Zvládol Bleskový McQueen úspešne zaparkovať v kinách, alebo je jeho kariéra u konca? | Autá 3 (recenzia)

Animované filmy Autá a Autá 2 sú jednými z najlepších celovečerných snímok štúdia Pixar. Dokázali vytvoriť nesmierne obrovskú značku, ktorú pozná každý. Patria medzi to najlepšie, čo môže štúdio pod vedením Disney ponúknuť a tvoria vrchol kriticky a finančne úspešných rodinných blockbusterov. Aj keď profesionálni filmoví kritici prvý diel zhadzovali a druhý totálne spálili na popol, diváci všetkých vekových kategórií s nimi očividne nesúhlasili. Doterajšie filmy o živých autách vyčarovali neskutočné sumy peňazí a svoje meno presadili ako jednu z najobľúbenejších animovaných filmových sérií.

Po celosvetovom úspechu štúdio vymyslelo ďalší atraktívny spôsob, ako zhrabnúť milióny. Disney a Pixar prišli s nápadom zaujímavého spin-offu s názvom Lietadlá. Rovnako ako autá, aj lietadlá by mali v ich vlastnom svete celkom obstojný a pre divákov (a tržby) celkom zaujímavý život. Kritici si však tentokrát už nebrali servítku pred ústa a Lietadlá doslova zostrelili – aj keď neboli súčasťou Auto-univerza. My sme sa však už naučili, ako fungujú animáky a každému je jasné, že na recenziách pri filmoch pre deti nezáleží. Snímka, rovnako ako jej pokračovanie opäť zhrablo neskutočné zisky a o pár zlatých dukátov naviac vyplnilo pokladnicu najväčších filmových štúdií.

Autá 3 recenzia
Bleskový McQueen to bude mať ťažké; zdroj: wallpaperside.com

Autá 3 recenzia

Pred tým, ako by sa človek čoby len začal zamýšľať nad hodnotením animovaného filmu, mu musí od základov porozumieť. Respektíve si musí priznať jediný význam jeho existencie. Pixar sa nás totiž po dlhú dobu snaží usilovne presvedčiť, že nikdy nič nerobí pre peniaze – a veľkí šéfovia nestratia ani sekundu spánku kvôli tomu, že by si niekto myslel opak. Či už by malo vyznám sa hádať o chamtivosti filmových štúdii, alebo nie, dnes tu kvôli tomu nie sme. Do kín totiž prišli Autá 3!

Všetci dávajte pozor – driftujúc opačným smerom, ako vám vraví inštinkt k nám opäť dorazil Bleskový McQueen, spolu s novými dobrodružstvami a neoriginálnymi postavami. Priznám sa, že hovoriacich áut sa trochu bojím – to je ale príbeh na inokedy. Jediný príbeh, ktorý nás dnes zaujíma, je obsah tretej časti filmovej série o závodných autách.

Autá 3 recenzia
Legendárny Bleskový McQueen opäť na trati; zdroj: wall.alphacoders.com

Príbeh plný predvídateľných cliché

Šampión Bleskový McQueen bol na vrchole svojej kariéry už tak dlho, že si ani nevšimol, ako rýchlo mu plynú roky a odchádza mladosť. Konkurovať mu začne namyslený a povrchný Jackson Storm – supermoderné závodné auto novej generácie – ktorý sa chce stať novým šampiónom. Po škandalóznej porážke sa nechá McQueen prehovoriť svojim novým sponzorom Sterlingom na tréning v technologicky pokročilom centre pod dohľadom mladej trénerky Cruz Ramirez. A práve tu začne Bleskovi dochádzať, že staroba sa k nemu neodvratne blíži. Vykašle sa teda na moderný tréning pre mladých a vráti sa späť ku svojim koreňom na epickej výprave.

Príbeh tvorí vysmiate Frankensteinove monštrum poskladané z tých najrôznejších častí tých najrôznejších športových filmov. Základná kostra epickej adventúry je bez hanby ukradnutá z filmu Dni hromu od Toma Cruisea. Tá sa potom spája s rôznymi časťami niekoľkých dielov Rockyho zároveň. Záver a vyvrcholenie, ktoré by každý s vekom nad 6 rokov očakával, kedy si starší šampión uvedomí, že odovzdávanie svojho múdra a skúseností mladej generácií môže byť rovnako vzrušujúce, ako keď ich v mladosti sám získal je taktiež ukradnutý. Presnejšie, aj tu sa Autá 3 inšpirovali úspešným športovým filmom, tentokrát to bol Creed.

