Zvládol Ben Affleck rolu autistického ďaňového úradníka čoby hitmana? | Účtovník (recenzia)

V skratke, film Účtovník sa mi veľmi páčil a prekvapil ma. Do kina som išiel s absolútne nulovými očakávaniami, no videl som nekonvenčný a trochu iný akčný thriller. Vec, čo ma ale prekvapila (pozitívne) bol fakt, že film sa viac zameriaval na zložitý a zamotaný príbeh, ako na akciu samotnú. Keďže akčné scény bývajú vo filmoch zväčša identické, respektíve príde hlavný hrdina a s ľahkosťou zmasakruje desiatky zloduchov, ktorí ho podcenia, mi vôbec nevadilo, že ich v tomto filme ani príliš veľa nebolo. Príbeh hlavnej postavy je zložitou cestou rozprávaný cez všelijaké flashbacky. Problémom trochu bolo, že film vám niečo nové predstavil a vy potrebujete chvíľu na rozmyslenie nových zistení, no na to vám moc nezostával čas a šup na ďalšiu scénu. Pár krát som sa spoločne s celou kinosálou aj príjemne nasmial na vtipných scénach. Humoru bolo tak akurát a bol podaný staromódnym vizuálnym štýlom.

Ben Affleck
Ben Affleck

O čom teda je film Účtovník?

Najnovší počin režiséra Gavina O’Connora sa zameriava na Christiana Wolffa (Ben Affleck), milovníka matematiky, ktorý má radšej čísla ako ľudí. Je postihnutý Aspergerovým Syndrómom, čo mu sťažuje vyjadrovanie emócií a všetky sociálne interakcie. Okrem malej a nenápadnej účtovníckej firmičky pracuje aj pre najnebezpečnejšie organizácie sveta, ktorým pomáha nájsť chýbajúce peniaze. Christian sa tentokrát pustí do práce v legitímnej firme s robotikou, ktorej sa vyparili milióny dolárov. Ako sa Chris začne približovať pravde, začnú sa zvyšovať počty tiel a federálny úrad, na čele s Rayom Kingom (J.K. Simmons) je mu v pätách.

Anna Kendrick a Ben Affleck
Anna Kendrick a Ben Affleck

Film chválim za skvelé miešanie zabíjania a počítania čísel, akcie a humoru. V niektorých scénach sa dokonca smejeme na tom, ako Účtovník berie životy. Film určite nie je obyčajným akčným masakrom, kde hlavný hrdina zabíja hordy nepriateľov ľavou zadnou (aj keď by to náš hrdina s autizmom možno dokázal). Čo ma zaujalo a celkom potešilo je, že film si najal piatich ľudí, expertov na mentálne poruchy a aspergerov syndróm, aby bolo zaručené realistické stvárnenie tejto poruchy. Christian má dĺžku svojho auta vypočítanú, aby sa perfektne zmestilo do garáže. V kuchynskej skrinke má presne jeden tanier a jednu sadu príboru. Jedlo si na tanieri musí symetricky uložiť a oddeliť. Keď niečo začne, musí to dokončiť. Toto všetko sú reálne symptómy ľudí s autizmom.

Christianova typická večera
Christianova typická večera

Ako Ben Affleck a ostatní zvládli svoje role?

V roku 1988 Oscarový film Rain Man ustanovil latku pre zobrazovanie autizmu vo filmoch, vďaka skvelému výkonu od herca Dustina Hoffmana. Ben Affleck vo filme Účtovník zvládol realistické stvárnenie autizmu veľmi dobre. V spoločných chvíľach s Danou Cummings (Anna Kendrick) bolo na Christianovi vidieť, že cíti a prežíva emócie, ktoré nedokáže vyjadriť. Anna Kendrick zvládla rolu sympatickej a trochu otravnej účtovníčky skvelo. John Lithgow bol vo filme úžasný, jeho postava bola napísaná a zahraná bravúrne. Podobné niečo sa dá povedať o herečke Cynthii Addai-Robinson, ktorá bola hlavnou hrdinku na druhej strane príbehu, federálnou agentkou, ktorá Christiana vyšetrovala. Jej šéfovi J.K. Simmonsovi v roli Raya Kinga sa taktiež nedá nič vytknúť.

Jon Bernthal
Jon Bernthal

Film sa do hĺbky moc nezameriava ne iné postavy, ako nášho hlavného hrdinu. Vysvetľovacie scény sú niekedy moc chaotické a náhodné. Celé dve hodiny film stupňuje ku veľkému finále, ktoré pozostáva z bizarnej náhody a sentimentálneho prekvapenia. Epilóg na konci filmu nesie pozitívnu správu, že autistickí ľudia nie sú nebezpeční samotári, sú iba iní. Tento výrok ale samotný film tak trochu vyvracia. Film Účtovník je v chvíľach zložitejší na hlavu, ako daňové priznanie a niekedy až zbytočne zdĺhavý.

Celkové hodnotenie

Film odporúčam. Poskytuje trochu rozdielny pohľad na žáner akčných thrillerov a drámy. Skvelému hereckému obsadeniu nemám čo vytknúť, všetci svoje role zvládli viac ako dobre. Na filme sa mi veľmi páčila aj hudba. Príbeh by sa dal chápať aj ako pozitívny, ale aj negatívny. Občas bol zbytočne príliš zložitý, zachraňoval ho však skvelý humor. Keď už ste si mysleli, že viete, ako film skončí, ešte rýchlo vám predstaví prekvapenie, bez ktorého by film skončil naozaj nudne. Film Účtovník teda odo mňa dostáva 7 bodov, prevažne za originalitu.