadnú ako by mohli.
V hre sa taktiež nachádzajú známe hlasy ako napríklad Troy Baker, Nolan North no aj YouTube tvorca SLAPTrain.
Hra neponúka hlboký príbeh, no povedzme si, kto vyhľadáva pretekárske hry kvôli ich príbehu?
Jednou z noviniek, na ktorú sa kládol veľký dôraz, je dynamické počasie. To mení celkový pocit z trate a pomáha ich oživiť. Efekty počasia sú skutočne prepracované a veľmi príjemne sa na nich pozerá. Čo treba ale vytknúť je, že efekty sú čisto vizuálne a závod neovplyvnia. Občas môže mať hráč pocit, že blesky a hustý sneh iba prekážajú.
Veľkým plusom je počet lokácií a rozmanitosť jednotlivých tratí. Na výber je tentokrát až 10 lokácií, ktoré sa od seba výrazne odlišujú. Medzi moje obľúbené patria napríklad Čína, Roosevelt Island a Taliansko.
Vývojári sa skutočne pohrali s traťami. Na tie sa vždy príjemne pozerá, majú rôzne povrchy, ktoré sa často striedajú a pozadia sú plné detailov. Na výber je až 76 tratí a takmer každá z nich je niečím unikátna. Codemasters Cheshire pri ich tvorbe upustilo od zábran reality a tak trate predstavujú aj extrémne stúpania a klesania, skoky, ale aj sekcie kde sa prelínajú jednotlivé úseky.
Kariéra
Ako som už spomínal, aj v tomto diely sa stretávame s narátorom, ktorý hráčovi pomedzi závody objasňuje rôzne udalosti. Hneď na začiatku je hráčovi vysvetlené ako ktorý typ závodu funguje a čo ma od neho čakať. Všetko prebieha veľmi svižne a na nič netreba čakať, ak hráča nebaví počúvať narátorov, nie je problém preskočiť všetky dialógy.
Kampaň je generovaná náhodne a je možné ju v akomkoľvek okamihu celú resetnúť. Je to skvelý spôsob ako hráča udržať pri hre aj po prejdení celej kampane, ktorá zaberie približne 8-10 hodín pri najvyššej obťažnosti.
Eventy
Aké typy eventov sa v hre nachádzajú? Je ich až 8, no niektoré sú určite zaujímavejšie ako ostatné. Väčšina typov funguje ako klasický závod s protivníkmi, no nájde sa tu aj jeden, v ktorom hráč preteká iba proti času. Medzi tie unikátne patria určite Ice Breaker, v ktorom hráč jazdí po zamrznutom jazere, Path Finder kde je cieľom dostať sa z bodu A do bodu B za čo najkratší čas, pričom musí hráč prekonávať extrémne stúpanie. A nakoniec Sprint, v ktorom je hráč posadený za volant výkonných bugín, ktoré sa pretekajú na oválom okruhu.
Cieľom eventov je dosiahnuť až dva ciele. Prvý cieľ je umiestnenie v TOP 3 a druhý je splnenie vedľajších mini-úloh. Tie pozostávajú z prekonania určitého počtu driftov, z maximálnej dosiahnutej rýchlosti, ale aj z toho, že hráč prejde cez cieľovú čiaru opačne. Na sprístupnenie ďalších eventov stačí dokončiť iba hlavné úlohy. Tie obmenia hráča „známkami“, ktoré odomykajú finálne eventy.
Počas hrania dostáva hráč hernú menu, ktoré slúži na kúpu ďalších vozidiel. Taktiež si hráč odomyká nové vizuálne doplnky a rôzne dizajny na vozidlá. V hre som sa nestretol so žiadnou mikrotransakciou, čo je u mňa veľkým plusom.
Po dokončení určitého počtu eventov je hráč pozvaný čeliť protivníkovi v takzvanom Throwdown evente. Tu sa hráč postaví proti svojmu rivalovi a za úspešné dokončenie získa unikátnu kozmetickú odmenu.
Ako hodnotím mód kariéry?
Je to skok vopred oproti predošlému DiRT 4, no stále sa tu nájde zopár chýb. Náhodné generovanie spôsobuje to, že eventy sa sem-tam zopakujú a tak musí hráč splniť rovnaký event viackrát. To je ale malá chyba, ktorá sa dá poväčšine času ignorovať. Kariéra je skutočne podarená, hráč nemá nikdy pocit, že robí to isté dookola, pretože sa typy eventov stále menia. Odomykanie vozidiel netrvá vôbec dlho a tak je možné na konci kariéry vlastniť každé jedno.
Kariéra síce nesiaha na tú z hry Driveclub, no čo sa týka DiRT, tak je toto určite jedna z tých lepších.
