Platformy Android Auto a Apple CarPlay sa v uplynulých rokoch ukázali ako zvlášť užitočné pre motoristov. Rozšíriť funkčnosť smartfónu aj do infotainmentu automobilu bolo v minulosti divoké sci-fi a dlho to nezmenila to ani popularizácia Bluetooth spojenia. Teraz je všetko inak a vyzerá to tak, že mobilné telefóny budú schopné kompletne prevziať zodpovednosť za to, ako vyzerá interiér vozidiel. Zatiaľ o takomto zámere otvorene hovorí Apple, keď avizuje novú generáciu CarPlay.
Najnovšie sme sa dozvedeli, že napriek špekuláciám o spätnej kompatibilite nebude táto revolúcia v autopriemysle určená všetkým.
Očakáva sa, že ako prvé značky si podporu pre nový CarPlay osvoja Porsche a Aston Martin. Zaujímavosťou pritom je, že Apple definitívne skončí s káblovou podporou CarPlay, k dispozícii tak bude jedine bezdrôtové pripojenie.
V čom je nový Apple CarPlay revolučný?
Ambiciózna modernizácia CarPlay zahŕňa podstatne väčší balík možností, než aký poznáme dnes. Najvýznamnejšou inováciou je prevzatie zodpovednosti za zobrazenie prístrojového panela, ktorý bude môcť nadobudnúť celkom nový dizajn.
CarPlay bude podľa slov Apple rozdelený do vrstiev, z ktorých niektoré sa spustia lokálne na aute, iné na iPhone.
Zatiaľ čo iPhone sa postará o prevádzku infotainmentu, navigácie a vôbec mobilných aplikácií, zobrazenie prístrojového panela bude prebiehať v palubnom počítači a Apple poskytne iba „grafický prekrytie“.
Táto vrstva umožňuje výrobcom automobilov integrovať ich vlastné rozhrania s CarPlay, čo by mohlo vyriešiť niektoré obavy výrobcov automobilov, že táto nová verzia CarPlay prenecháva príliš veľa kontroly spoločnosti Apple, poznamenáva.
„Budete používať iba naše písmo“
Ako v podrobnom príspevku objasňuje The Verge, existujú dve vrstvy, ktoré bežia lokálne na palubnom počítači mierne odlišným spôsobom. Nový CarPay využíva „prekryvné používateľské rozhranie“, ktoré obsahuje zákonom regulované prvky ako smerovky a počítadlo kilometrov. Tie možno upraviť iba čiastočne.
Potom je tu „miestne používateľské rozhranie“. Obsahuje tachometer či otáčkomer, teda veci súvisiace s jazdou, ktoré je potrebné neustále aktualizovať. Výrobcovia automobilov ich môžu prispôsobiť niekoľkými spôsobmi, Apple ponúkne rôzne štýly a rozloženia ukazovateľov, od analógových po digitálne, a môžu obsahovať logá a podobne. Zaujímavosťou je, že Apple obmedzuje používanie písiem. Písmo Apple San Francisco je jediné, ktoré bude k dispozícii.
Spustí sa ešte pred naštartovaním
Aby malo takéto preberanie kompetencií zmysel, Apple chce zmeniť aj spôsob, akým sa iPhone spája s autom. CarPlay sa má spustiť hneď, ako vodič otvorí dvere. Preto aj samotní výrobcovia automobilov budú musieť použiť riešenia, ktoré sa spustia ešte pred stlačením štartovacieho tlačidla.
Apple si pritom uvedomuje, že výrobcovia automobilov sa svojich rozhraní len tak nevzdajú. Najmä preto, že už investovali do ich vývoja veľké prostriedky (BMW, Mercedes-Benz), mnohé majú integrované služby Google (Renault).
Ostáva nám čakať, ako sa vyvinie spolupráca s Porsche a Aston Martin v nasledujúcich mesiacoch a rokoch.