Microsoft začal testovať kontroverznú zmenu
Windows je jednoznačne najpopulárnejší operačný systém na počítače. V podstate ak nevlastníte zariadenie Apple Mac, takmer určite využívate tento softvér od spoločnosti Microsoft. Pár percent na trhu si síce „ukrojil“ Linux, no práve Windows dominuje s vyše 70 % (Stat Counter). A to dáva zjavne vývojárom sebavedomie robiť natoľko kontroverzné zmeny, že len máloktorá iná spoločnosť by si to dovolila. Najnovšie, ako nás informovali prostredníctvom oficiálneho blogu, začali v Štarte zobrazovať reklamy.
Technologický gigant začal skúmať nové umiestnenia reklám v ich systéme. Konkrétne sa pohrávajú s myšlienkou reklám priamo v ikonickej ponuke Štartu – azda najdôležitejšom prvku samotného Windowsu.
Keďže má tento operačný systém vyše miliardu aktívnych používateľov (The Verge), potenciálna hodnota akéhokoľvek reklamného umiestnenia vo Windowse je veľmi lukratívna. A ešte atraktívnejšie musí pre investorov a budúcich inzerentov znieť ponuka na zobrazovanie reklám priamo v najdôležitejšej súčasti tohto softvéru.
Odporúčania aplikácií na stiahnutie
Microsoft preto v beta verzii Windowsu 11 začal zobrazovať v ponuke Štart odporúčania na aplikácie, ktoré by sa vám mohli páčiť. Nejde pritom o vami stiahnuté programy, ale návrhy s odkazmi na stiahnutie na Microsoft Store. Za reklamy pritom platia samotní vývojári aplikácií, ktorí chcú získať viac používateľov.
Treba podotknúť, že zobrazovanie takýchto reklám je stále predmetom obmedzeného testovania. Vidieť ich môžu len vybraní používatelia s beta verziou Windowsu 11 žijúci v USA. Ľudia s firemným počítačom naviazaným na účet organizácie ich taktiež neuvidia.
Navyše sa aktuálne reklamy dajú úplne vypnúť v nastaveniach systému. Stačí zamieriť do sekcie Prispôsobenie, kde sa nachádza možnosť „Zobrazovať odporúčania na tipy, propagované aplikácie a viac“.
Na druhú stranu, Microsoft už má s podobnými praktikami skúsenosti. Reklamy sa napríklad zobrazujú niektorým používateľom s Windowsom 10 na zamknutej obrazovke a taktiež aj v Štarte. Teraz budeme musieť čakať len na odozvu testerov a analýzu spoločnosti, aby sa rozhodla, či začať reklamy ukazovať všetkým.