Meky RECENZIA
Meky RECENZIA – Dokumentárny režisér Šimon Šafránek prichádza po svojom predošlom fantastickom filme King Skate (2018) s ďalším ambicióznym dokumentom. Dokumentom, ktorého protagonista nie je len tak hocikto. Jedná sa o hudobný portrét legendy slovenskej hudobnej scény – Miroslava Žbirku.
Žáner hudobného dokumentu je na Slovensku a v Česku veľkou vzácnosťou. Nie to ešte o tak slávnej osobe, akou je Miro Žbirka. Práve táto výnimočnosť robí tento film udalosťou, ktorú by si fanúšikovia slovenskej hudby nemali nechať ujsť. Ako to teda dopadlo? Máme tu film, ktorý bude inšpiráciou pre budúce slovenské a české hudobné dokumenty?
Zrod výnimočného hudobníka
Sláva slovenského hudobného skladateľa, textára a speváka – Miroslava Žbirku začala po tom, ako sa mu podarilo vyhrať Zlatého slávika a poraziť tak štrnásť násobného víťaza tejto najprestížnejšej hudobnej súťaže v terajšom Československu – Karla Gotta. V tento večer sa zrodila jedna z najvýraznejších osôb slovenskej hudobnej scény.
Miro Žbirka odvtedy napísal a nahral hneď niekoľko nezabudnuteľných hitov, ktoré sú populárne dodnes. Dokumentárny film Meky nám odhalí, čo sa všetko udialo v živote tohto výnimočného človeka, odkedy chytil do rúk gitaru po prvýkrát. Uvidíme v ňom jeho pády a víťazstvá, straty a životné zvraty, ale najmä poriadnu dávku jeho najväčších hitov.
Nemoderný chalan z Abbey Road
Očakávalo sa, že dokument o tak slávnej osobe, akou je Miro Žbirka, nebude žiadnou lacnou a suchou záležitosťou. Šimon Šafránek odviedol s filmom Meky výbornú prácu. Nejedná sa o dokument, na aký ste zvyknutý. Takmer celý film je vystavaný z hodnotných archívnych záberov, výpovedí Žbirku a ľudí, ktorí figurovali v jeho živote.
Spôsob, akým nám film podáva informácie o Žbirkovom živote je veľmi dynamický a divácky atraktívny. Jedným z hlavných lákadiel sú autentické archívne zábery z rôznych rokov, ktoré sa navzájom prestrihávajú a vytvárajú tak v spojení s Mekyho skladbami jedinečný audiovizuálny zážitok. Strihovo je Meky zvládnutý skutočne výborne, ale to sme mohli už po Šafránkovom predošlom filme King Skate očakávať.
Film nás vezme do niekoľkých období Žbirkovho života. Pozitívne je, že ani na chvíľu nepôsobí chaoticky. Práve naopak. Meky je občas až príliš jednoduchý v podávaní informácií, k čomu sa ešte dostanem. Ale čo by to bol za hudobný dokument bez hudby? Tejto otázke režisér Šimon Šafránek našťastie veľmi dobre rozumie. Vo filme je niekoľko štýlových strihových montáží, v ktorých odznejú tie najväčšie Mekyho hity. A to poriadne nahlas.
Plusom je aj to, že režisér podáva informácie o Žbirkovom živote bez zbytočného pátosu a dramatizovania. Z filmu je taktiež cítiť, že režisér svojho protagonistu ako osobu zbytočne neskrášľoval, ani so zábermi nemanipuloval, aby ho vykreslil ako lepšieho človeka. Podľa slov Šafránka, do dokumentu a jeho produkcie Žbirka kreatívne nezasahoval, čo je len dobre. Tvorcovia a protagonista takto mohli fungovať na vzájomnej slobode.
Avšak Meky v niektorých momentoch bohužiaľ zlyháva ako informačný dokument. Informácie nám síce podáva zaujímavým spôsobom, ale niekedy to pôsobí až príliš plytko. Jednoducho máme po filme pocit, že sme sa toho až tak veľa nedozvedeli. Forma a obsah jednoducho neboli v rovnováhe. Čo spôsobuje, že aj keď sa Meky veľmi dobre pozerá a počúva, pár hodín po projekcii vám rýchlo vyšumí z hlavy.
Meky RECENZIA – Zhrnutie
Meky je svojím spracovaním filmom na svetovej úrovni. Moderný, dynamický a plný výbornej Žbirkovej hudby. Šimon Šafránek vytvoril hudobný dokument, ktorý sa budú snažiť podobné budúce projekty na Slovensku a Česku napodobniť. Avšak aj napriek výbornej a divácky atraktívnej audiovizuálnej stránke, film v niektorých momentoch obsahovo zadrháva a je až príliš skratkovitý. 7,5/10.