Stačila mrazivá atmosféra filmu A Cure for Wellness k úspechu? | Liek na život (recenzia)

Liek na život recenzia

Máme to tu. Úžasný režisér Gore Verbinski a jeho návrat do hororového žánru. Tento človek nám pred 15 rokmi priniesol úžasný horor Kruh, ktorý bol pred pár týždňami zdevastovaný tretím dielom. Po Kruhu sa Pán Verbinski pustil do Pirátov Karibiku, presnejšie prvých troch dielov. Chudákovi však túto sériu znovu zničili, presnejšie štvrtou časťou. Po rokoch sa teda vracia do žánru, ktorý mu nikdy nebol cudzí. A jedine on si mohol tento film pokaziť. Aby som však všetko uviedol na pravú mieru, A Cure for Wellness nieje čistokrvným hororom a hovoria tak aj popisy na filmových portáloch. Pozeráme sa na mysteriózny thriller/drámu. Musím začať s tým, že som sa na tento film naozaj tešil. Pravdepodobne som si potreboval opraviť chuť po snímku Rings. A uznávam, neostal som až tak sklamaný. Každopádne, tento film mal oveľa väčší potenciál.

Liek na život recenzia
Tento film vo Vás prebudí všetky možné fóbie, Zdroj: theatlantic.com

Príbeh známy z trailerov je pre film priam nepodstatný

Mladý pracovník finančnej firmy, Pán Lockhart, dostal jedno jasné poslanie. Priviesť výkonného riaditeľa firmy spať do New Yorku, pre záchranu akcií a rozbehnutých kšeftov. Ten sa nachádza vysoko v Švajčiarskych horách, kde si užíva svoj pobyt v idylicky vyzerajúcom wellnesse. Úloha bola jednoduchá a mala byť splnená do pár hodín po príchode na krásny zámok, ktorý v sebe skrýva wellness. Po menších komplikáciách je však Lockhart prinútený zostať na „dovolenke“ trochu dlhšie. Každým dňom však odhaľuje pravú tvár centra, ktoré ponúka liečbu pre všetkých chorých pacientov. Praktiky personálu sa však naozaj líšia od tých zvyčajných. Tento temný wellness bude výzvou pre jeho zdravý rozum. A rovnako aj Váš…

Veľkým problémom tohto filmu je práve viac stranný príbeh. Ten, ktorý som Vám práve predstavil, ani nieje tak dôležitý. Vo filme vidíme bežať viac dejových línií, a to je kameňom úrazu. Niektoré veci ostávajú nevysvetlené, iné tu zas zbytočne zavadzajú. Všetkému nasvedčuje už hneď dĺžka filmu, ktorá trvá dlhých 146 minút! Vo filme však aj tak nieje žiadne hluché miesto a to práve preto, lebo stále vidíme prekrývajúce sa dejové línie. Na konci bol však zbytočne predĺžený a nebyť posledných 20 minút, film by dopadol oveľa lepšie. Nemôžem však povedať, že by som sa nudil. Intenzita atmosféry tohto snímku sa každou minútou zvyšovala, práve o tomto aspekte by som sa chcel porozprávať.

Liek Na Život recenzia
Všade prítomná voda pridávala filmu na chladnej atmosfére, Zdroj: appletrailers.com

Chladná, ba až mrazivá atmosféra

Atmosféra. Aspekt, v ktorom tento film naozaj exceloval. Viac ako všetky krvavé scény alebo jumpscare-y milujem na hororoch ich atmosféru. Pokiaľ som v napätí počas značnej časti filmu, tak u mňa boduje. A práve na tomto aspekte bol tento film založený. Mrazivá atmosféra, z ktorej budete mať zimomriavky po celom tele. Dej filmu sa v podstate stále točí okolo vody, ktorá je vo wellnesse samozrejmosťou. A práve všade prítomná voda pridávala filmu na chladnej atmosfére. Takisto sa k tomu pridal aj pocit bezmocnosti, alebo klaustrofóbie. Režisér Gore Verbinski vie naozaj dobre pracovať s pocitmi divákov a vie v nich vyvolať presne to čo chce. Okrem toho je A Cure for Wellness naozaj zvráteným filmom. Nejeden človek by si povedal, čo za chorý mozog môže takýto film vyprodukovať.

Pretože rovnako ako hlavnú postavu, tak aj Vás, divákov, bude tento film dostávať do šialenstva. Z obyčajnej zvedavosti, na začiatku filmu, sa na konci prichytíte pri rozmýšľaní o tom, či ste sa nezbláznili. A pri tomto bode by som sa rád vrátil ku príbehu a podotkol by som, že aj keď sa Vám to tak môže zdať, príbeh filmu naozaj nieje originálny. Niečo naozaj podobné, len v oveľa lepšej forme sme už videli vo filme Shutter Island (Prekliaty Ostrov) od legendárneho Martina Scorseseho. Rovnako ako tam aj tu presviedčajú zdravého človeka o tom, že je chorý alebo rovno blázon. Rovnako ako aj postupné prehľadávanie komplexu a odhaľovanie pravdy. A tu film stráca na originalite a so Shutter Islandom ho naozaj nemôžeme porovnávať. Takže zatiaľ čo je atmosféra filmu výborná, príbehu chýba originalita a naozaj môže vadiť rozdelený dej.

