Ako vznikol film Toy Story 4
Ak poznáte filmy štúdia Pixar, asi viete, aká kvalitná ja ich animácia. Už dlhé roky, mnohých z nás od samotného detstva, nás stále prekvapujú, a nehovorím teraz iba o technickom spracovaní, ale aj o príbehoch ako takých. Hlbokých postavách. Silných emóciách. A všetkom, čo k tomu patrí. Dnes sa preto pozrieme, ako to robia – konkrétne si povieme, ako vznikol film Toy Story 4.
Príbeh a vizuál si idú ruka v ruke
Ako pri každom filme od štúdia Disney / Pixar, príbeh je na prvom mieste. Proces tvorby filmu ako Toy Story 4 začína písaním scenára. Aby tím nestrácal čas, zatiaľ čo sa finalizuje dej, umelci k nemu už majú prístup, aby mohli nakresliť predstavu konkrétnych scén. Tieto náčrtu všetkých scén potom spoja dokopy a vytvoria z nich tzv. story reel.
Story reel je niečo ako predloha pre vizuálnych umelcov, ktorí budú na filme pracovať. Všetci tak už majú pred začiatkom práce v počítači predstavu o tom, ako bude každá scéna vyzerať. Story reel je doplnený o základné zvukové efekty, dopĺňaciu hudbu a dialógy, ktoré nahrali zamestnanci štúdia. Všetko len pre predstavu toho, ako bude štrukturovaný celý film.
Umelecká vízia putuje na papier a do počítača
Popritom všetkom sa však nezastavujú ani ostatné tímy a oddelenia štúdia Pixar, ktoré na filme pracujú. Keď je hotový príbeh, umelci a produkční dizajnéri tvoria návrhy na finálny vzhľad postáv a prostredia, v ktorom sa budú pohybovať. Odborníci na postavičky medzičasom pracujú na detailoch každej jednej hlavnej či vedľajšej postavy.
V prípade Toy Story veľmi veľa času zabralo skúmanie toho, ako vyzerajú skutočné hračky, akým spôsobom sa opotrebúvajú a čo by mohlo ich vzhľad ovplyvniť tak, aby ich diváci brali ako čo najreálnejšie. Možno si poviete: „Veď všetky postavy už sú hotové, čo by na nich mohli meniť?“
No práve pri štvrtom príbehu hračiek sa toho menilo dosť. Nezabúdajme, že technológie napredujú šialeným tempom, preto je na hračkách vidieť čoraz viac detailov. Okrem iného sa zmenilo oblečenie niektorých z postáv. No a v neposlednom rade, aj tentokrát privítame viacero nových hračiek, ako napríklad zábavnú dvojku Ducky a Bunny či bábiku Gabby Gabby.
Emócia farbami a začiatok modelovania
Ďalším kľúčovým krokom je tvorba takzvaných farebných scenárov. Ide o digitálne maľby – jedna vždy pre každú scénu, ktorej návrh už skôr predkreslili. Táto digitálna maľba funguje ako farebná paleta, teda zachytáva svetlosť scény, farebný tón atď.
Medzičasom sa začali práce na modelovaní postáv a prostredí v počítači. Začína sa iba zhruba, pričom digitálni umelci vychádzajú z náčrtov a malieb, ktoré udávajú scénu. Keď sú s hrubou verziou modelu spokojní, začnú dolaďovať detaily až do finálnej podoby. V tejto fáze však ide iba o tvar samotného modelu, nie jeho farby, pohyb či interakcie s prostredím, v ktorom sa nachádza.
Modely hračiek v Toy Story 4 si vyžadovali krok navyše. Aby mohli animátori rozhýbať postavičky, ich digitálne modely museli byť vybavené kostrou. Pod pojmom kostra chápeme nielen kĺby, ktoré dovoľujú pohyb rúk alebo nôh, ale aj detailnejšiu digitálnu imitáciu svalov v tvári a tak pod. Práve vďaka tomu môžu animátori neskôr vdýchnuť život do inak nehybných 3D modelov. Animovanie scény jednému tímu pri filme Toy Story 4 zabralo aj vyše dva mesiace.
