Slováci, ktorí majú v PC tento komponent, získajú neporovnateľný herný zážitok

Nenechajte si ujsť

Ultimátny prehľad, ako sa vyznať

Výrobcovia grafických kariet nás neustále bombardujú superlatívmi, zázračnými číslami a odbornými výrazmi, ktorými hráčov nabádajú na kúpu svojich produktov. V záplave technických špecifikácií, ako sú ray-tracing, DLSS či DLAA je však ľahké sa stratiť. Ako sa v tom všetkom zorientovať a vybrať správnu grafiku, ktorá vám skutočne zlepší herný zážitok?

Aktuálnym trendom je hlavne ray tracing

Aj keď sa môže zdať, že grafika v hrách už nenapreduje tak závratným tempom ako v minulosti, nie je to celkom tak. Výrobcovia grafických kariet neustále prinášajú množstvo noviniek, ktoré sa markantne podpisujú na celkovej kvalite vizuálu. Ten vo výsledku dokáže vzhľad herných titulov zmeniť na nepoznanie a vylepšiť celkový zážitok z hry. K najdôležitejším z takýchto inovácií patrí ray tracing, ktorý v posledných rokoch výrazne naberá na popularite.

Paradoxom pritom je, že v historickom kontexte nie je ray tracing žiadnou novinkou. Technológia založená na simulácii odrazu svetelných lúčov (rays), ich prechodu objektami či generovania tieňov, sa už niekoľko dekád využíva v priemyselných aplikáciách, vedeckých simuláciách, rôznych vizualizáciách, ale tiež pri filmoch a reklamách. V hernom segmente však stále ide o novinku, keďže grafické karty doposiaľ nedisponovali dostatočným výkonom, aby dokázali v reálnom čase simulovať správanie svetla.

To sa však v posledných rokoch začína výrazne meniť a ray tracing sa stáva moderným herným štandardom. Hlavným priekopníkom tejto technológie je známy výrobca grafických kariet, spoločnosť NVIDIA, ktorá ešte v roku 2018 prišla s revolučnou architektúrou NVIDIA Turing. Jej hlavným prínosom bola integrácia technológie ray tracingu priamo do hardvéru. To v praxi znamenalo, že realistické osvetlenie, odrazy a tiene vo hrách boli zobrazené bez väčšieho poklesu výkonu.

Integrácia ray tracingu priamo do hardvéru zároveň poskytla vývojárom možnosť posunúť vizuál svojich hier na úplne novú úroveň. Turing bol prvým komerčne dostupným riešením, ktoré masívne zvýšilo dostupnosť ray tracingu medzi bežnými používateľmi za cenovo dostupných podmienok a môže sa považovať za začiatok novej grafickej revolúcie.

Práve na tejto architektúre už od roku 2018 stojí aj rada grafických kariet NVIDIA GeForce RTX, ktorá sa vyznačuje pokročilou schopnosťou simulovania skutočných svetelných a fyzikálnych efektov v hrách. Efekt ray tracingu sa týka všetkých oblastí vizuálu – od realistickejších výbuchov, nasvietenia prostredia, cez zobrazenie vody a generáciu tieňov. Technológia sa preto nespája iba s krajším vizuálom, ale zásadnou mierou sa podpisuje na celkovej atmosfére hry.

PREHĽAD RAY TRACING EFEKTOV

Revolučné využitie umelej inteligencie

Aj napriek integrácii ray tracingu priamo do hardvéru sa nová technológia stále zásadnou mierou podpisuje na celkovom výkone v hrách. Vývojári vo svojich novinkách preto spravidla ponúkajú tri úrovne ray tracingu. Tá najvyššia môže mať za následok zníženie zobrazených snímok pokojne aj na polovicu. Namiesto 60 snímok za sekundu tak razom pri hraní môžete padnúť na 30 FPS alebo menej, vďaka čomu sa hry môžu stať nehrateľnými.

Pri výbere grafickej karty je preto kľúčové vyberať GPU s optimalizáciou ray tracingu, ktorá s podobnými scenármi počíta. Vo veľkom sa na tom podpisuje aj technológia DLSS (Deep Learning Super Sampling), ktorá obraz v nižšej kvalite vďaka umelej inteligencii prepočítava späť do nastaveného rozlíšenia. Ide o riešenie, ktoré umožňuje zlepšiť kvalitu zobrazenia a zároveň zvyšovať výkon pri použití ray tracingu. Výsledkom je obraz vo vysokom rozlíšení s bohatými detailmi a pokročilými svetelnými efektmi. 

Aj za technológiou DLSS stojí spoločnosť NVIDIA. Technológia bola prvýkrát predstavená ešte v roku 2018, odvtedy už však zaznamenala tri veľké míľniky v podobe DLSS 2.0 (Super Resolution), DLSS 3.0 (Frame Generation) a DLSS 3.5 (Ray Reconstruction). Tie sa vďaka trhovej dominancii NVIDIA a blízkemu napojeniu na popredných svetových vývojárov stávajú novodobým štandardom hernej grafiky. Čo teda dokážu?

