Čo spôsobilo zatiaľ najväčší výpadok Facebooku, Instagramu a WhatsAppu?
V pondelok, 4. októbra, v čase okolo 17:45, otriasla internetom nevídaná katastrofa. Prestali fungovať najväčšie sociálne siete, najpopulárnejšia aplikácia na četovanie a ďalšie služby. A celé to trvalo zhruba až do polnoci, teda 6 hodín. Čo sa vlastne stalo a čo spôsobilo výpadok Facebooku, Instagramu a WhatsAppu? Bude sa to v budúcnosti opakovať?
SLUŽBY, KTORÉ NEFUNGOVALI CELÝCH 6 HODÍN:
- FB Messenger
- FB Workplace
- Oculus
- ďalšie internetové služby spoločnosti Facebook Inc.
Takéto výpadky nepredstavujú ľahko-riešiteľnú situáciu. Ako prezradil Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, takéto výpadky sa berú “veľmi vážne.” Každá minúta, kedy sa ľudia nemôžu dostať na jednu z ich rozsiahleho portfólia služieb, znamená pre nadnárodného giganta takmer nenahraditeľnú škodu. A reč tu nie je len o peniazoch, ale aj o dôvere používateľov.
Pondelkový výpadok je vôbec najväčším výpadkom, aký spoločnosť zažila od roku 2008. Čo ho vlastne spôsobilo?
Oficiálne stanovisko Facebooku
Bližšie informácie už dorazili z blízkeho IT sektoru. „Neviem, či sme niekedy zažili takýto výpadok veľkej internetovej spoločnosti,“ hovorí Doug Madory z analytickej spoločnosti Kentik. „Facebook je pre mnohých takmer celý internet,“ vraví Madory v rozhovore s CNN.
Veľký výpadok okomentoval už aj samotný Facebook, a to nasledovne:
„Obrovskej komunite ľudí a podnikateľov po celom svete, ktorí na nás závisia: ospravedlňujeme sa. Tvrdo sme pracovali na znovuobnovení prístupu k našim aplikáciám a službám a s radosťou oznamujeme, že už sú späť online. Ďakujeme za vaše strpenie.“
Facebook si uvedomuje vážnosť situácie. Všetkým sa ospravedlňuje a uisťuje verejnosť, že počas výpadku nedošlo k ohrozeniu našich osobných údajov ani iných citlivých dát. Spoločnosť ďalej priblížila dôvod výpadku:
„Naše inžinierske tímy zistili, že zmeny konfigurácie kritických routerov, ktoré koordinujú sieťový tok medzi našimi dátovými centrami spôsobili problémy, ktoré tento tok narušili. To malo za následok kaskádový efekt na komunikáciu našich dátových centier, čo prerušilo naše služby.“
Keď okolo polnoci nášho času začali všetky služby naskakovať do prevádzky, vyjadril sa k výpadku aj šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Napísal, že „vie, ako veľmi sa ľudia na ich služby spoliehajú“ a za spôsobené problémy sa ospravedlňuje.
Bude sa to opakovať?
Samozrejme, Facebook teraz bude mať čo robiť, aby vyžehlil mienku verejnosti o spoľahlivosti ich služieb. To sa pravdepodobne až tak veľmi netýka bežných používateľov Instagramu či WhatsAppu, ale hlavne firiem, ktoré tieto kanály potrebujú na podnikanie.
Šokujúce na celej situácii je, ako dlho trvalo, kým sa problém vyriešil. Podľa technologickej reportérky New York Times Sheery Frenkelovej sa zamestnanci Facebooku sa počas výpadku nevedeli ani dostať do budovy, aby zistili rozsah výpadku. Nefungovali im totiž vstupné karty.
Ako ste zažívali výpadok služieb Facebooku vy? Využili ste 6 hodín pokoja na únik z digitálneho sveta, alebo ste preskočili na Twitter či YouTube? Popíšte nám vašu skúsenosť v komentároch pod článkom.
Zdroj: cnn.com