Posúva ospevovaný Masaryk hranice československej kinematografie, alebo sme sa dočkali iba sklamania? | Masaryk (recenzia)

Denis Bandura
Denis Bandura
I am Mr. Meeseeks, look at me

Ako už je u nás zvykom, tak kinematografia v posledných rokoch nevyzerá tak, ako kedysi. Kvalita našich filmov klesá, a tým pádom sa ich aj menej točí. Dôsledkom menšieho počtu filmov (a aj tým, že sú väčšinou zlé) je, že kultúra na Slovensku a Česku tak trochu upadá. Deti teda v telke pozerajú len samé hollywoodske hlúposti, a všetci si myslia, že naša kinematografia nestojí za nič. Čo sa však stane, ak sa Česi a Slováci pokúsia natočiť naozaj kvalitný film?

Masaryk recenzia

Na začiatok sa pozrime na tento film z hľadiska úspešnosti v domácom publiku. Aj keď nie je pravda, že by nasledujúci fakt záležal na publiku, tak Masaryk si prednedávnom odniesol 11 Českých Levov, a to predovšetkým v tých najdôležitejších kategóriách. A to už o niečom svedčí. No aj napriek takémuto víťaznému ťaženiu sa tomuto filmu nedostalo toľko pozornosti, ako by sa malo. Ale prečo je to tak? No predovšetkým kvôli filmu Únos, a jeho šialenej propagande. Či už si tento film zaslúžil taký počet Českých Levov alebo nie, to už sa dozvieme nižšie.

Masaryk recenzia
Masaryk zaujal všetkým, čo ponúkol; Zdroj: lidovky.cz

Jan Masaryk a spol.

Masaryk. Historická osobnosť, ktorá zmenila dejiny. A to nastálo. No nebavíme sa tu o zakladateľovi Československej republiky T.G., ale o jeho synovi, Janovi, ktorého si zahral už legendárny český herec, Karel Roden. Ako zvládol Karel Roden rolu syna zakladateľa Československej republiky? Jedným slovo: skvelo. Teda, tento film je natočený podľa skutočných udalostí a pána Masaryka som osobne akosi nemal možnosť stretnúť, aj tak si však myslím, že v rámci hereckého umenia túto rolu zvládol Roden brilantne. Kokaín. Krásne ženy. Život na vysokej nohe. Ale aj vzostup a pád. Ďalším brilantným hercom vo filme je Oldřich Kaiser, ktorý si zahral rolu prezidenta Československa, Edvarda Beneša. A Oldřich Kaiser ho zahral tak svelo, že si konečne po vyše 40 ročnej filmovej kariére odniesol Českého Leva. Čo je ďalší fakt, ktorý hovorí o tom, že tento film je naozaj dobrý.

maxresdefault
Karel Roden ako syn zakladateľa Československej republiky, Jan Masaryk; Zdroj: youtube.com

Každopádne vo filme bolo aj množstvo zahraničných hercov, pretože väčšina príbehu sa odohrávala mimo Česka. A tu by sme mohli vyzdvihnúť ďalšie plus, ktorých tento film má množstvo. Otvorenosť. Otvorenosť v zmysle, že tento film nie je obmedzovaný len tým, čo máme na Slovensku a v Česku. Masaryk sa nebojí prekročiť hranice našej bývalej Československej republiky. A nebojí sa ani prekročiť hranice kvality našich filmov, pretože  len minimum času sa odohráva v Česku. Rovnako ako sa aj minimálne hovorí po česky alebo slovensky. Väčšina času je sprevádzaná angličtinou, čo je od tvorcov zaujímavý ťah, pretože môžu zaujať aj na zahraničnom trhu.

Hudba/Kamera

Tieto dva elementy sú na tomto filme doslova lahôdkou. Obidve idú ruka v ruke a vytvárajú dokonalý pohľad na svet pred Druhou svetovou vojnou. Dokonca sú až nezvyčajne dobré na Čechov a Slovákov, povedal by som. Ak sa pozrieme na moderné československé filmy, tak hudbu zväčša tvoria len nejaké naspievané piesne od populárnych interpretov. No soundtrack tohto filmu je úplne originálny. A skvelo vystihuje každú situáciu, v ktorej sa vyskytuje.

Ďalším plusom by mohlo byť, že film skutočne rozpráva o reálnych udalostiach, podložených na historických faktoch. Dokonca aj samotní herci sa podobajú na historické osobnosti, ktoré stvárňujú. Tento film by teda mohol byť skvelým edukačným materiálom pre školy. Keď som na tom bol v kine a film skončil, v sále ostal okrem mňa už iba jeden starček, ktorý bol tak unesený, že stratil reč. A to už je niečo, čo stojí za reč. (Ak to bude starček čítať, tak pozdravujem).

Masaryk-foto-Bioscop-2
Karel Roden tancuje so šarmantnou Španielkou, Arly Jover; Zdroj: Totalfilm.cz

Chybičky krásy

No teraz prejdime k menej pozitívnym faktom. Obmedzená finančná podpora. Samotný film – aj keď sa odohráva vo viacerých mestách po Európe, ako je Praha či Londýn, tak v každom z tých miest máte pocit, ako by sa odohrával len v jednej obmedzenej oblasti toho mesta. Chcem tým povedať, že niektoré scénky sa odohrávajú na rovnakých, a kvôli rozličným situáciám na netypických miestach. Každopádne najviac deja sa odohráva v liečebni, kde to vyzerá po výkone hercov ako Prelet nad Kukučím hniezdom a prostredím ako Prekliaty ostrov. Pre niekoho to nemusí byť zlé, ani pre mňa nie je, no film s tak obrovským potenciálom a po toľkej náročnej práci by to dokázal zvládnuť aj lepšie. Mohli zájsť aj na to naše Slovensko – je však pravdou, že ako krajina je Slovensko úplne nepodstatné pre film samotný.

Ďalšou prekážkou filmu by mohli byť flashbacky do minulosti. Masaryk stavia hlavne na tom, čo sa stalo ešte pred hlavnou dejovou líniou. Hovorí hlavne o časoch, keď ešte Ján nebol až taký šialenec. Ale šialenec bol stále. A problém nastáva vtedy, keď sa vám začne prekrývať prítomnosť s minulosťou a vy neviete, čo sa to vlastne deje. Každopádne je to vec vkusu a toho, akú pozornosť filmu venujete. To znamená, že diváci s pozornými očami nebudú mať problém rozoznať čo je prítomnosť a čo minulosť.

masaryk -eva herzigová - foto infilm
Tvorcovia sa naozaj snažili spraviť film dôveryhodným; Zdroj: aplausin.cz

Masaryk prišiel ako nenápadný film, ktorý sa nedočkal dostatočnej pozornosti kvôli masovej propagande filmu Únos. V podstate mu Únos nedal ani príležitosť konkurovať mu svojou propagandou. No presne toľko, koľko dal film Únos do propagandy, toľko dal Masaryk do kvality filmu, ktorá prevýšila všetky české a slovenské filmy za posledných niekoľko rokov. Aj napriek drobným chybičkám krásy, ktoré tento film má, sa snímku bezpochyby oplatí vidieť. Ani tie malé chybičky totiž celkový dojem z filmu nepokazia a pocit, že československá kinematografia sa naozaj rozbieha správnym smerom je zasa o niečo reálnejší. Prišiel s obrovským potenciálom, skvelou témou a ešte lepším, priam obdivuhodným spracovaním. A preto od našej redakcie film Masaryk dostáva hodnotenie 8,5/10.