Dizajn webu a jeho trendy: Čo treba vedieť
Dizajn webu je dnes mimoriadne dôležitý a častokrát zaujme viac, než samotný obsah internetových stránok. Vnímanie toho, čo považujeme za dobrý dizajn sa za posledných 30 rokov značne zmenilo. V 90. rokoch boli trendom ostré hrany, krikľavé farby, kombinácie rôznych fontov a fotografií. Dnes sa väčšina ľudí aj pri tvorbe internetových stránok riadi heslom, že menej je viac.
V roku 1991 vznikla za bránami bájneho CERNu úplne prvá internetová stránka. Vítala nás jednoduchým textom na bielom pozadí. Počiatky dizajnu sa v tej dobe sústredili najmä na informačnú hodnotu a sprievodné texty. Hovorili sme o takzvanej prvej generácii webov – Web 1.0.
V posledných 14 rokoch funguje Web 2.0, ktorý sa sústredí najmä na sledovanie, čítanie a písanie s cieľom priniesť čo najviac interaktívny obsah. Nová éra generácie webov – Web 3.0 posúva hranice internetového sveta ešte ďalej – sústredí sa na (inter)aktivitu. Ako návštevníci dnes môžeme aktívne komunikovať s webom alebo aplikáciou a prispôsobovať si tak obsah, ktorý vidíme a využívame.
Trendy v dizajne webu
Úplným základom je v súčasnosti jednoduchosť. Množstvo farieb a obrázkov, ktoré sa tešili obľube pred desiatimi rokmi dnes hrajú druhé husle. Takzvaný Flat (plochý) dizajn je formou minimalizmu vo webdizajne. Každý prvok v ňom má svoj priestor a funkciu. Farby sú jasné a navzájom zladené tak, aby nepôsobili príliš rušivo. Fonty by mali byť jednotné a čitateľné.
3D dizajn webu
Plochý dizajn doplnila 3D dimenzia. Takzvaný neumorfizmus pridáva tieň všetkým dvojrozmerným objektom, ako tlačidlá či ikonky v online prostredí a vzniká tak vizuálny reliéf, ktorý jednotlivé prvky oddeľuje od pozadia.
Čomu sa vyhnúť?
Ešte pár rokov dozadu boli za veľmi trendy považované funkcie a prvky, ktoré dnes už na webe nájdete len v obmedzenej forme:
- rotujúce prvky na webe – slideshow, carousel
- bannery
- príliš veľa obsahu
- zlá kvalita obrázkov a videí
- chaotická štruktúra stránok
Slideshow umiestnená hneď v úvode stránky môže návštevníka odradiť, obzvlášť vtedy, ak nemá možnosť nijako ju preskočiť. Bannery sa tešili veľkej popularite najmä vtedy, kedy ešte sociálne siete neexistovali, dnes ich úlohu prevzali influenceri, ktorí pôsobia oveľa prirodzenejšie a uveriteľnejšie ako klasická bannerová reklama.
Ak si chcete založiť internetovú stránku, tak nemusíte ovládať žiadne programátorské zručnosti. Stačí si určiť názov, tému a pripraviť obsah. Vlastný web či blog si môžete už za pár minút založiť úplne bezplatne napríklad cez Webnode. Všetko, čo potrebujete, je len funkčný e-mail a pripojenie na internet.
Pre ešte jednoduchšiu orientáciu pri procese tvorby webu je pripravený jednoduchý manuál. Obsahuje 12 kapitol, ktoré opisujú jednotlivé kroky. Manuál je vytvorený pre začiatočníkov a poradí od samotného nápadu, názvu a výberu správnej šablóny, až po zaistenie bezpečnosti.
Zdroj: TS Webnode