Téma dopravy je pre Slovákov háklivá. Obzvlášť pre tých, ktorí bývajú vo väčších mestách. Jedna strana obyvateľov má vyslovene odpor voči MHD a autom ide aj smeti vyniesť. Na druhú stranu tu sú takí, ktorí hľadajú alternatívne spôsoby prepravy z bodu A do bodu B – len preto, aby nemuseli chodiť autom. Či ho vôbec vlastniť. Žeby ale elektrické kolobežky v Bratislave boli dôkazom toho, že doprava sa dá riešiť aj inteligentne a moderne? Nie. Žiaľ, zatiaľ nie. A tu je dôvod, prečo.
Elektrické kolobežky v Bratislave
Systém zdieľania prepravných prostriedkov za malý poplatok nie je novinkou. Vo svete funguje tzv. bikesharing už dlhé roky, pričom už aj ten sa dostal na Slovensko. Konkrétne v Bratislave, na ktorú sa v tomto článku zameriame, vyčnieva Slovnaft BAjk.
Slovnaft BAjk je objektívne funkčným a celkom obľúbeným príkladom zdieľaných dopravných prostriedkov. Jednoducho si z jednej zo staníc vezmete bicykel a jazdíte si. Vám sa počíta časomiera až do momentu, kým bicykel znova nezaparkujete v jednej zo staníc. Znie to celkom jednoducho, no má to obrovský potenciál. Dokonca tak veľký, že niektorí ľudia si uvedomili, že bicyklom to nemusí končiť.
Mint
„Mint využíva systém dočasného depositu pre platobné karty používateľov, keď začnú jazdu. Ak poplatok za jazdu je nižší ako suma depositu, poskytovateľ vráti zvyšok sumy do 2-5 dní. Ak poplatok za jazdu je vyšší ako suma depositu, konečná suma bude zvýšená a na konci jazdy sčítaná.“
To je oficiálny popis fungovania aplikácie, ktorá v Bratislave spustila zdieľanú prepravu elektrickými kolobežkami. V podstate to funguje tak, že vždy, keď si kolobežku vyberiete zo stanice, z účtu vám odídu 4 €. Následne, keď ju zaparkujete, buď automaticky doplatíte, alebo dostanete peniaze späť – čo záleží od dĺžky jazdy. Sadzby sú nasledovné:
Po predstavení služby sa na spoločnosť zniesla vlna kritiky za prehnané ceny. V praxi znamenajú, že ak si kolobežku požičiate na 10 minút, zaplatíte 2,50 €. Prípadne, ak si ňou niekam odbehnete na pol hodinu, zaplatíte 5,50 €.
Aj keď teda idea znie futuristicky a krásne, pre väčšinu ľudí je jednoducho nezmyselne drahá. Povedzme, že službu niekto využije každý pracovný deň – na 15-minútovú cestu z domu do práce a späť. Tento človek by behom pracovného mesiaca zaplatil 130 €. V tom prípade by sa mu už oplatilo kúpiť si vlastnú kolobežku, na ktorej by o pol roka ušetril.
Čo na elektrické kolobežky v Bratislave vravíte vy? Je to podľa vás skvelý nápad, ktorý zlyháva na cenách? Vaše názory nám zanechajte v komentároch!
Zdroj: mint.sc