Gameplay
Už pri prvom závode hráča prekvapí nový jazdný model. Ten nepripomína nič z predchádzajúcich dielov, pretože je úplne prerobený. Nový jazdný model spadá do kategórie arkád. Jeho pochopenie je jednoduché a každý môže chytiť ovládač do rúk a začať jazdiť. Prvé autá fungujú presne ako by mali, je jednoduché ich dostať do šmyku a nemajú problém zdolávať prudké zákruty.
Autá sa od seba odlišujú. Zadný náhon, 4×4 a predný náhon je v hre cítiť a každý tento typ áut sa správa na ceste inak. Rolu hrá aj váha áut, ktorá vie ovplyvniť napríklad brzdnú dráhu. Čím je hráč ďalej v kampani, tým ťažšie je udržať autá na ceste. Majú viac koní a tak sa do šmyku dostanú veľmi jednoducho. V hre je skvelý kontrast medzi slabými a silnými autami a tak by to aj malo byť. Tento jazdný model je veľmi jednoduchý na pochopenie, no ak v ňom hráč chce byť skutočne dobrý, musí sa snažiť zlepšovať.
Umelá inteligencia
Aby hra nedostavala iba chválu, musím jej niečo aj vytknúť. Umelá inteligencia je to, čo hráča dokáže skutočne miestami frustrovať. Protivníci sa síce nenechajú na trati zahanbiť a žiadnu pozíciu hráčovi len tak nedarujú, no pretekanie proti nim nie je nič zábavné. AI protivníci vždy dodržiavajú optimálnu stopu na trati bez ohľadu na to, či sa v nej nachádza hráč.
Ak hráč čoby len trocha pomalšie vojde do zákruty, môže sa pripraviť na to, ako doň narazí celá skupina protivníkov. Tak isto je to aj počas jazdy na rovine. Hráč je neustále vytláčaný z cesty, často sa ocitá medzi viacerými protivníkmi, ktorí ho nepustia odbočiť a držia ho v zovretí.
Aby toho nebolo málo, v hre nie je žiadna kvalifikácia a tak hráč vo väčšine eventov štartuje ako posledný a musí sa predierať skrz všetkých protivníkov. Je mi jasné, že pravidlá moto-športu sa v DiRT 5 nedodržujú, keďže ide o fiktívne arkádové závody, no umelá inteligencia by skutočne mohla brať aspoň ohľad na to, kde sa hráč nachádza a nevrážať doň pri každej príležitosti. Tento problém pretrváva pri všetkých typoch obťažnosti.
Do hry pribudla aj nová funkcia asistencie. Nesie názov Trickster a hráčovi pomáha s driftovaním. Funguje iba v jednom móde, kde driftovanie pomáha nahrávať body. Musím sa priznať, že mi často pomohla prejsť Gymkhana eventy, keďže bez nej by som bol nedokázal spraviť ani len donut.
Playground
V hre sa nachádza aj úplne nový mód s názvom Playground. Tento mód funguje podobne ako tvorba tratí v hre TrackMania. Hráči tvoria trate a následne ich zdieľajú. Ostatní ich môžu skúsiť prejsť a dokonca aj ohodnotiť. Všetky časy sa zapisujú do online tabuľky a tak je vždy s kým sa pretekať. Playground sa spolieha na komunitu hráčov. V hre síce je zopár tratí, ktoré vytvorili vývojári, no bez toho aby si navzájom hráči tvorili trate, sa tento mód neuchytí.
Samotná tvorba tratí funguje taktiež na princípe TrackManie. Hráč ma k dispozícii assety, z ktorých môže skladať svoju trať. Tvorba je skutočne jednoduchá a ak je hráč aspoň trocha kreatívny, dokáže vytvoriť aj niečo zábavné.
Ako hodnotím Gameplay?
Hra je skutočne zábavná. Dokázala ma aj dlhšie hodiny udržať, aj keď som miestami bol jemne frustrovaný kvôli umelej inteligencii. Po dokončení kampane na mňa čakal mód Playground, kde som si mohol zvyšovať ego tým, že som prekonával časy ostatných recenzentov. V hre je aj Multiplayer a Split-Screen, no bohužiaľ som sa zatiaľ nemal ako dostať ani ku jednému.
DiRT 5 je pre mňa skvelou oddychovou hrou. Po nervydrásajúcich pretekoch v F1 2020 mi DiRT 5 vždy pomohlo na odreagovanie. Arkádový jazdný model je jeden z najlepších za posledné roky a ak hru prirovnám ku DiRT 4, jedná sa o nové prebudenie série.
Autá
Roster áut v DiRT 5 je skutočne veľký. V hre je až 64 vozidiel a každé je skvelo vymodelované. Vozidlá sa od seba odlišujú výzorom, no ale aj pocitom z jazdy. V hre sa nachádzajú autá z predošlých DiRT hier, no pribudli aj skutočne unikátne autá, ktoré sme v žiadnej inej hre ešte nevideli. Nájde sa medzi nimi dokonca aj zopár elektromobilov.