Vyššie detaily pri vyššom snímkovaní

Začnime najskôr DLSS 2.0 (Super Resolution), ktorú podporujú všetky grafické karty RTX. Postavená je na využití umelej inteligencie a strojového učenia, ktoré slúži na vylepšenie vykresľovania grafiky v hrách. V praxi to znamená zobrazenie vyššieho rozlíšenia bez zvýšeného nároku na výkon.

Predstavte si napríklad, že pred sebou máte puzzle, z ktorých každý dielik obsahuje množstvo farieb, textúr a detailov. Keď je týchto detailov priveľa, spôsobujú, že hra na vašom PC bude príliš pomalá alebo začne sekať. Tu do hry prichádza DLSS, ktorá najskôr na každom dieliku detaily zníži. Následne však použije umelú inteligenciu na to, aby ich nielen dostala späť na rovnakú úroveň, ale dokonca zlepšila. Znamená to, že hra bude rýchlejšia a navyše ponúkne omnoho lepšie detaily.

Zdroj: Nvidia

Hráč napríklad pri nastavení rozlíšenia na 1080p vďaka algoritmom umelej inteligencie, ktoré využívajú dáta z herného enginu, môže získať obraz, akoby hral v 4K rozlíšení. Umelá inteligencia si jednoducho chýbajúce pixely doráta. Hlavným cieľom DLSS je zvyšovať výkon a zlepšovať kvalitu grafiky bez zásadného zvýšenia výpočtového zaťaženia GPU, čo sa NVIDIA dlhodobo darí.

Nové vylepšenia aj v tretej generácii

Ešte bohatší zoznam vylepšení so sebou prináša generácia DLSS 3.0, ktorá využíva pokročilejšie AI modely. Tie sa na rozdiel od DLSS 2.0 nezameriavajú iba na zlepšenie existujúcich snímok, ale popritom dokážu generovať nové snímky, čím sa výrazne zvyšuje počet FPS na obrazovke.

DLSS 3.0 navyše dokáže zvýšiť počet snímok za sekundu aj v prípadoch, keď je výkon obmedzený procesorom. Využíva totiž akcelerátory optického toku, takže efekt vidieť aj v prípade, keď CPU nestíha spracovávať dáta dostatočne rýchlo. Okrem toho tiež vďaka technológii NVIDIA Reflex dochádza k zníženiu latencie (doba odozvy medzi hráčom a monitorom), čo podčiarkuje význam predovšetkým v rýchlych multiplayerových tituloch.

Na rozdiel od predchádzajúcej generácie, DLSS 3.0 už nenájdete na všetkých grafických kartách GeForce RTX, ale iba v 40-tkovej rade, a teda modeloch GeForce RTX 4060, 4060 Ti, 4070, 4070 Ti, 4080 a 4090.

DLSS 3.5 mení hry na nepoznanie

Momentálnym vrcholom technológie DLSS je generácia 3.5, ktorá možnosti hernej grafiky opäť posúva o niečo ďalej. Algoritmy umelej inteligencie v tomto prípade využívajú až 5-krát viac dát a okrem vylepšeného snímkovania a krajšieho vizuálu je hlavným benefitom funkcia Ray Reconstruction. Tá používateľovi prináša celý rad vylepšení – od presnejších a kvalitnejších odrazov svetla, cez redukciu shimmeringu (trhanie alebo blikanie textúr), až po presnejšie zobrazenie svetelných efektov a vierohodnejšie generovanie tieňov.

Výhody DLSS 3.5 si okamžite všímajú aj herní vývojári, ktorí technológiu integrujú do svojich hier. Patrí medzi ne aj oceňovaný minuloročný titul Alan Wake 2, v ktorom sa podpora novej technológie prejavuje hneď v niekoľkých kľúčových oblastiach na čele so snímkovaním. To vďaka DLSS 3.5 dosahuje viac než trojnásobne hodnoty. Skvelou správou pritom je, že DLSS 3.5 používatelia nájdu na všetkých kartách GeForce RTX.

Jasná dominancia na trhu

NVIDIA vo svojich grafických kartách vo veľkom stavila na umelú inteligenciu a táto stávka sa jej teraz masívne vypláca. Technologický gigant vďaka svojim inováciám dokonale ovládol trh a s masívnym, až 88 % trhovým podielom v prvom štvrťroku 2024 nedáva svojmu najväčšiemu konkurentovi najmenšiu šancu.

Nemyslia si to iba hráči, ale aj odborné médiá, ktoré dvoch odvekých rivalov s obľubou porovnávajú a so železnou pravidelnosťou zo súboja víťazne vychádza práve NVIDIA.

Pokročilé technológie v podobe ray tracingu, DLSS či DLAA, ktorá využíva AI k zredukovaniu zubatých hrán a grafických nedokonalostí, od predstavenia v roku 2018 využíva viac než 500 herných titulov.

K vlajkovým lodiam sa radia Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Diablo IV a záplava ďalších. Už teraz hráči môžu vymoženosti GeForce RTX vidieť na prichádzajúcich tituloch ako Star Wars Outlaws či Black Myth Wukong, ktoré budú latku grafiky opäť posúvať o úroveň vyššie.

Ideálny model GeForce RTX rady 40 si ľahko vyberiete na Alza.sk

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -