Veľký muž má veľké ambície, z ktorých vzíde ohromný úspech, ale aj podobne veľké problémy. Mark Zuckerberg svojim Facebookom dobyl moderný svet – o tom niet otázky. Ak nie ste jedným z vyše dvoch miliárd používateľov najpopulárnejšej sociálnej siete, pre mnohých prakticky neexistujete. Byť prepojený s každým na svete znie ako veľmi užitočný a nádejný plán na utopiu, no nie všetko je tak jednoduché, ako sa zdá.
Facebook nie je len dobrákom, ktorý ľuďom a spoločnostiam poskytuje internetovú platformu ako žiadna iná. Spoločnosť sa totižto už viackrát namočila do problémov. Vo svete nadnárodných korporácií to nie je nič výnimočné. V priebehu roka 2018 sa však investori poriadne zapotili. Poskytovanie dát používateľov bez ich dovolenia, neobľúbené zmeny v systéme či súdne vypočúvanie Marka Zuckerberga sa podpísali na hodnote Facebooku, ktorý stratil už desiatky miliárd dolárov. Búrlivé vody ešte nestihli utíchnuť a na povrch sa dostal nový škandál Facebooku! Smeruje sociálna sieť k zániku, alebo je príliš veľká na to, aby niekedy zlyhala?
Nový škandál Facebooku
„Facebook sa priznáva, že partnerským firmám poskytoval možnosť čítať si naše správy. Tvrdí však, že sme mu to povolili.“
Sám Facebook nám v článku potvrdil to, čo mnohí podozrievali. Vyjadrenie spoločnosti vychádza po žurnalistickom vyšetrovaní, ktoré odhalilo, že Facebook dal firmám ako Spotify či Netflix prístup ku našim súkromným konverzáciám. Momentálne je situácia nastavená tak, že títo giganti si môžu čítať, no ak by chceli, tak aj písať a mazať naše správy. Taktiež bolo odhalené, že vyhľadávač Bing od Microsoftu má prístup ku súkromným zoznamom priateľov na Facebooku. Mohli by sme tak mať pocit, že nastavenia súkromia na tejto sociálnej sieti fungujú len na okrasu.
Spoločnosti však tvrdia, že magazín The New York Times tému nafúkol. Napríklad taký Spotify má prístup ku našim správam len potom, čo sa doňho prihlásime cez Facebook – čím automaticky potvrdíme potrebné zmluvné podmienky. Hovorcovia spoločností taktiež prehlásili, že nad našimi správami až takú veľkú kontrolu nemajú. Kráľovská banka Kanady zas poprela, že nejaké podobné partnerstvo medzi ňou a Facebookom vôbec existuje.
Stovky dokumentov a rozhovory s vyše 50 bývalými zamestnancami však potvrdili, že naše súkromie je skutočne len ilúziou. Facebook podľa všetkého dovolil spoločnosti Amazon zbierať dáta nielen daného používateľa, ale aj jeho priateľov. Podobnú výhodu malo mať aj Yahoo. Všetky dokumenty nasvedčujú tomu, že Facebook z nás ťaží omnoho viac informácií, ako nám hovorí.
Dohody o zdieľaní dát používateľov mali pomôcť už viac ako 150 firmám. Na oplátku od nich Facebook požadoval, aby na sociálnu sieť privádzali nových ľudí. Otázky legálne a morálne kolujú internetom bez stopky, no situáciu neujasňuje ani fakt, že takmer každá spoločnosť tieto skutočnosti popiera. „Používame len informácie v súlade s našou zmluvou o ochrane súkromia,“ vraví Amazon. „Nemáme žiadny dôkaz, že Spotify pristupoval ku správam používateľov Facebooku,“ znela odpoveď hudobno-streamovacej služby. Naoko to teda vyzerá, že vzniklo veľa zla, ktoré nikto nevykonal.
Čo na to všetko vravíte? Vadilo by vám, keby spoločnosti využívali vaše súkromné správy k ich finančným a strategickým záujmom? Vaše názory nám zanechajte v komentároch!
Zdroj: cnbc.com, nytimes.com, newsroom.fb.com, cnbc.com, statista.com