Autá 3 recenzia
Úhlavný nepriateľ predstavuje odporcu tradičnosti s nulovým rešpektom; zdroj: youtube.com

Chýba originalita

Nedočkáte sa ničoho originálneho. Rovnaké prvky príbehu a postáv sme mali možnosť vidieť už v predchádzajúcich dieloch filmovej série. Otrasný storytelling je taktiež niečo, čo si nezaslúži pochvalu. Aj napriek zdanlivo lenivému scenáru je však film prekvapivo uspokojujúci – tak, ako dokáže byť iba film Autá.

Autá 3 však viac, ako predchádzajúce diely skúmajú problémy v ľudksej autovej spoločnosti. Hlavným korením príbehu je zdanlivé odovzdávanie moci ženám; respektíve dokazovaniu, že aj ony na to majú. Je však ťažké upozorňovať na reálne problémy či nezhody medzi ľuďmi vo vesmíre, kde sa autá môžu páriť, mať malé auto-deti a okolo dokonca poletuje auto-hymz. Traktory pritom v tomto vesmíre predstavujú dobytok, ktorý hádam ostatné autá konzumujú. Snažte sa na detaily ohľadom fungovania tohoto univerza príliš nemyslieť, lebo okamžite stratíte hlavu.

Autá 3 recenzia
Bleskový McQueen v skratke čelí kríze stredného veku; zdroj: motors.mega.mu

A hádam že práve v tomto je skrytá krása týchto filmov. Aj napriek všetkým negatívam a triviálnym hlúpostiam pôsobia jednoducho živé autá magicky. Možno je pravda, že nejde o animák pre fanatických nadšencov umenia filmu. Irelevantne naladení ľudia s otvorenou mysľou si však film plný inteligentných hlášok a originálnych vtipov užijú. Deti sa taktiež nesmierne zabavia vďaka množstvu akcie, ktorej je chvíľami až prebytok. Na záver však nechýba kopa morálnych lekcií, z ktorých si môže niečo odniesť každý z nás. Koniec koncov, ide o vesmír živých áut, ktorý je plný obrovských logických paradoxov – rozmýšľanie nad fungovaním tohoto sveta je mnohokrát zábavnejšie, ako ten reálny.

Film je však okrem všetkých zábavných a milých stránok smerovaných na deti pôsobivejší z technického hľadiska. Ako príklad imaginárneho komerčného filmárstva stojí filmová séria Autá na vrchole kvality. Zábery a scény z prírody vyzerajú na plátne takmer fotorealisticky. Zdatní animátori sa však naozaj ukázali na autách samotných, ktorým zdanlivo čiernou mágiou vdýchli život. Film je taktiež plný múdrych sekvencií, ktoré sú dokonalým príkladom, ako behom krátkeho času divákovi podať množstvo informácií. Pixar opäť dokazuje, že je na vrchole kvality spracovania – len málo štúdií má každý jeden snímok obrazu dokonalo pod kontrolou.

Autá 3 recenzia
Z vizuálnej stránky sú Autá 3 dokonalé; zdroj: i.ytimg.com

Záver

Autá 3 vo všeobecnosti nesklamali a tvoria skvelý rodinný film, ktorý si vďaka širokému spektru tých najrôznejších vtipov užijú všetky generácie. Štúdio Pixar/Disney opäť dokazuje, že po technologickej stránke je na absolútnom vrchole medzi animákmi. Autám však napriek odovzdaní štafety novej generácii chýba originalita. Príbeh je bez hanby okopírovaný z najznámejších športových filmov, pričom ho poháňa jedno cliché za druhým. Absurdný filmový vesmír nás však ale aj naďalej udivuje a my sa ho jednoducho nevieme nabažiť. Kvôli mnohým chybám v storytellingu však dostáva film Autá 3 hodnotenie 6/10.