Koniec Hugha Jackmana vo filme, ktorý sme všetci potrebovali | Logan (recenzia)

Nemienim chodiť okolo horúcej kaše. Logan je film, na ktorý sme všetci čakali a dostali sme presne to, čo sme potrebovali. Videli sme koniec Hugha Jackmana v koži jeho najznámejšej postavy. Presne takto má vyzerať rozlúčka s postavou, ktorú si Hugh zahral v 10 filmoch za 17 rokov. Pozeráme sa na vyspelý snímok, ktorý sa dá prirovnať ku Nolanovému Batmanovi. Ťažko ho nazvať komiksovkou, každopádne, v tejto kategórii vyhráva. Logan sa zdá byť reálny, na nič sa nehrá, je brutálny a zároveň aj nádherný a emotívny. Rozdielny od všetkých X-Menoviek a hrdinov. Je jednoducho iný, jedinečný. Prirovnanie Mangold Leone, JackmanEastwood je síce trochu veľa, ale naozaj ide o komiksový „western“.

Logan
Vidíme Wolverina, ako ho nepoznáme. Zraniteľný, no stále zviera. Zdroj: wall.alphacoders.com

Koľko si Logan zobral z komiksu Old Man Logan?

Píše sa rok 2029, starnúci a slabnúci Logan sa stará o 90-niečo ročného Profesora X vo svete, v ktorom sa už 25 rokov nenarodil žiaden mutant. Pomáha mu pri tom albín Caliban. No s Charlesom to vôbec nie je ľahké, pretože to v hlave nemá tak úplne v poriadku. Loganova regenerácia chabne, jeho telo rezignuje a konečne vyzerá na svoj vek. Každá jedna rana brokovnicou môže byť jeho poslednou, avšak nič nenecháva na náhodu. Uvedomuje si, že rovnako ako skončili všetci ostatní mutanti, pomaly prichádza aj jeho čas. Všetko sa však mení príchodom malého dievčaťa menom Laura, s výrobným kódom X-23.

Tá má však za chrbtom celú armádu The Revears, na čele s Donaldom Piercom. Tí prišli v mene organizácie Transigen a idú si po to, čo im právom patrí. Laura (X-23) je totižto geneticky upravený klon, superzbraň. A tak sa začína Loganova misia ochrániť dievča, Profesora, ale čo hlavne, seba. Netrvá však dlho a Logan zisťuje, že to skôr Laura ochraňuje ich.

Logan
Komiksová dráma, takýto žáner okúsime raz za veľmi dlhý čas, Zdroj: comicbook.com

Blood – check, Fuck – check, Boobs – check!

Ako som písal, snímok sa na nič nehrá a ide si svojou vlastnou, brutálnou cestou. Je naozaj vidieť, že časť Jackmanovej výplaty šla do tohto filmu so zámerom, aby bol R-kový. Myslel som si, že žiaden film ma nezaujme v prvej minúte viac ako LEGO Batman, no stalo sa. Hneď v prvej scéne sme videli toho pravého Wolverina. Prvá veta znie „Fuck“ a počas minutáže filmu 137 minút si stihlo zalietať poriadne veľa hláv a končatín. A keď už vidíme Profesora X hovoriť neslušne a sarkasticky, je to naozaj niečo. Nahota taktiež nechýbala, Logan sa predsa ako vodič limuzíny nevyhne obdivu od svojich podnapitých zákazníčok. Dostali sme teda presne takého Wolverina, akého sme si zaslúžili. Nieje to nič pre deti a napnúť môže aj dospelého človeka. Pokiaľ nechcete aby mali vaše ratolesti traumu, na tento film ich neberte.

logan
Logan vyťahuje drápy už len vtedy, keď to je naozaj potrebné. Zdroj: screenrant.com

Herecké výkony by sa na Oscaroch nestratili

Filmový portál cinemablend zaradil Logana medzi Oscarové tipy roku 2018. Minimálne za herecké výkony, či už Jackmana, za herca v hlavnej role, alebo Patricka Stewarda (Profesor X), Dafne Keen (Laura) a Boyda Holbrooka (Donald Pierce) vo vedľajšej úlohe. Hugh Jackman sa nám posledný krát predstavil v role Wolverina. Jeho výkon bol emotívny a naozaj zahral „Old Man“ Logana. Predstavil nám úplne inú stránku tejto postavy: zatrpknutú, citlivú a bez nádeje. Bolo to predsa posledný krát, tak nám predviedol najlepší výkon, aký dokázal.

