Ešte pred tým, ako spojí sily s ostatnými, Marvel predstavuje svojho najsilnejšieho Defendera! | Iron Fist (recenzia)

Iron Fist recenzia – 1. séria

Je to teda presne mesiac, kedy debutovala novinka od Marvelu a Netflixu, Iron Fist. Dúfame, že ste si za ten čas stihli pozrieť aspoň pár epizód. Ak nie, možno vám k tomu pomôže naša recenzia. Určite ste totiž počuli tie ostatné. Tie tvrdia, že ide o prvý Marvelovský prepadák. Ešte aj na Rottentomatoes svieti 17%. Čo sa teda stalo? Naozaj sa podarilo Marvelu po štyroch vynikajúcich sériách s Defenders niečo zbabrať?

Ešte než sa dostanem ku krátkemu obsahu, musím to uviesť na pravú mieru. Nie, žiadna katastrofa typu novej Fant4stic ani Batman & Robin sa nekoná. Stačí si len prečítať pár recenzií a je vám jasné, že kritikom trošku preplo. „Hlavný herec nie je Aziat“ je prosím pekne najčastejším dôvodom „neúspechu“ seriálu (v komiksoch nikdy v živote Iron Fist aziatom nebol). No kvalita predošlých sérií je vskutku preč. Prečo?

Finn Jones ako Iron Fist
Finn Jones ako Iron Fist; Zdroj: highsnobiety.com

Danny Rand, teda Iron Fist, je štvrtým členom skupiny Defenders (tá si svoju premiéru odbije už tento rok). Po výnimočnom slepcovi, večne opitej silnej žene, a čiernym silákom s ťažkou minulosťou, teraz sledujeme príbeh strateného muža. Lepšie povedané, strateného známeho muža. Danny Rand, syn slávneho majiteľa Rand Enterprises, havaroval v Himalájach, keď mal 11 rokov. Tam bol vycvičený tamojšími mníchmi a stal sa z neho Iron Fist. Teraz, už vo svojich dospelých rokoch sa rozhodol vrátiť do svojho rodného mesta, New Yorku. Jeho cieľ je zničiť gangsterskú skupinu, ktorá sa nazýva The Hand (poznáme z Daredevila). Avšak, návrat domov znamená aj čeliť prekážkam, ktorým sa doteraz vyhýbal.

Príbeh

Možno vám tento obsah pripomína iný seriál, ktorý robí práve konkurencia Marvelu, spoločnosť DC. Áno, znie to veľmi podobne ako ich seriál Arrow. Príbeh Iron Fista v komiksoch je ale bohatší o rôzne mytológie a legendy. No a to bola hneď prvá vec, ktorá ma v seriáli zaskočila. Seriál si zo svojej predlohy berie veľmi málo a automaticky sa mení na obyčajný príbeh o návrate domov.

Seriál je bohužiaľ zatiaľ najhorším zo všetkých Defenders
Seriál je bohužiaľ zatiaľ najhorším zo všetkých Defenders; Zdroj: highsnobiety.com

Z bohatého príbehu zrazu sledujeme komornú drámu. Je to ale zle? Ani nie, skôr len smutné. Je to však opäť pochopiteľné, takýto tip seriálu si vyžaduje peniaze, ktoré štúdio na vyhadzovanie nemá. Ak teda robíme komorný príbeh, je to o scenári. Ten musí tvoriť a rozširovať všetko začaté. No a síce je seriál napísaný veľmi dobre, scenár nie je skvelý. Nie sú to dialógy, ani konflikty, ktoré vás ťahajú späť k sledovaniu.

Je to skôr len meno Marvelu a názov seriálu. Takže nie, o žiaden prepadák nejde, ide opäť o priemer, ktorý je len premárnená šanca. Ak mám hodnotiť epizódne, tak najhoršia časť bola práve tá prvá. Tá bola rýchla, otvorila témy, ktoré boli zbytočné, a zle nás predstavila všetkému, čo nás malo čakať. Od druhej epizódy sa však seriál nakopol a my začíname postupne chápať, o čo vlastne pôjde. No a je to asi až šiesta epizóda, ktorá už ide v normálnom tempe, ako by mal ísť každý seriál.

