Bolo to v roku 1996, keď sa hollywoodski filmári pustili do nakrúcania amerického akčného trháku Mierotvorca (The Peacemaker). George Clooney a Nicole Kidman spolu bojujú proti rozpútaniu atómového pekla, keď sa atómové zbrane zo sovietskych zásob ocitnú v rukách teroristov. Ako Jing Jang, dva silné protiklady, nakoniec nájdu spoločnú cestu a zabránia rozsiahlym škodám na životoch. Pozornému divákovi neujde nemálo známych miest a každý Bratislavčan nepochybne zbystril zrak, keď videl niečo veľmi povedomé.
Keď Bratislava nahradzuje rôzne miesta Európy
Filmári idú tam, kde majú dobré podmienky a sú vítaní. Ak im poskytne dostatok priestoru a variáciu lokácií jediná lokalita, finančne, logisticky, aj časovo to môže znamenať úsporu. Tak je tomu aktuálne pri nakrúcaní amerického The Performance v uliciach Bratislavy. A bolo tomu tak aj v prípade Mierotvorcu, ktorý Bratislavu použil azda vo väčšine scén. A počítame medzi také aj scény z lietadla, alebo Pentagonu. Štadión Ondreja Nepelu ešte vo svojej staršej nezrekonštruovanej podobe poslúžil filmárom ako provizórny ateliér v ktorom vybudovali filmové kulisy Pentagonu, aj interiér lietadla. Spomína si na to a detaily prezrádza filmový architekt Tomáš Berka (2019, Slovart) v knihe Veľká Ilúzia a dopĺňa ju kniha Filmové miesta (Tomáš Galierik, Dajama, 2021).
Napriek tomu, že sa scéna podľa titulkov a dialógov vo filme odohrávala na viacerých miestach Európy a vzdialeného Ruska, prekvapivo sa filmový štáb dokázal uskromniť so Slovenskom. Malým štátom v strede Európy, ktorý vtedy neoplýval žiadnym výnimočným renomé. Len niekoľko správnych ľudí zo zákulisia malo to správne meno a boli na toľko schopní, aby dokázali naplniť všetky potreby náročného filmovania. Ak totiž nemáme filmové ateliéry, zostávajú len schopní ľudia a exteriéry. Najmä čo sa ľudí týka, Mierotvorca ukázal neobyčajný talent a vynaliezavosť slovenských kulisárov.
Slávna scéna v Primaciálnom paláci a na Hviezdoslavovom námestí
Prvé európske scény vznikali na Hlavnom námestí v Bratislave, ktoré ešte nieslo zelenšiu podobu bez toľkého kameňa ako dnes. Keď sa hlavné hviezdy filmu vydávajú za veľvyslancom na ambasádu, vchádzajú v skutočnosti do budovy Primaciálneho paláca, ktorá stojí určite za prehliadku. Najmä pre jej cenné tapisérie, ktoré ukrývajú výnimočný príbeh. Primaciálny palác sa vo filme objavuje z niekoľkých uhlov a miest. Dej sa veľmi rýchlo presúva viac do centra. Máme mať síce pocit, že sa dej odohráva vo Viedni, slovenskí diváci si však všimnú mnohé známe miesta a ilúzia padá. Staré ulice historického centra sa stali dejiskom šialenej naháňačky. Slovenský herec Ľubomír Paulovič neváha strieľať a tak ako George Clooney, aj on preukazuje výnimočné vodičské schopnosti a neuveriteľnú výdrž auta v úzkych dláždených uličkách. Máme možnosť vidieť Zámočnícku aj Ventúrsku ulicu.
Na Hviezdoslavom námestí sa následne odohráva nezabudnuteľná scénka demolácie dvoch áut, ktorá sa pri nakrúcaní niekoľko krát opakovala a nepôsobila tak dramaticky, ako tomu docielili vo finálnom strihu. Nakrúcanie vtedy zaujalo nejedného turistu a dodnes ich vo veľmi malých detailoch filmu vidieť postávať v úzadí. Autá, ale aj filmové stánky tu dostali poriadne zabrať. Falošná rakúska Viedeň stvárnená priestranstvom priamo pred historickou budovou Slovenského národného divadla, je však nasnímaná z množstva uhlov a tak dokonale každý Slovák spozná, že rakúske vlajky sú tam len pre atmosféru.
To stále nie je všetko zo Slovenska
V samotnom filme sa objavuje televízna reportáž z nepokojného Sarajeva, kde však reportérka stojí pred známou charakteristickou budovou Univerzity Komenského na Šafárikovom námestí. Menej známe miesto, ktoré je ukryté v menej rušnej časti našej krajiny je železnica a Čremošniansky železničný tunel neďaleko mesta Harmanec. Významný je tým, že už v minulosti zaujal viacero filmárov aj starej československej, respektíve slovenskej filmovej klasiky. Čremošniansky tunel je známy svojim tvarom a zeleňou v okolí. Vo filme Mierotvorca (The Peacemaker) bol súčasťou scén ukrývania jadrovej bomby v úplne prvých minútach filmu.
Keď Slovensko zvládne zastúpiť aj New York
Pojem filmový zástup je vo svete filmu už pomerne dobre známy. Mierotvorca je sám o sebe významným príkladom toho, že umenie filmovej tvorby dokáže vytvoriť čokoľvek kdekoľvek, ak má ľudí a peniaze. Dodal by som, že je k tomu nevyhnutný aj záujem samotnej krajiny, aby niečo také u nej vznikalo a uvedomovala si, že nakrúcanie filmu je špecifickým javom, ktoré dokáže priniesť krátkodobú, ale zásadnú zamestnanosť najmä danej lokalite. Potrebuje ubytovanie, rozsiahlu logistiku a prináša zisk viac ako len filmárom. V rámci filmového zástupu je tak možnosť zaujať miesto vo svetovom filme a slovenské ruky tak môžu byť pokojne autormi vesmírnych lodí, antických chrámov, aj podmorského dna.
Vo filme Mierotvorca Slovensko filmárom ušetrilo nemálo peňazí. Napríklad tým, že finálne scény samovražedného útočníka nevznikali v New Yorku, ale v Bratislave. Posledný boj v newyorskej katedrále proti samovražednému útočníkovi síce končí výskokom cez vitrážne okno niekam na ulicu v newyorskom Manhattane, reálne sa však herci pohybovali po Dóme sv. Martina v historickom centre Bratislavy.
Mierotvorca a spomenuté filmové lokality:
- Hviezdoslavovo námestie pred historickou budovou Slovenského národného divadla. GPS: 48°08’31.6″N 17°06’33.2″E, Google: 48.142113, 17.109213
- Dóm Sv. Martina, Rudnayovo námestie 1. GPS: 48°08’30.6″N 17°06’18.6″E, Google: 141843, 17.105166
- Kapitulská ulica. GPS: 48°08’35.0″N 17°06’18.6″E, Google: 48.143066, 17.105173
- Hlavné námestie. GPS: 48°08’36.7″N 17°06’29.9″E, Google: 143525, 17.108305
- Primaciálne námestie a Primaciálny palác (ako sídlo ruského bossa). GPS: 48°08’38.4″N 17°06’34.6″E, Google: 144000, 17.109620
Článok pripravil Tomáš Galierik, autor knihy Filmové miesta, ktorá čitateľa sprevádza po Slovensku a vybraných filmových lokalitách. Približuje obce, objekty a scény, ktoré sa objavili v slovenskom, alebo svetovom filme, a v ďalšej umeleckej tvorbe. Zachytené v pôvodnej, alebo kulisami upravenej podobe.