Emisný Volkswagen škandál, aka Dieselgate, a jeho dozvuky
V roku 2015 vyšiel na povrch obrovský škandál, ktorého hlavným figurantom bola Volkswagen Group. Automobilový koncern do niektorých vozidiel inštaloval špeciálny softvér, ktorý detegoval, kedy bolo dané auto podrobované emisným testom. Motor vtedy prepol do úspornejšieho režimu, vďaka čomu mohli vozidlá úspešne prejsť emisnými testami s pečiatkou.
Teraz sa zdá, že Volkswagen s taktikami, ako obísť emisné normy, neskončil ani po tomto škandále, známom ako Dieselgate. Aspoň to teda tvrdí poradca Európskeho Súdneho dvoru.
Dieselgate 2.0?
Volkswagen Group je opäť terčom obžalôb. Rakúsky najvyšší súd, konajúc na podnet majiteľov áut z výroby tohto koncernu, posunul tento prípad až na Európsky Súdny dvor. Požiadali ich, aby im potvrdili, že zariadenia na redukciu emisií, ktoré sa nachádzajú vo vozidlách daných majiteľov, sú ilegálne – rovnako ako softvér, ktorý stojí za škandálom Dieselgate z roku 2015.
Tento raz ide o softvér, ktorý deaktivuje zariadenie na čistenie výfukových plynov za istých podmienok. Tieto podmienky sú tri:
- Okolitá teplota sa zníži pod 15 stupňov Celzia
- Okolitá teplota sa zvýši nad 33 stupňov Celzia
- Nadmorská výška presahuje 1 000 metrov
Pri splnení týchto podmienok a vypnutí zariadenia na čistenie výfukových plynov daný automobil vylučuje viac emisií, než povoľuje legislatíva Európskej únie. Práve toto bol dôvod, prečo sa prípadu chytil Najvyšší súd Rakúska. Začali sa pýtať, či to „náhodou“ nie je nelegálne. A taktiež, či nejde o rovnaké zamedzovanie správnej kontroly emisií, ako pri Dieselgate spred šiestich rokov.
Neistá legalita
Generálny advokát Athanasios Rantos teraz na prípad ďalej tlačí. Dáva do pozornosti skoršie vyjadrenie jedného z poradcov Európskeho Súdneho dvora, ktorý prehlásil, že „zariadenie navrhnuté na zlepšenie výkonu systému emisnej kontroly počas emisných testov a schvaľovania je zavádzajúce.“
Európska legislatíva dovoľuje automobilkám inštaláciu zariadení, ktoré v istých situáciách potlačia obmedzovanie emisií motora. Avšak, spustenie týchto zariadení sa dovoľuje len v prípade, že je to potrebné na ochranu motora a zamedzenie nehody.
Rantos dáva do pozornosti, že v Rakúsku, odkiaľ pochádzajú dané prípady majiteľov áut s takýmito zariadeniami, je priemerná teplota často pod 15 stupňami Celzia a nadmorská výška bežne presahuje 1 000 metrov. Softvér podľa neho teda vedome, priam až schválne, znižuje efektivitu systému na redukciu emisií. Nepriamo taktiež pomáha Volkswagenu obchádzať regulácie, pretože počas testov je systém na redukciu emisií plne funkčný, zatiaľ čo počas bežného použitia vozidla je vypnutý.
Taktiež dôležitý fakt je, že spôsob, akým je zariadenie nainštalované, neposkytuje pri vypnutí systému na redukciu emisií žiadnu ochranu motora a nespĺňa teda podmienky stanovené legislatívou Európskej únie.
Aké dôsledky môže mať nový škandál Volkswagen Group?
Európsky Súdny dvor sa vyjadril, že Rantosove vyjadrenia nezastávajú ich rozhodnutie. Finálne sa sudcovia v tomto prípade vyjadria až o 2 až 6 mesiacov. Jeho návrhy na ilegalizáciu takýchto zariadení však budú brať do úvahy.
Ak sudcovia rozhodnú, že zariadenia a softvéry na vypnutie systému redukcie emisií za určitých podmienok nie sú v súlade so zákonom, môže to mať veľký dopad na celý automobilový priemysel. Volkswagen Group totižto nie je jediný výrobca áut, ktorý podobné zariadenia inštaluje do svojich vozidiel.
Môže to tiež znamenať ďalšie finančné postihy pre výrobcov automobilov. Pre predstavu, Volkswagen v súvislosti s Dieselgate z roku 2015 vyplatil už 31 miliárd eur v kompenzáciách, poplatkoch a pokutách. Ostáva otázne, ako sa situácia vyvinie, no výsledok ovplyvní celý trh.
Zdroj: wikipedia.org, autocar.co.uk