Collen Wing, Iron Fistova pomoc v boji
Collen Wing, Iron Fistova pomoc v boji; Zdroj: heroichollywood.com

Nikdy vás kompletne nechytí

Avšak, ani keď sa riešia vskutku zaujímavé veci, nikdy vás to úplne nechytí. Sám nerozumiem prečo. Aj napriek malému rozvoju hlavného hrdinu, mu fandíte. Záporák opäť nie je zlý, no vedľa Killgravea z Jessicy Jones vyzerá ako troska. Skrátka, celému seriálu chýbal poriadny náboj, ktorý by z neho dokázal urobiť niečo výnimočné. Takto vznikol iba obyčajný seriál, s pár zaujímavými vecami, avšak s nálepkou Marvel na čele.

Teraz niečo málo k superhrdinskému elementu. Ak sledujem Captaina Americu, chcem vidieť ako hádže svoj štít. Pochopiteľne, aj tu chcem vidieť ako Danny mláti ľudí so svojou mocnou päsťou. No a opäť šokujúco, „železnú päsť“ vidíme za celý seriál ledva 10 krát. Ale v pohode, ak teda nevidíme päsť, aspoň si užijeme jeho bojový štýl, ktorým je kung-fu, však? Nie, neužijeme. Všetky bojové scény sú absolútne nevýrazné a nezaujímavé. Niekedy som sa až pýtal, či to je fakt kung-fu. Čo sa stalo s dychberúcimi bojmi ako mal Daredevil? Alebo aspoň malými ale efektnými ako pri Lukovi Cageovi?

Vedľajšie postavy neboli až také zaujímavé, ako pri ostatných sériách v Defenders vesmíre
Vedľajšie postavy neboli až také zaujímavé, ako v ostatných sériách v Defenders vesmíre; Zdroj: theatlantic.com

Prevedenie odpovedá nízkemu rozpočtu

Iron Fist jednoducho vyzerá akoby to bol obyčajný chlap, čo sa podomácky učil kung-fu. Nepôsobí ako superhrdina a už vôbec nie ako „tajná zbraň“, o ktorej všetci v seriáli vravia. Máme teda superhrdinu, o ktorom sme sa dozvedeli skutočne málo a v podstate nám na ňom nezáleží, no a ešte k tomu ani nebojuje ako superhrdina. Možno vám pripadám, že som na seriál až moc tvrdý, no bohužiaľ je to tak. Po 13 epizódach som bol sklamaný. Stále to ale neznamená, že seriál je katastrofa. Zaujímavé Marvel prvky sú však minimálne a je z toho iba dráma, ktorú vlastne všetci poznáme.

Ako je to s vedľajšími postavami? Musím povedať, že boli dokonca zaujímavejšie ako náš hlavný hrdina. Postava Colleen Wing vyčnievala asi najviac. Mala zaujímavý príbeh a skutočne sme sa do jej rozmýšlania a cítenia vžili. Dokonca je to len vďaka nej, prečo sympatizujeme s Iron Fistom. Ostatné postavy boli štandardné. Dostali sme čo sme čakali. Duo brata a sestry vedúcich firmu, vyčkávajúci záporák, priateľ z dávnych časov.

Na Marvel maratón to však postačí
Na Marvel maratón to však postačí; Zdroj: metro.co.uk

Pochvala však určite patrí všetkým hercom. Ak by som si mal vybrať, tak Tom Pelphrey, ktorý hrá brata z vyššie zmieneného dua, podal najlepší výkon. Určite by som ho rád uvidel v ďalších projektoch. Ostatní boli proste fajn. Je to všetko chyba v písaní nezaujímavých postáv v nezaujímavom svete. Spomeniem ešte úvodné intro. Každé Marvel/Netflix intro sa mi vždy páčilo a dokázalo ma navnadiť na každú epizódu. Som teda rád, že to tak platí aj pri Iron Fistovi.

Ako to celé zhrnúť? Je to dobrý seriál, hlavne na maratóny, no už to nie je žiadna špecialita, akou boli predošlé série. Čo skutočne zarazí, keďže v komiksoch je práve Danny najzaujímavejší Defender. Je to menšie zlenivenie od štúdia, ktoré doteraz robilo všetko na A a A+. Dej je však na komornú drámu celkom zaujímavý, pekne mieša dej s každou postavou, a scenár ani dialógy zlé nie sú. Či to ale bude seriál, ktorý by som si pustil znovu ako pri predošlých troch? Asi nie. Osobne to ale beriem pozitívne. Je to menšie varovanie pre Marvel, aby neodflákol ich budúce novinky. 6/10

Videli ste Iron Fista? Ako dopadol vo vašich očiach? Napíšte nám do komentárov.