Zmeny vo vyhodnocovaní sledovanosti na Slovensku
Slovenské televízie hneď od nového roka čakajú veľké zmeny. Televízni diváci si už teraz môžu v obsahu všimnúť jednotné deskriptory, teda nové symboly, podľa ktorých televízie označujú vysielané programy. Ďalšou významnou novinkou, ktorá od nového roka vstúpila do platnosti, je zmena v meraní televíznej sledovanosti.
Po novom sa už vyhodnocovanie sledovanosti jednotlivých staníc nebude vzťahovať na cieľovú skupinu 12 až 54 rokov, ktorá platila od 1. januára 2010, ale bude sa postupne posúvať. Tento rok sa tak hlavnou cieľovou skupinou stávajú diváci v rokoch 13 až 55 rokov, následne sa veková hranica bude posúvať až na úroveň 59 rokov.
Zmena je spôsobená predovšetkým starnúcou populáciou, ako i skutočnosťou, že pre komerčné televízie a zadávateľov reklamy je čoraz atraktívnejšia aj staršia skupina divákov. Tá doposiaľ nebola do sledovanosti hlavnej cieľovky zarátaná.
Chcú viac z reklamy
Novú cieľovú skupinu bude v sledovanosti zohľadňovať dvojica našich najväčších komerčných televízií – skupina Markíza a JOJ. Ako informuje Denník N, obe skupiny chcú tento rok zvýšiť príjem z reklamy, čo chcú dosiahnuť aj jej zdražovaním.
V prípade skupiny Markíza cena reklamy narastie o 21,3 percenta, pri JOJ-ke to bude 18,5 percenta. Dvojica televíznych staníc zdražovanie odôvodňuje infláciou, ale tiež vysokým dopytom po reklame. Cieľová skupina sa, naopak, nemení pri RTVS, ktorá dosah aj naďalej vyhodnocuje na skupine divákov starších ako 12 rokov.