pondelok, 23 decembra, 2024
Reklama

Bezpečnostný škandál sa týka aj Slovákov. Tento antivírus predával vaše osobné údaje

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 24 rokov a moje 3 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moja mačka. A tá tretia je tajná.
Reklama

Mimoriadne obľúbený antivírus čelí škandálu

Bezmála každý počítač je vybavený istou formou bezpečnostného softvéru. Či už používate Windows alebo Mac, váš operačný systém má zabudovaných viacero foriem ochranných aplikácií. Tie chránia medzi škodlivými súbormi, hackerskými útokmi cez lokálnu či verejnú sieť a znižujú pravdepodobnosť, že sa niekto zmocní vašich osobných údajov. Lenže nie každému tieto základné prvky kyberbezpečnosti stačia, a preto siahnu aj po antivíruse, vyvíjaným treťou stranou, aby boli ešte viac chránení. Ironicky, tento antivírus vás miesto ochrany vystavil ešte väčšiemu nebezpečenstvu.

V škandalóznom odhalení, na ktoré upozornil The Verge sme sa dozvedeli, že obľúbený antivírusový program Avast dlhé roky zbieral osobné údaje používateľov a následne ich predával pre reklamné účely. Podľa zistení americkej Federálnej obchodnej komisie (FTC) mala spoločnosť v rokoch 2014 až 2020 zhromažďovať údaje o tom, aké webstránky používatelia navštevovali.

Tieto informácie Avast ukladal vo svojich databázach bez povolenia používateľov. Z údajov o navštívených webstránkach následne dokázal vytvoriť profil používateľa a zistiť tak informácie o zdravotných problémoch, politických názoroch, mieste bydliska či finančnom stave. Spoločnosť tieto informácie následne predávala ďalej vyše stovke firiem, ktoré ich využívali na reklamné účely.

Pravda o nekalých praktikách Avastu začala vychádzať na povrch ešte v roku 2020 po vyšetrovaní magazínu PC Mag. Zistilo sa, že spoločnosť nielen uchováva a distribuuje informácie bez povolenia používateľov, ale dokonca ich ani poriadne nezabezpečuje. Neboli teda plne anonymné.

Avast dostane pokutu

Po týchto zisteniach sa na prípad začala pozerať aj americká FTC, ktorá 22. februára rozhodla o udelení pokuty vo výške 16,5 milióna dolárov pre Avast. Okrem toho dostane spoločnosť úplný zákaz predávať alebo ďalej nakladať s údajmi o aktivite používateľov na webe pre reklamné účely. Avast bude musieť vysporiadať ďalšie otvorené prípady sťažností.

Reklama
avast
Zdroj: Avast (Microsoft Store)

FTC poukazuje aj na celú iróniu situácie. A to fakt, že Avast mal používateľov chrániť pred sledovaním ich aktivity na webe. Miesto toho však on sám zbieral spomínané informácie.

K situácii sa už vyjadril aj hovorca Avastu Jess Monney, ktorý pre The Verge povedal, že sú „odhodlaní svojej misii chrániť digitálne životy ľudí.“ Následne dodal, že s „obvineniami FTC nesúhlasia,“ no „radi situáciu vyriešia a budú sa tešiť na ďalšie poskytovanie služby pre milióny zákazníkov po celom svete.“

Reklama

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -
Reklama