Slováci si už nepozrú YouTube videá bez reklám
YouTube pokračuje vo vojne proti Ad Blockom. Nová zbraň na ľudí, ktorí odmietajú pozerať reklamy má obísť všetky pokusy vývojárov týchto aplikácií, ktorí neustále obchádzajú nové obmedzenia, ktoré Google vymyslí. Po novom tak už možno naozaj nebude možné obísť reklamy pri YouTube videách – respektíve nie zadarmo. Ak vás reklamy omrzia, budete si musieť predplatiť YouTube Premium za mesačný poplatok.
Za Ad Blocky, respektíve všeobecne ad blockery sa považujú aplikácie (častokrát rozšírenia internetového prehliadača), ktoré na internete blokujú reklamy. Okrem bežných webstránok, kde sa zobrazujú reklamy popri obsahu, však viaceré z týchto aplikácií dokážu odstraňovať aj videoreklamy na YouTube.
Google už dlhodobo bojuje proti ad blockerom, keďže za každú zablokovanú reklamu prichádzajú o peniaze. Oficiálne však odôvodňujú svoju snahu najmä tým, že o peniaze prichádzajú aj samotní tvorcovia – YouTube a kanál, na ktorom sa reklama zobrazí, si totiž delia tržby zo zobrazenia.
„Ad blockery porušujú podmienky používania YouTube a už dlhšie sa snažíme presvedčiť používateľov, aby podporovali svojich obľúbených tvorcov tým, že povolia reklamy na YouTube alebo vyskúšajú YouTube Premium bez reklám,“ vyjadril sa dávnejšie pre 9to5Google samotný YouTube.

Aj napriek viacerým pokusom, kedy platforma skúšala znepríjemňovať životy ľudom s ad blockermi napríklad spomaľovaním načítavania videí alebo zmenou kódu, sa im nepodarilo definitívne poraziť vývojárov apiek typu uBlock. Tí stále držia krok a na nové obmedzenia zareagujú aktualizáciou svojej aplikácie. „Nikdy ma neovplyvnila táto vojna voči ad blockerom,“ vyjadril sa jeden z používateľov obdobných služieb na Reddite.
Nová zbraň obchádza zaužívaný spôsob blokovania reklám
Lenže s novým obmedzením to už bude ťažšie. Ironicky to bol práve vývojár jednej zo služby na blokovanie reklám (SponsorBlock), ktorý na sociálnej sieti X informoval o novej taktike YouTube, ako bojovať proti ľuďom, ktorí obchádzajú reklamy. „YouTube aktuálne experimentuje s vkladaním reklám na strane serveru,“ píše sa v príspevku.
„Znamená to, že reklama je priamo vkladaná do zdroja videa,“ vysvetľuje ďalej vývojár SponsorBlocku. Dodáva, že to efektívne znefunkčnilo ich službu na blokovanie reklám.
YouTube is currently experimenting with server-side ad injection. This means that the ad is being added directly into the video stream.
This breaks sponsorblock since now all timestamps are offset by the ad times.
— SponsorBlock (@sponsorblock@fosstodon.org) (@SponsorBlock) June 12, 2024
YouTube predtým načítaval reklamy a videá zvlášť. Vďaka tomu dokázali ad blockery rozpoznať, ktorý zdroj tvorí reklamu a ktoré dáta sa týkajú samotného videa – a následne zablokovať len reklamy. Lenže odteraz budú reklamy priamo vnorené do videa cez „server-side ad injection“, čo znamená, že sa nedá jednoducho odstrániť prvok reklamy na webstránke.
SponsorBlock musel ustúpiť a v prípade YouTube videí obmedziť blokovanie reklám, nakoľko by im to mohlo spôsobiť problémy v databáze.
Vkladanie na strane serveru zavádzajú čoskoro
Zmenu zatiaľ nezapracovali celoplošne, no niektorí používatelia sa už na online fórach začínajú sťažovať na problémy pri prehrávaní videí so zapnutými ad blockermi. YouTube, respektíve Google zatiaľ verejne neinformovali, aké konkrétne zmeny vykonali vo svojej infraštruktúre na doručovanie reklám.
Budeme sledovať, ako na situáciu a nové obmedzenie zareagujú vývojári samotných ad blockerov. V minulosti boli veľmi rýchli a vždy pripravení – natoľko, že niektorí ľudia spomínanú „vojnu“ ani len nepocítili na vlastnej koži. Tentokrát to však nemusí byť také jednoduché, hlavne potom, čo video platforma zavedie zmenu aj celoplošne.

Čo tým chcú dosiahnuť?
Konečným cieľom YouTube je raz a navždy dosiahnuť jeden z dvoch scenárov pre používateľov. Tým prvým je, samozrejme, naďalej pozerať videá aj s reklamami, bez akejkoľvek možnosti blokovania.
Druhou možnosťou, ktorá sa Googlu veľmi pozdáva, je presvedčiť používateľov, aby si platili predplatné YouTube Premium. Jeho cena je 7,19 eura mesačne, respektíve 4,19 eura mesačne pre študentov. Okrem toho ponúkajú aj rodinné predplatné za 10,99 eura mesačne. Využívať ho môžu 5 členovia rodiny v jednej domácnosti.
YouTube pri svojom prémiovom predplatnom neláka len na možnosť sledovania videí bez reklám. Poskytuje tiež navyše funkcie, ako napríklad sťahovanie videí pre pozeranie offline, prehrávanie videí aj s uzamknutou obrazovkou alebo streamovanie hudby cez YouTube Music.