Zakázali ďalší spôsob blokovanie reklám
Je tomu už niečo cez pol roka, čo Google započal vojnu s AdBlockermi na YouTube. Celý biznis model najväčšej video platformy sveta stojí na reklamách, z ktorých sú platení aj tvorcovia. Najviac z nich však inkasuje prevádzkovateľ YouTube. Tomu sa teda, pochopiteľne, nepáči, keď používatelia blokujú reklamy na tejto stránke. Prichádzajú tým totiž o tržby.
Aj preto spoločnosť začala obmedzovať načítanie videí používateľom s AdBlockom. Za presadzovaním novej politiky stoja predovšetkým znížené zisky Googlu. YouTube zaznamenal pokles príjmov z reklamy už tretí rok po sebe, čomu sa nová taktika boja s AdBlockermi.
Awfully brave of YouTube to think i'm gonna stop using AdBlock before i stop using YouTube. pic.twitter.com/ymrMVRJ3Av
— Titanhunter143 (@titanhunter143) October 9, 2023
YouTube sa však prepočítal. Ako sme informovali v samostatnom článku, používatelia sa AdBlocku nechceli vzdať a využili to aj vývojári týchto rozšírení v internetových prehliadačov. Služby ako Ghostery alebo AdGuard sa rýchlo adaptovali a zistili, akým spôsobom Google deteguje prítomnosť AdBlockov v prehliadači. Toto obmedzenie dokázali odísť a sprístupnili nové nástroje, vďaka ktorým môžu ľudia naďalej blokovať reklamy na YouTube.
V hre sú miliardy dolárov
Ide o jednoznačne spornú tému, na ktorú má každý iný názor. Reklamy síce vedia byť na internete otravné, na druhú stranu však poskytujú tvorcom zdroj príjmu, bez ktorého by pravdepodobne nedokázali naďalej šíriť svoj obsah zadarmo.
Pre samotné spoločnosti ako Google pritom ide o potenciálne miliardové ušlé zisky, a práve preto pokračujú v súboji s AdBlockermi ďalším krokom. Podľa informácií The Verge začal YouTube obmedzovať svoje služby pre aplikácie tretích strán, ktoré na mobiloch blokujú reklamy.
Mobilným aplikáciám na blokovanie reklám odzvonilo
Pre smartfóny existuje viacero aplikácií, cez ktoré dokážete priamo otvoriť a používať YouTube bez reklám. Využívajú pritom aplikačné rozhranie (API) na napojenie sa na službu a načítavanie videí, z ktorých následne odstránia reklamy.
Spoločnosť doteraz takéto služby tolerovala. Ako však informovala prostredníctvom oficiálneho blogu, aplikácie tretích strán, ktoré obchádzajú reklamy, už nebudú povolené.
„Povoľujeme aplikáciám tretích strán používať naše API len ak dodržiavajú podmienky používania. Keď nájdeme aplikáciu, ktorá ich porušuje, vykonáme potrebné kroky k ochrane našej platformy, tvorcov a divákov,“ informuje YouTube.
Používatelia od pondelka 15. apríla pri pozeraní YouTube prostredníctvom aplikácií ako AdGuard pre smartfóny narážajú na problémy s načítaním. Mnohým sa taktiež zobrazuje chybová hláška: „Nasledujúci obsah nie je v tejto aplikácii dostupný.“
YouTube ponúka vlastný „AdBlock“
YouTube chce týmto krokom ukončiť ďalší spôsob blokovania reklám. Podľa oficiálneho vyjadrenia tým používatelia „zamedzujú tvorcom dostávať odmenu za sledovanosť.“ Textom na oficiálnom blogu taktiež pripomenuli, že už existuje spôsob, ako pozerať videá bez reklám úplne v rámci podmienok – predplatným YouTube Premium.
Aktuálne na Slovensku stojí predplatné YouTube Premium 7,19 eura mesačne. Spoločnosť ponúka aj zvýhodnené typy platenej služby: Rodinné (10,99 eura mesačne) Študent (4,19 eura mesačne). Vo všetkých prípadoch je dostupné aj 1-mesačné skúšobné obdobie zadarmo.
Do ktorej skupiny patríte? Pozeráte YouTube videá s reklamami, platíte si predplatné YouTube Premium alebo naďalej blokujete reklamy aj napriek ráznym krokom Googlu? Napíšte nám do komentárov.