Facebook a Instagram zavádzajú mesačné predplatné
Dnes platíme už pomaly za všetko. Len nedávno sme vás informovali o tom, že sociálna sieť X (Twitter) experimentuje so zavedením predplatného za registráciu. Takáto zmena vyvoláva v používateľoch nepríjemné pocity, obzvlášť ak mohli službu doteraz využívať zadarmo. Trochu iné je to vtedy, keď sa platforma rozhodne zaviesť poplatok formou nepovinného prémiového predplatného, za ktoré používateľ získa výhody, ako napríklad YouTube Premium. No teraz, ako informuje Reuters, sa medzi spoplatnené služby zaradí už aj Facebook a Instagram.
Ako sa vraví, za všetkým hľadajte peniaze – a buďte si istý, že aj v tomto prípade tomu niet inak. Zisky spoločnosti Meta (kedysi Facebook) sú v ohrození v spojitosti s reguláciami v Európskej Únii. A práve to má vyriešiť predplatné.
Ako určite viete, celý biznis model sociálnych sietí Facebook a Instagram je postavený na reklamách, ktoré inzerenti zobrazujú používateľom. Využívajú na to rôzne dáta o správaní ľudí, demografické údaje a osobné informácie, aby dokázali čo najlepšie zacieliť spomínané reklamy. Posledné roky sa voči týmto praktikám neprívetivo vyjadrovali regulátori Európskej únie, ktorí voči spoločnosti Meta vznášajú rôzne obvinenia ohľadom ochrany osobných údajov a GDPR. Firme sa taktiež ušla nejedna pokuta. Naposledy museli zaplatiť 1,3 miliardy dolárov, uvádza TNYT.
„Rešpektujeme význam a účel týchto vyvíjajúcich sa európskych regulácií a sme zaviazaní sa im podvoliť,“ informuje spoločnosť v oficiálnom oznámení.
Mesačné predplatné za používanie bez reklám
S rozširujúcimi sa zákonmi na ochranu osobných údajov používateľov v rámci Európskej únie je pre spoločnosť kritické, aby diverzifikovala svoje príjmy. Taktiež musí zabezpečiť, aby ich neovplyvnil prípadný odliv inzerentov. Aj preto bolo práve spustené už v minulosti avizované mesačné predplatné za používanie Facebooku a Instagramu bez reklám.
Pri otvorení vašej aplikácie ste si mohli všimnúť nasledovné upozornenie: „Chcete si aktivovať predplatné alebo naše produkty používať ďalej zdarma s reklamami?“
Meta vysvetľuje, že predplatným získate používateľský zážitok nerušený reklamami. Nie je povinné, ako sociálna sieť opakovane vysvetľuje, môžete si zvoliť aj možnosť používania zdarma s reklamami. Teda rovnako ako doteraz. Následne budete musieť potvrdiť súhlas s používaním vašich údajov na personalizáciu reklám a meranie ich úspešnosti cez súbory cookies.
Cena je vyššia ako predplatné Netflixu
Spoplatnená služba je dostupná za 9,99 eur mesačne na webovej verzii, respektíve 12,99 eur mesačne za verzie aplikácií na iOS a Android. Zo začiatku sa tento poplatok bude vzťahovať na všetky prepojené účty v Centre účtov. S účinnosťou od 1. marca 2024 si však Meta začne pýtať dodatočné poplatky (6 € na web / 8 € na iOS a Android) za každý dodatočný účet. Celkovo si tak používateľ na mobilnom zariadení zaplatí 20,99 eur mesačne za to, aby nevidel reklamy na Facebooku a Instagrame.
Predplatné je dostupné výhradne v Európskej únii a v Európskej hospodárskej zóne (vrátane Švajčiarska), keďže regulácie na ochranu osobných údajov napríklad v USA nie sú až tak prísne ako u nás. Platiť si ho bude môcť akýkoľvek používateľ s vekom nad 18 rokov. Zároveň Meta prestane zobrazovať reklamy tínedžerom, teda všetkým neplnoletým používateľom v EÚ, informuje The Wall Street Journal.
No a čo ak si nechcete zaplatiť? Dobrou správou je, že sa pre vás nič nezmení. Facebook aj Instagram môžete aj naďalej používať zadarmo s reklamami rovnako ako doteraz.