Dokázal Nolan natočiť jeden z najlepších vojnových filmov súčasnosti? | Dunkirk (recenzia)

Druhá svetová vojna bola sfilmovaná už nespočetne veľa krát. Avšak, iba niektoré nám ostali v srdciach dlhé roky. Vylodenie v Normandii asi najlepšie zachytil Steven Spielberg vo filme Zachráňte vojaka Ryana. Výborne natočenú Bitku o Okinawu sme si zas užili minulý rok vo filme Hacksaw Ridge od Mela Gibsona. Jedna udalosť sa však až do dnes nedočkala zaslúženého filmového spracovania. Tou bola nepochybne tzv. „Operácia Dynamo“, teda obrovská evakuácia Britov a ich spojencov z pobrežia malého francúzskeho mestečka Dunkirk. Vizionársky režisér Christopher Nolan sa teda po pár výborných sci-fi a Batman filmoch rozhodol, že natočí snímku podľa skutočnej udalosti. Ako teda dopadlo toto jeho „experimentovanie“ s novým žánrom filmu?

Dunkirk recenzia
Zapíše sa Dunkirk do kroniky najlepších vojnových filmov? Zdroj: seattletimes.com

Jedna z najväčších vojnových udalostí

400 tisíc mužov uväznených na pláži pri mestečku Dunkirk. Ich domov, Anglicko, ide odtiaľ vidieť aj bez ďalekohľadu, nachádza sa hneď nad horizontom mora. Vzdialenosť tak malá, no zároveň tak veľká… Nemecké stíhačky útočia na pláž, torpéda zasahujú lode plné vojakov, ktorí sa už tešia domov za ženami a deťmi. Táto udalosť z roku 1940 trvala týždeň. 7 dní, počas ktorých museli byť Britskí vojaci pripravení na smrť. Tá číhala ako zo vzduchu, tak aj na mori a na pevnine. Presne ako tomu bolo vtedy, ani vo filme Dunkirk sa nenachádza hlavná postava. Zatiaľ čo sa veľa ľudí bálo, že to nieje dobrá voľba, Nolan naozaj vedel čo robí a do čoho ide.

Aj keď sa v tomto filme nenachádza žiaden plot-twist, na ktorý sme v jeho filmoch zvyknutí, tak aj tu sa vedel režisér vynájsť. Miesto veľkej zápletky sa pohral s časom. Príbeh na pevnine trvá týždeň, príbeh na mori deň a vo vzduchu zas iba hodinu. Ide o naozaj jedinečné poňatie príbehu, ktoré vynahrádza akúkoľvek hlbšiu zápletku filmu. Na pevnine sa kamera točí hlavne okolo troch mladých vojakov, ktorí sa chcú samozrejme dostať domov. Tommy (Fionn Whitehead), Gibson (Aneurin Barnard) a Alex (Harry Styles). V stíhačke Supermarine Spitfire sa predvedie skúsený pilot Farrier (Tom Hardy), ktorý toho vo filme naozaj veľa nenahovorí. Na malej jachte Moonstone idú vojakov evakuovať Mr. Dawson (oscarový Mark Rylance), statočný George (Barry Keoghan) a stroskotaný vojak, ktorého si zahral Cillian Murphy.

Dunkirk
Pripravte sa na nikdy nekončiace napätie, Zdroj: screenrant.com

Neopísateľne zachytená atmosféra

Počas pozerania filmu v kine sa budete cítiť, ako by ste boli spolu s vojakmi na lodi, na ktorú sa práve rúti torpédo. Minimálne polovicu trvania filmu priam nebudete vedieť dýchať. A práve tu prichádza ďalšia úžasná spolupráca Nolana a Hansa Zimmera, ktorý priniesol ďalší bezchybný soundtrack. Možno nie tak zapamätateľný ako z Interstellaru, ale presne taký, aký film potreboval. Nádherná symbióza zvuku a obrazu, ktorá vás posadí hlboko do sedadla a nedovolí vám sa nadýchnuť. Skoro celý soundtrack je zložený z „tikania„, podobne ako to bolo u piesne Mountains z Interstellaru. Počas akčných scén filmu si budete prstom poklepkávať po nohe a zistíte, že čas hrá v tomto filme naozaj veľkú rolu.

