Podarilo sa neustále ospevovanému muzikálu splniť očakávania? | La La Land (recenzia)

Toto dielo v kinách určite nezmeškajte!

La La Land začal dostávať priazeň prakticky od začiatku. Film sa odpremiéroval už v lete na rôznych festivaloch a od vtedy dostáva titul najlepší film roka. Od leta až do dnes ste o ňom určite počuli, či už o jeho jedinečnosti alebo o jeho ceste k filmovým cenám. Ale čo to vlastne je tento La La Land? V ukážkach sa to tvári ako muzikál, ale veď tých ste videli asi sto ešte za mlada. Prečo je tento film tak ospevovaný? Niekto dokonca povedal, že to je film desaťročia. Vrhnime sa teda na to.

Chazelle si môže na konto pripísať ďalšie majstrovské dielo.

Je to novodobý muzikál od režiséra Damiena Chazella, ktorý sa predstavil v roku 2014 s vynikajúcim filmom Whiplash. Tam nám dokázal, že tento chlapík nie len rozumie hudbe ale aj vie vytvoriť dokonalý film. Teraz sa však vrhol na trošku väčšie dielo, ktoré rozpráva jednoduchý príbeh. Dvaja hlavní hrdinovia, Mia a Sebastian sa zamilujú v meste La La Land (Los Angeles). Obaja však chcú niečo dokázať, Mia chce byť herečka a Sebastian muzikant, no aj keď ste v meste snov, je to ťažké. Pôjdu za svojimi snami, alebo im stačí ich láska samotná? Tieto tri vety vám odo mňa musia stačiť ako opísanie deju, verte mi, je to až nemožné napísať.

Nech už je ten dej jednoduchý ako chce, nech už to znie gíčovo ako chce, je to presný opak. V živote som nevidel tak ťažko porozumiteľný dej, v tak jednoduchej štylistike. Aj hlavná myšlienka je jasná, čo nám však týmto chcel autor povedať ? Verte mi, toto nie je obyčajný muzikál. Samotný slogan pod názvom „Pre všetkých čo snívajú“ vám môže v hlave vyvodiť pár otázok.

Myšlienka filmu je ešte zaujímavejšia ako celkový pocit z príbehu.

Vrátim sa k tej komplexnosti. Nie je to ľahko stráviteľný muzikál, s veselou témou na oddych v kine. Tvári sa tak, pre niekoho sa tvári ako romanca, no myšlienka siaha oveľa hlbšie. Svedčí o tom aj niekoľko skupiniek ľudí, ktorí z kina odchádzali počas filmu. Avšak my nesledujeme len dvoch ľudí, ktorí majú sny a sú zamilovaní. Sledujeme režisérovu myšlienku prostredníctvom dvoch postáv s týmito vlastnosťami, ktoré k nám prehovárajú.

Čo to však všetko má znamenať, to musím nechať na vás, na to tu nie som. Som tu na to, aby som vám povedal, či by ste mali dať filmu šancu alebo nie. Pretože možno som sa rozpísal o myšlienke filmu, to už je len niečo, nad čím budete dumať v posteli pred spaním. Tento je film je jedna veľká nádhera od začiatku až do konca. Je to pocta muzikálom, pocta romantickému žánru a pocta mestu Los Angeles.

Film si berie inšpiráciu z iných muzikálov, no pretvorí ju originálne.

Všetko vo filme je natočené tak nádherne. Môžete sa rozplývať nad každým jedným záberom. Je jedno či sa tancuje, spieva alebo len rozpráva, je to krásne. Spôsob rozprávania príbehu, prechod medzi klišé a originalitou. Všetko je premyslené do poslednej bodky. Je to muzikál muzikálov, všetky žánrové klasiky si naplno váži, rešpektuje a prejavuje im úctu. Tak ako komiksoví maniaci hľadajú vo filmoch skryté odkazy na komiks, milovníci muzikálov tu budú robiť to isté.

Keďže som začal s tým, ako to krásne vyzerá, prvá pochvala ide Linusov Sandgrenovi, kameramanovi. Kamera všetko zachytáva dychberúco. Dokonca aj trošku kopčí po Emanuelovi Lubezkim, využíva totiž one-shot pohyby, ktoré len pridávajú na jedinečnosti zážitku. Vďaka nej môžem rozhodne povedať, že film je vo svojom žánri veľkolepý a pritom je tvorený skoro len z dvoch postáv.

Skvelý výkon dvoch protagonistov, či už herecký alebo tanečný.

No a keď sme pri postavách. Emma Stone ako Mia a Ryan Gosling ako Sebastian podávajú skvelé výkony. Pri Stone dokonca viac ako len skvelý výkon. Ryan je sympaťák, dobrák a jeho tvár tentoraz hrá všetky emócie ako má a niekedy ani nie sú treba vety na opísanie jeho emócií. Emma je ale energická, mladá, vlastným spôsobom bláznivá. Jej výkon je absolútne perfektný a s Goslingom má skvelú chémiu. Obaja dokonca spievajú a tancujú ako od narodenia.

Pesničky a hudba sú už však len vrchol dokonalosti. Myslel som, že hudbu má tento rok vyhratú Johansson za Arrival, no Justin Hurwitz jednoducho ovláda jazz. Jazzová hudba, buď v rytme stepu, valčíku alebo ako jej zmodernizovaná verzia je úžasná. To isté platí o piesňach. Všetko naozaj ladí v tomto filme s obrazom aj s tónom filmu. Vytvára sa jedinečná atmosféra, jedinečný zážitok. Hrá sa na klavíri, flautách, počujeme epické vokály v pozadí a všetko sa mieša ako dokonalý mix a čistota.

La La Land
La La Land

Vravím vám, neviem ako inak vás presvedčiť na tento film zájsť ako len povedať, čaká vás zážitok. Film má srdce, dušu, lásku a emócie. Sledujeme nádherné dielo, plné toho najlepšieho za celé storočie muzikálov no urobené originálnym spôsobom. A keď príde koniec, tak viete že príde a udrie silno. Chazelle prišiel s filmom roka a po ďalších pozretiach budem uvažovať o tej vete, film desaťročia. Majstrovské dielo, nezmeškajte ho. 10/10