Internetové fóra aj sociálne siete zaplavili stovky komentárov, v ktorých sa ľudia vyhrážali okamžitým skončením predplatného. S podobným scenárom, nakoniec, počítal aj Netflix, ktorý pripustil, že služba môže kvôli nepopulárnemu opatreniu čeliť krátkodobému poklesu predplatiteľov. Spoluriaditeľ Netflixu Greg Peters však zároveň vyjadril presvedčenie, že predplatitelia sa vzhľadom na neustály príliv atraktívnych noviniek postupne vrátia. Takýto scenár sa do bodky naplnil.
Netflix najskôr obmedzenie zdieľania hesiel predstavil iba vo vybraných krajinách, vrátane Španielska, kde podľa Bloomberg napríklad za prvý kvartál 2023 počet predplatiteľov klesol o milión abonentov. V máji 2023 už služba obmedzenie zaviedla v globálnej miere a pocítili ho aj predplatitelia na Slovensku. Tí už po novom nemôžu na televízoroch sledovať Netflix z jedného účtu mimo rovnakej adresy.
Predpoveď šéfa Netflixu sa ukázala ako správna. Netflix totiž už pár týždňov po zavedení novej stratégie začal dynamicky narastať na predplatiteľoch. V druhom kvartáli takýto prírastok predstavoval 5,9 milióna predplatiteľov, čo ďaleko predbehlo očakávania spoločnosti aj analytikov. Aj preto hodnota spoločnosti začala opäť naberať na sile, zatiaľ čo konkurencia sa trápila.
Karta v roku 2023 sa totiž výrazne otočila a Netflix dokázal ako jediná svetová streamovacia služba výrazne napredovať. Nielen v počte nových predplatiteľov, ale tiež v oblasti zisku, kde zostáva jedinou streamovacou službou, ktorá vykazuje zisky. Po tvrdých opatreniach a prepúšťaní sa do malého zisku minulý rok prvýkrát od predstavenia dostala aj služba HBO Max, ostatní hráči zostávajú v obrovských mínusoch a musia prichádzať s riešeniami, ktoré by ešte pred časom nepripadali do úvahy.
Pred časom nemysliteľné, teraz nová realita
Takéto riešenia už dnes pociťujú aj predplatitelia na Slovensku. Veľké streamovacie služby ako HBO Max či Disney+ začali výrazne šetriť a počas roka svoje knižnice zredukovali o desiatky titulov. Odobraté filmy a seriály ponúkli konkurencii, medzi ktorými už nechýba ani Netflix.
V ponuke svetovej jednotky tak Slováci po novom môžu čoraz častejšie nachádzať aj filmy a seriály od konkurencie. Či už je to Bratstvo neohrozených a Pacifik od HBO Max, Planéta opíc a Votrelec od Disney+, Vojna zajtrajška od Prime Video či Yellowstone a Top Gun: Maverick od SkyShowtime, Netflix začína čoraz viac ťažiť zo svojich dobrých výsledkov a odmeňuje predplatiteľov aj novinkami konkurentov.
Práve tento krok predstavuje zásadný míľnik vo vojne streamovacích služieb, ktorú môžeme sledovať ešte od roku 2019. Novovzniknuté streamovacie platformy sa vtedy kompletne uzavreli a v rámci vlastných ekosystémov svoj obsah ponúkali výhradne pod vlastnou strechou. Divákov sa vtedy na predplatenie snažili nalákať tisíckami hodín filmov a seriálov, ktorý nikde inde nenájdu.
Situácia sa však otočila a takýmto časom už ale začína byť koniec. Zadlžené platformy sú čoraz ochotnejšie ponúknuť svoje tituly aj Netflixu. Neštítia sa pritom dávať do pléna aj svoje vlajkové lode, ako to nedávno urobila spoločnosť Paramount, ktorá u nás prevádzkuje SkyShowtime. Tá Netflixu od začiatku roka ponúkla svoje seriálové eso Yellowstone, čo je ekvivalent toho, akoby HBO Netflixu darovalo Hry o tróny alebo Disney+ svoje novinky od Marvelu či Star Wars. Ide jednoducho o niečo nemysliteľné.
Sledovať kroky Paramountu bude v blízkej budúcnosti špeciálne zaujímavé, ide totiž o prvú skutočne veľkú obeť streamovacích vojen. Filmová spoločnosť s viac ako 100-ročnou tradíciou je na predaj, pričom k jedným z hlavných faktorov patria aj neuspokojivé výsledky jej streamovacej divízie.
Tri skvelé novinky za jediný týždeň
Netflix sa teda po katastrofálnom roku 2022 opäť dostal na koňa a nič nenasvedčuje tomu, že by sa niečo malo meniť. Streamovacia spoločnosť aj v roku 2024 do vlastného obsahu investuje najviac spomedzi všetkých služieb, čo sa už teraz prejavuje na prílive nového obsahu. Zdá sa, že sľuby Netflixu uprednostňovať kvalitu nad kvantitou sa rovnako darí dodržať. Nevýrazný Rebel Moon síce príliš nepresvedčil, hneď za úvodný týždeň 2024 však divákom naservíroval tri skvelé novinky, ktoré sa držia vysoko aj v hodnotení divákov.
Sú nimi drsná survival dráma Society of the Snow, chytľavá britská kriminálka Fool Me Once, ktorá sa aktuálne drží na čele rebríčka sledovanosti na Slovensku, alebo tiež čierna akčná komédia The Brothers Sun. Rozprávame sa o troch kvalitných novinkách za jediný týždeň, čo jasne naznačuje, že Netflix bude kráľom obsahu aj v roku 2024.
Iste, esá z rukáva vytiahne aj konkurencia. HBO rovnako zaznamenáva dobrý štart roka s detektívkou Temný prípad, v lete sa pripravuje pokračovanie fantasy megahitu Rod draka.
Nespí ani konkurencia v podobe Disney+, kde práve pribudol (nie príliš vydarený) Echo, po ktorom bude nasledovať Šógun, Star Wars: The Acolyte alebo tretia séria čerstvo oceneného Medveďa. Na Apple TV+ zasa už v januári pribudne očakávaný vojnový seriál Masters of the Air. Aj ostatné platformy tento rok ponúknu sľubné novinky.