Polovicu audio-vizuálneho orgazmu tvorí samozrejme obraz samotný. Pre túto udalosť sa Christopher Nolan znova spolčil s kameramanom Interstellaru, Hoytem van Hoytema. Treba podotknúť, že takmer celý film je točený pomocou IMAX kamier, a teda pokiaľ si chcete tento film užiť čo najviac, bežte do IMAX kina. Výhľad na chladné more z kokpitu Spitfiru, nekonečné zástupy vojakov na pláži alebo malé lodičky na vlnách do záhuby. Nádhera. Prežijete naozaj nezabudnuteľný zážitok a verte mi, výstrelu z pušky sa zľaknete viac, ako príšery v horore. Nečakajte veľa dialógov, nečakajte krv ani veľké boje. Dunkirk je čisto psychologický film, ktorý nám ukázal hrôzy vojny inak, ako len odstrelenými končatinami a všade prítomným strieľaním. Práve jeho jedinečnosť ho robí jedným z najlepších vojnových filmov vôbec.

Dunkirk recenzia
Harry Styles, Aneurin Barnard a Fionn WhiteheadZdroj: indiewire.com

Jeden z najlepších – ak nie aj najlepší Nolanov film

Šepká sa, že Christopher Nolan nadobro skončil so superhrdinskými filmami. To je však lož. Dunkirk je totižto filmom o naozajstných hrdinoch. Síce vojnu v tej chvíli nevyhrali, no víťazstvom bola úspešná evakuácia viac ako 300 tisíc vojakov. Boje totižto skončili ešte pred tým, než sa film vôbec začal. Fanúšikovia boli skeptickí ohľadom toho, či bude minutáž snímky pod dve hodiny stačiť. Nebojte sa, film by nepotreboval ani o minútu viac. Nebol čas na zbytočné dialógy a videli sme iba to, čo sme potrebovali. Rovnako to bolo aj pri Nolanovom debutovom filme Following, ktorý trval iba hodinu a 9 minút.

Žiadna z postáv sa nestihla rozvinúť, každá mala svoj limitovaný čas a práve to z nich robilo obyčajných ľudí. Práve preto sme sa s nimi dokázali stotožniť. Pokiaľ si myslíte, že najviac času na plátne dostali Nolanovi komorní herci ako Tom Hardy alebo Cillian Murphy, mýlite sa. Tom Hardy povedal sotva 10 viet, no aj tie stáli za to. Oveľa viac priestoru dostali naopak nováčikovia ako Harry StylesFionn Whitehead alebo Barry Keoghan. Už teraz však môžme s určitosťou povedať, že Harryho Stylesa, bývalého speváka z One Direction čaká herecká budúcnosť. Nebol teda iba lákadlom, ale naozaj aj prínosom pre film. Je veľká škoda, že sa fyzicky vo filme neobjavil aj Nolanov najobľúbenejší herec-kolega, Michael Caine. Pokiaľ sa však dobre započúvate, môžete ho počuť v prvej tretine filmu.

Dunkirk recenzia
Tom Hardy mal počas skoro celého filmu masku, rovnako ako keď hral Banea v TDKR, Zdroj: screenrant.com

Medzi všetkými letnými blockbustermi je Dunkirk presne to, čo sme potrebovali. Nepochybne ide o najlepší film leta, spolu s Vojnou o Planétu Opíc. Taktiež Nolan natočil snímku, ktorá sa radí medzi najlepšie vojnové filmy vôbec. Geniálne spracovanie, atmosféra pri ktorej sa vám budú zarývať nechty do sedadiel, no hlavne veľký pokrok v Nolanovom režisérstve. Dunkirk je majstrovským dielom v rámci žánru. Bežte si to pozrieť do kina, najlepšie do IMAXu, ďalší Nolanov film predsa pravdepodobne dorazí až o 3 roky. 10/10