Ako Lidl používa umelú inteligenciu na zvýšenie predajov
Umelá inteligencia je na popredí technologického vývoja tejto dekády. Pochopiteľne ju využívajú svetové firmy ako Microsoft, Google alebo Apple. Možno ste však netušili, že vo veľkom ju nasadil do akcie aj obľúbený potravinový reťazec Lidl. Optimalizácia predaja v obchodoch už nie je len o počítaní návštevníkov a inventúre predaného tovaru.
Ako Lidl používa získané dáta a čo všetko o nás vlastne vedia? Akú rolu hrá umelá inteligencia a čo všetko je neoddeliteľnou súčasťou pokročilej analytiky? Aby sme zistili odpovede na tieto otázky, spovedali sme Patrika Žatka, dátového vedca pre sieť Lidl.
Čo je v dnešnej dobe z pohľadu dát pre Lidl najcennejšie? Aký druh a z akého zdroja?
Najhodnotnejšími dátami sú bločky, kde okrem iného vidíme, čo, za koľko, kedy a kde si zákazník kúpil.
P. Žatko, vy ste dátový vedec pre maloobchodnú sieť, čo môže pre niektorých znamenať akési netradične spojenie. Opíšte vašu prácu a čo je na nej najzaujímavejšie?
Moja práca je o 3 aspektoch: porozumení biznisu, programovaní a matematike. Potrebujem porozumieť tomu, ako fungujú procesy v biznise a identifikovať problémy, ktoré by sa dali riešiť pomocou dátovej vedy. Následne programujem matematické algoritmy, ktoré tieto problémy riešia. V neposlednom rade je dôležitá komunikácia výsledkov a plánov, preto trávim nemálo času prezentovaním.
Hlavným dôvodom, prečo ma moja práca baví, je to, že neustále prináša nové výzvy. Najzaujímavejšou bola pre mňa výzva priniesť dátovú vedu do Lidla. Využívaním najnovších poznatkov z dátovej vedy môžem riešiť reálne problémy a zároveň sa sám intelektuálne rozvíjať. Okrem toho sa súkromne venujem vyvíjaniu kurzov dátovej vedy. Vďaka tomu, že pravidelne školím, získavam cenné skúsenosti, ktoré využívam aj v Lidli.
Ako si dokážeme laicky predstaviť tieto dáta, s ktorými pracujete?
Ide naozaj o obrovské množstvo údajov, ktoré sa už nezmestia do Excelu, keďže majú miliardy riadkov. Z tohto dôvodu na ich spracovanie používame iné nástroje. Následne, aby sme z takto spracovaných údajov vydolovali niečo cenné používame strojové učenie.
Ak sa rozprávame napríklad o údajoch z bločkov, tak si môžete jeden záznam v databáze predstaviť ako riadok v Exceli, ktorý má veľa stĺpcov. Jeden riadok môže byť napríklad jedna položka na vašom nákupnom bločku. Toto je len jedna tabuľka a tých máme tisícky. V inej tabuľke sú napríklad informácie o tom, kedy, v akom množstve a od koho bol tovar dopravený na predajňu. Mojou úlohou je na začiatku projektu nájsť potrebné informácie v jednotlivých tabuľkách a vhodným spôsobom ich pospájať.
Sú to napríklad dáta o našich nákupných zvykoch?
Áno, analyzujeme aj nákupné zvyky. Ak zákazník použije našu Lidl Plus aplikáciu, tak vieme priradiť jednotlivé nákupy konkrétnemu zákazníkovi. To nám umožňuje analyzovať nákupné správanie až na úrovni zákazníka. Kvôli ochrane osobných údajov však nevieme identifikovať presne, že sa jedná napr. o Patrika Žatka, ale vieme, že dané nákupy patria zákazníkovi s kódom 561549132189.
Viete vyhodnotiť každý jeden nákup na Slovensku a niečo z neho „vyčítať“ o zvykoch Slovákov?
Vidíme každý jeden nákup a detailné informácie o ňom. Takto vieme, čo si zákazníci Lidlu kúpili, koľko to stálo, aká bola zľava, množstvo, na ktorej filiálke, na ktorej pokladni, o koľkej, číslo bločka a mnohé ďalšie údaje.
Popíšte, k akým výsledkom Lidl prišiel pri spracovaní dát o nákupných zvykoch Slovákov.
Vďaka modelom strojového učenia sme dokázali napr. identifikovať, kde je najväčší potenciál umiestnenia kávových automatov vo filiálkach. Dokážeme povedať, ktoré novo-zavedené produkty budú mať u zákazníkov úspech. Nákupné zvyky nám umožňujú identifikovať ideálne množstvá jednotlivých typov produktov v predajniach.
Po spracovaní dát sú výsledky použité aj na lepšiu komunikáciu smerom ku zákazníkom?
Našim hlavným komunikačným nástrojom je leták. Dopyt po ňom nie je rovnaký v čase. Natrénovali sme model, ktorý predpovedá, koľko letákov dodať jednotlivým predajniam. Vďaka tomu zlepšujeme dostupnosť letákov. Taktiež šetríme životné prostredie tým, že nevznikajú veľké prebytky, ktoré by sa inak likvidovali. Zároveň robíme na našom oddelení mnohé štatistické testy, vďaka ktorým sa rozhodujeme, ktorá forma komunikácie alebo iných opatrení je efektívna.
Dalo by sa povedať, že vďaka týmto dátam a špičkovým osobám za ich spracovaním má Lidl náskok pred konkurenciou pri predaji?
V prvom rade je potrebné povedať, že zohnať ľudí znalých v problematike dátovej vedy je momentálne náročné. Na našich školách to ešte nie je rozšírený odbor. Mám to šťastie, že sa mi podarilo prijať do môjho tímu šikovných ľudí zo zahraničia, ktorí sa chceli vrátiť na Slovensko. Oddelenie pokročilej analytiky v Lidli vzniklo mojím príchodom. Mal som už mnohoročné skúsenosti s dátovou vedou zo zahraničia, ktoré som sa rozhodol zužitkovať práve v Lidli. Verím tomu, že vďaka našim výsledkom dokážeme posunúť firmu výrazne vpred.
Celosvetový boom umelej inteligencie je neoddeliteľnú súčasťou progresu pri práci s dátami. Ako pomáha vám a kde ju využívate?
Umelá inteligencia je široká disciplína, ktorá spadá pod dátovú vedu. Ľudia v poslednej dobe vnímajú umelú inteligenciu najmä cez veľké jazykové modely, ako napr. ChatGPT. Okrem toho ide aj o pokročilé matematické algoritmy, ktoré pomáhajú predpovedať trendy v budúcnosti. Pri našej práci takéto algoritmy bežne používame, či už sa jedná o neurónové siete na predpovedanie množstva potrebných letákov na predajniach alebo gradient-boostingové modely na predpovedanie dopytu po zľavnenom tovare.
Mate pripravené zaujímavé projekty na pozadí Lidl?
V poradovníku máme viacero zaujímavých projektov. Je to iba otázka toho, ktorému sa venovať skôr. Niektoré prichádzajú priamo od nás a niektoré sú zase zavádzané z centrály v Nemecku. Nerád by som však s budúcimi plánmi predbiehal. Nechajte sa prekvapiť .
Aké najväčšie inovácie prinesie Lidl v roku 2024?
Momentálne pracujeme na modeli, ktorý predpovedá dopyt po zľavnenom tovare. Po zavedení do praxe budú mať zákazníci dostupné dostatočné množstvo a Lidl zase nebude musieť vyhadzovať prebytočný tovar.
Článok vznikol v spolupráci s Lidl