Liek Na Život recenzia
Občasná zvrátenosť filmu je naozaj geniálna, Zdroj: imdb.com

Nádherný vizuál, hra s kamerou a strach naháňajúca hudba

Tu podla mňa nieje čo filmu vytknúť. Tak krásne a dych vyrážajúce scény som v horore už dlho nevidel. Treba však asi vďačiť tomu, kde bol film natáčaný. Švajčiarske Alpy Vám v nádherných scénach vdychovali svoj čerstvý vzduch. Snímok nám ponúkol výbornú hru s kamerou, videli sme rôzne zaujímavé perspektívy a kryštálovo čistý vizuál. Stačil jeden pohľad na ľadovú vodu v pohári a hneď som vysmädol. Zábery sa spolu krásne dopĺňali a tvorili vydarené vizuálne puzzle. Zatiaľ čo nás niekedy naozaj naplo pri pohľade na staré a zvráskavené nahé telá vo wellnesse, vyvažovali to zábery na krásne Alpské hory. Kamerou nás film niekedy dostal až do úzkostí a vyvolával v nás klaustrofóbiu.

Čo nám ale film ponúkol po hudobnej stránke? Niečo, čo možno nieje tak zapamätateľné, ale filmu nádherne sadlo. Hudba v takýchto filmoch hrá naozaj dôležitú rolu a to vyvolať strach a zimomriavky. Podarilo sa. Zimomriavky dostanete vždy keď začujete jednu z hlavných piesní filmu s názvom „Hannah and Volmer“. OST filmu zložil Benjamin Wallfisch, ktorý robil hudbu napríklad do hororu Lights Out. Hudba a vizuál filmu sa teda pekne dopĺňajú a v tejto kategórii film nemá čo stratiť.

Liek na život recenzia
Úchvatný vizuál filmu, Zdroj: slashfilms.com

Herecké výkony bez prítomnosti emócii

Vyzerá to však tak, že všetko je v úplnom poriadku. Ani jedna z postáv neprejavuje skoro žiadne emócie, pozeráme sa len na kamenné, občas naštvané tváre. Hlavnú postavu, Lockharta, si zahral Dane DeHaan (The Amazing Spider-Man 2). Dane zahral postavu unaveného a naivného Lockharta naozaj dobre. Stále však platí, že celkovo na jeho postave nevidíme žiadne výrazné emócie. Manažéra wellnessu Volmera si strihol Jason Isaacs (Harry Potter) a jeho špeciálny prípad, mladé dievča Hannah si zahrala Mia Goth (Evererst). Tieto dve postavy si hrajú, ako som spomínal, vlastnú dejovú líniu filmu. Ostatné postavy vo filme sú zahraté presne tak, ako majú byť. Či už pacienti, alebo personál komplexu.

Scenáristom filmu je Justin Haythe, ktorý pre Gora Verbinskeho už napísal film The Lone Ranger s Johnnym Deppom. Po Pirátoch Karibiku a The Lone Ranger je teda „Liek Na Život“ opäť zmenou, a tak trochu návratom ku koreňom. Uvidíme teda, do čoho sa režisér ponorí najbližšie, rád by som si však znova pozrel plnohodnotný horor!

Liek Na život recenzia
Úhory sú jednou z nevysvetlených častí filmu, Zdroj: indiewire.com

Zhrňme si to

Ako som už písal, príbeh filmu sa postupne pekne odhaľuje a pred očami sa nám skladá veľké mysteriózne puzzle. Prvých 90 minút sme videli nádejný thriller, potom to však pomaly upadalo. Nebyť posledných 30 minút, film by sa mi naozaj páčil. Dve a pol hodiny sú však aj na Verbinskeho priveľa. Nebol to predsa The Shining a Verbinski nieje Kubrick. Film nám ponúkal až príliš veľa vecí a príbehy mnohých postáv, ktoré ostali nedoriešené. Keby sa radšej snímok zameral na jednu vec a poriadne, dopadlo by to lepšie. Film mohol trvať 2 hodiny s tým, že by koniec nemusel byť vôbec doriešený. Už v strede filmu nám dochádzajú súvislosti a tak mohol režisér nechať otvorený koniec. Krásna kamera a hudba sú však veľkým plusom. Už len kvôli dĺžke filmu musím teda Liek na život ohodnotiť na 6.5/10.