Animácia a dolaďovanie vizuálu
Samotná animácia, teda hýbanie postavami tak, ako si to príbeh vyžaduje, sa tiež robí zozačiatku len zhruba. Je dôležité najprv rozhodnúť, kade presne a ako rýchlo sa hračky budú hýbať priestorom. Až v neskoršej fáze sa pohyb manuálne zdokonalí. Pri animácii sa často používajú skutočné videá ako predlohy, ktoré animátorom uľahčia v počítači simulovať napríklad do, ako presne bežia ľudia či zvieratá a tak pod.
Vo fáze zdokonaľovania pohybu postavičiek do finálnej podoby začnú do štúdia prichádzať herci, ktorí im prepožičajú svoj hlas. Digitálne postavy sa dabujú dvoma spôsobmi: buď ešte pred dokončením animácie tváre, aby umelci vedeli pohyb úst prispôsobiť hlasu herca, alebo po dokončení animácií, keď musí herec dokonalo načasovať svoje slová.
Dôležitú úlohu majú aj operátori digitálnej kamery. Tí totižto rozhodujú o tom, čo nám v danej scéne ukážu a čo nie. V podstate ide o digitálnych kameramanov. Až na malé zmeny kvôli animácii pritom vychádzajú z počiatočných nákresov scén.
Aj keď sa všetko hýbe pekne, film je ešte pomerne ďaleko od dokončenia. Na scénu prichádzajú umelci, ktorí sa postarajú o realistický vzhľad digitálnych modelov prostredia a postáv. Pridané sú rôzne textúry, ako napríklad škrabance, odtlačky prstov atď. Vo svete počítačovo generovaných efektov a filmov totiž platí, že nedokonalosti tvoria dokonalosť. Je predsa realistické, že hračky na sebe budú mať škrabance, že ich farba bude na niektorých miestach zošúchaná a že nebudú štruktúrou jednotvárne.
Finalizácia
Zostávajú už len materiály a svetlo. Materiály ovplyvňujú, ako s modelmi spolupracuje svetlo, či ich vypĺňa alebo sa od nich odráža, či ho pohlcujú atď. Napríklad pre postavičky ako Woody umelci z Pixaru zvolili materiál, ktorý simuluje plast. To znamená, že povrch modelu bude mierne pohlcovať svetlo a na okrajoch ho osvecovať. Pri takej Bo Peep zasa imitovali porcelán, a to tým, že jej povrch jej modelu odrážal všetko svetlo, ktoré sa ho dotklo.
Zostáva už len jednotlivé scény zavaliť svetlom a nechať počítače dokončiť svoju prácu. Strategicky umiestnené zdroje svetla, ich farba a svetlosť ovplyvňujú emócie a tón scény. Nakoniec ešte príde čas na dodanie efektov ako prach. Tím, ktorý má na starosti tieto dokončovacie práce, testuje rôzne hodnoty a čísla, až kým sa nedosiahne požadovaný výsledok. A vtedy sa scény môžu začať renderovať.
Digitálne dáta sa v tomto procese premenia na jednotlivé snímky – za každú sekundu pohybu ich je až 24. Po vyrenderovaní posledných snímok sa film dá dokopy a príde čas na skladanie hudby. V prípade Toy Story 4 sa o ňu postaral Randy Newman. Pridajú sa zvukové efekty, môže sa ešte upraviť farebnosť či ostrosť snímok a film je pripravený na premietanie.
Finálny výsledok, na ktorom tímy umelcov pracovali 5 rokov, si budeme môcť pozrieť už čoskoro. Film Toy Story 4 do vašich kín 8. augusta prinesie spoločnosť Saturn Entertainment.
Zdroj: csfd.cz, insider.com, imdb.com