Svoju slávu si však ukradla hlave Dafne Keen ako Laura (X-23). Netrebalo ani veľa slov a každý si ju zamiloval. Má iba 11, no hravo zvládla zahrať dravú a agresívnu postavu. Rovnako, ako aj Millie Bobby Brown po Strangers Things, sa Dafne teraz pravdepodobne otvorilo mnoho dverí v štúdiách. Mutanta Calibana si po presadení (v X-Men: Apocalypse ho hral iný človek) zahral herec Stephen Merchant!

Logan
Úžasná Dafne Keen ako Laura (X-23). Zdroj: wall.alphacoders.com

Patrick Stewart si taktiež posledný krát zahral postavu Charlesa Xaviera. Jeden z najsilnejších mutantov, autorita a mentor je v jeho starobe priam prekážkou. Mozog, ktorý bol považovaný za zbraň hromadného ničenia je teraz pomätený a Charles trpí nebezpečnými záchvatmi. Nebezpečnými pre ostatných. Pozerá sa na to veľmi ťažko, práve preto treba vzdať hold tak výbornému hercovi ako je Patrick.

Na opačnej strane boja tu máme veliteľa The Revears Donalda Pierca, ktorého si zahral Boyd Holbrook. Ten je so svojou robotickou rukou odhodlaný získať Lauru späť. Je neoblomný a jeho postava je zaujímavá. Kto iný by dokázal Logana konfrontovať a hneď na to mu povedať, že je jeho veľký fanúšik? Vo filme sme mali možnosť vidieť aj známeho „otca“ projektu X-23, Zandera Rice, ktorého si strihol Richard E. Grant. Ten vo filme poriadne premiešal karty.

Logan
Donald Pierce konfrontuje Logana. Zdroj: wall.alphacoders.com

Komiksová dráma ako sa patrí

Silná atmosféra tohto filmu dávala o sebe vedieť od úplného začiatku, až do konca. Nádherné spojenie komiksovky a drámy fungovalo výborne. Výprava filmu bola zaujímavá, okrem spustošenej Ameriky sme videli aj krásne lesy spojené s úžasným vizuálom. Logan je takým komiksovým Mad Maxom, kedže naháňačky v púšti pôsobili podobne. Nemôžme zabudnúť na výborný soundtrack od Marca Beltramiho, ktorý robil OST aj pre Wolverina z 2013. Po dlhom čase sme konečne počuli v Marvelovke hudbu, ktorá sa dá zapamätať. Pri niektorých scénach filmu sa dalo napätie krájať a v spojení so soundtrackom na ne tak ľahko nezabudneme.

Snímok režíroval James Mangold, ktorý robil rovnako ako Beltrami aj Wolverina z 2013. Pod jeho taktovkou filmu naozaj nemáme čo vyčítať a je zbytočné hľadať chyby. Pri konci však mohol byť lepšie zvládnutý strih a celkovo to mohlo byť trochu emočnejšie. Film vám totižto nedá moc priestoru uvažovať nad tým, čo sa práve stalo. Takmer vás núti, aby ste si v hlave prehrali celú X-Men sériu, celých 17 rokov a až potom to príde. Nával emócií, pri ktorom sa vám budú hrnúť slzy do očí. Ale nemajte strach, to je prirodzené. Dajte to zo seba von a na nič sa nahrajte. Vidíme ho predsa posledný krát.

Logan
Logan je bezpochyby najlepšou komiksovkou od Foxu. Zdroj: wall.alphacoders.com

Ako hovorí nadpis, dostali sme presne to, čo sme potrebovali. Ale hlavne to, čo si Hugh Jackman zaslúžil. Wolverine je ikona, a Hugha nikdy nikto neprekoná. Logan je ostrý a krvavý rovnako ako jeho drápy. Nechýbal mu však ani humor a silné emócie. Konečne sme videli takého Wolverina, ako sme si priali. Ráta sa medzi najlepšie komiksovky vôbec a len ťažko na ňom nájsť chyby. Oscara hodné herecké výkony, trefná hudba a nádherný vizuál. Nahodte tielko, upravte bradu, naleštite pazúry a bežte do kina. V redakcii nevidíme dôvod, prečo nedať Loganovi 10/10. Ďakujeme Hugh Jackman, že si nám priniesol najlepšieho Wolverina, akého sme mohli dostať. Toto je tvoja rozprávka, toto je tvoj epos, životopis herca. Dovidenia.

PS: Po titulkoch žiadna scénka nieje, ale pre dobrý pocit môžete aj tak ostať :)