Autá sú rozdelené do kategórií. Ich výkon je rozdelený do dvoch „známok“, ktoré sú C, B, A a S. Jedna označuje výkon a tá druhá zasa ovládateľnosť. Hráč sa tak nemusí dlho rozhodovať nad tým, ktoré auto je najlepšie. Stačí mu vybrať to s najlepšími známkami.
Čo sa týka kamier, tak výber je dostačujúci. Hráč môže použiť dokonca dve kamery z interiéru. Bohužiaľ v hre nie je žiadna možnosť si kamery prispôsobiť.
Veľkým plusom pre DiRT 5 je možnosť úpravy vozidiel. Úpravy sú síce čisto kozmetické, no ponúkajú hráčovi omnoho viac možností ako predošlé hry. Taktiež si hráč môže na vozidlo nalepiť reklamy od sponzorov. Jednotlivé prvky na úpravu si hráč odomyká tým, že plní eventy.
Ako hodnotím autá?
Výber áut je skvelý. Autá sa od seba rozlišujú vizuálne ale aj pocitovo a je zábava používať takmer každé jedno. Odomykanie áut je veľmi rýchle a to DiRT 5 pomáha ostať záživnou. Úprava vozidiel je detailnejšia v porovnaní s predchádzajúcim DiRT, no taktiež prekonáva aj F1 2020.
Grafika
Hra vyzerá naozaj skvelo. Grafické spracovanie je detailné a dynamické efekty fungujú ako by mali. Nie je to prekvapením, keďže predošlý Driveclub bol taktiež pastvou pre oči. Jedným z najlepších efektov sú určite odrazy sveta v kalužiach, ktoré sú na trati. Neviem ako to vývojári dokázali, no tento efekt dosahuje podobných kvalít ako Ray Tracing.
Na počítačovej verzii sú grafické možnosti biedne rozdelené. Hráč si nemôže nastaviť čo potrebuje a ani mu nie je umožnené uzamknutie snímok za sekundu. Hra sa o to všetko snaží postarať sama, aby hráča nemusela zdržiavať, no miestami by boli hlbšie možnosti určite nápomocné.
Ako hodnotím grafiku?
Myslím si, že po grafickej stránke DiRT 5 nič nechýba. Hra vyzerá skutočne prekrásne a nebojím sa povedať, že prekonáva aj Forzu Horizon 4.
Zvuk
Výber hudby je dokonalý. V playliste sa nájde viacero známych interpretov ako napríklad Stormzy, Jack White, alebo aj Matt Fax. Žánre sa stále menia a tak si v hre nájde to svoje každý hráč. Bohužiaľ, jedným veľkým mínusomom je počet skladieb. Ak hráč strávi na posedenie pri hre viac ako 2 hodiny, začnú sa mu skladby opakovať. Zozačiatku to nie je žiaden veľký problém, ale po pár hodinách pozná hráč už každú pesničku a miestami je lepšie hudbu celkom vypnúť.
Okolité zvuky nie sú taktiež žiadnym skvostom. Viacero zvukov je nízkej kvality, alebo sú zle vyvážené. To isté platí aj pre zvuky vozidiel. Tie nesiahajú ani zďaleka na zvuky z hry DiRT Rally 2.0.
Ako hodnotím zvuky?
Ak hráč neočakáva poriadny audio zážitok, tak si hru bez problémov užije. Zvuky sa dajú ignorovať a časom je možné si na nich aj zvyknúť. Na čo sa ale zvyknúť nedá, je krátky playlist. Počúvať tie isté skladby dookola prestáva byť zábavné veľmi rýchlo. Zatiaľ jediným riešením je popri hre počúvať vlastné playlisty.
Ako hodnotím DiRT 5?
Hra DiRT 5 sa na nič nehrá. Nesnaží sa byť ďalším Rally simulátorom. Pozná svoje miesto a toho sa aj drží. Už dlhšie sme tu nemali žiadnu terénnu pretekársku hru, zameranú na extrémne podmienky. DiRT 5 skutočne exceluje v tom, čo sa rozhodla robiť. Nie je to bezchybná hra, no určite ponúka viac plusov ako mínusov.
Oplatí sa kúpiť v plnej cene? To môžem odporučiť iba skutočným nadšencom série DiRT. Vám ostatným poradím počkať na zľavu a ak hru nájdete za 30€, určite neváhajte s kúpou.
Singleplayer ponúka hodiny zábavy a kampaň sa dá viackrát prejsť bez toho, aby začala byť príliš repetetívna. Multiplayer zatiaľ hodnotiť nemôžem, no verím, že klasický Multiplayer určite ponúkne ďalšie hodiny zábavy. Mód Playground je rýchly na pochopenie, tvorba tratí je jednoduchá a súboje s časom ostatných hráčov sú skutočne zábavné.
Hre udeľujem 8/10 a teším sa na to, s čím príde štúdio Codemasters Cheshire nabudúce.