Zmena, ktorá Slovákov zrejme odradí
EÚ plánuje zaviesť clá na lacný tovar z Číny a zjednodušiť vyberanie DPH, čo by mohlo výrazne ovplyvniť nákupy z platformy ako Temu, Shein a AliExpress. Práve tieto platformy zažívajú už dlhé roky mohutný rozmach a Slováci si z nich nakupujú naozaj všetko. O téme informuje Reuters podľa exkluzívnej správy z Financial Times.
Zabudnite na lacné nákupy z Číny
Plánované zmeny by mohli viesť k predraženiu nákupov z Číny kvôli clám a DPH, čo by mohlo spôsobiť pokles záujmu o tieto platformy.
Kritici týchto lacných čínskych predajných platforiem najmä v USA sa už viackrát sťažovali, že využívajú oslobodenie od dovozných daní na získavanie výhod voči konkurencii a vyhýbanie sa colným kontrolám.
Návrh v Bruseli predložia v júli a chcú ním zrušiť súčasnú hranicu 150 €, pod ktorou nie je potrebné platiť za tovary žiadne clá. V 2023 sa do EÚ takto doviezlo 2,3 miliardy kusov tovaru.
EÚ však už od 4. júla 2024 uvalila dočasné clá na dovoz elektromobilov z Číny, ktoré sú súčasťou širšieho plánu EÚ na boj proti nekalej konkurencii eúropskych automobiliek.
Púšťa sa do priameho boja s Aliexpressom, Temu a Shein
Na toto Európania čakali. Amazon konečne vstupuje do priameho boja s e-shopmi Aliexpress, Temu a Shein. Ponúkne predaj neznačkových lacných produktov, pričom tovar bude posielať z európskych skladov už od týždňa, najneskôr do 11 dní.
Nový diskontný model Amazonu pripomína spôsob, akým spolupracuje Temu so svojimi dodávateľmi.
Temu je sprostredkovateľ predaja, pričom bez neho by čínski dodávatelia iba sotva dokázali svoje produkty umiestniť na európske či americké trhy. Jedným z dôvodov je aj chýbajúca homologizácia produktov. Produkty z lacných čínskych e-shopov sú totiž častokrát zdravotne závadné, pretože obsahujú chemikálie, ktoré Európska únia zakazuje.
Nový zákon obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien
1. júla 2024 na Slovensku nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Prináša viacero dôležitých zmien, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet.
„Označenie zľava či akcia aj dnes funguje na vzbudenie záujmu zákazníka. A čím je väčšia, tým lepšie. Problém je, že niektorí e-shopári umelo navýšia pôvodnú cenu a prezentujú tak vyššiu zľavu, aká je v realite,“ konštatuje Mária Auxtová zo Shoptetu. Tento stav sa snaží zákon zmeniť.
Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. Ak sa tovar predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.