Počiatky kinematografie
Mnohí ľudia považujú zapnutie telky za každodennú rutinu. Mnohí sa bez televízie ani nezaobídu. Ale kde vzniklo slovo kinematografia? Kde sú počiatky kinematografie? Pozrime sa na minulosť, nie tak dávnu, no zároveň už viac než storočnú, a na začiatky filmu, ktoré neboli vôbec jednoduché. No ako sa vraví: „Je to malý krok pre človeka ale veľký skok pre ľudstvo.“
Začiatky
Všetko sa začalo kedysi na konci 19. storočia. Presnejšie v roku 1895. V tomto roku sa bratia Auguste Marie Louis Nicolas a Louis Jean Lumièrovci podieľali na zostrojení kinematografu. Kinematograf predstavoval viacúčelové zariadenie na natáčanie, kopírovanie či premietanie filmov. Aj keď nemôžme tak úplne tvrdiť, že prvé filmy boli naozajstnými filmami. V podstate prvé filmy boli len fotografiou na ktorej bol zaznamenaný pohyb. A tak, 22. marca 1985 bratia Lumièrovci predstavili svoje prvé neverejné predstavenie. A 28. decembra 1985 prišlo už aj prvé verejné predstavenie, v parížskom Grand Café.
Samozrejme, že to nebolo také predstavenie, aké poznáme dnes. Film, ktorý premietali sa volá L’Arrivee d’un Train a La Ciotat a má 48 sekúnd! V preklade to znamená Príchod vlaku, no a presne aj to tento film zachytával. Pre bližšiu predstavu, tento film vyzerá nejak takto:
Je síce pravda, že bratia Max a Emil Skladanowskí robili prvé verejné premietanie už 1. novembra 1895, nedá sa ale povedať, že by šlo o premietanie filmu. Bratia Skladanowskí nepremietali pohyblivý film, ale len sadu diapozitívov s nepohyblivými obrázkami.
Veľký objav
Lumièrovci nepredstavujú vo svete kinematografie len objav kinematografu (Hmm, podľa čoho asi tak vznikol názov Kinematografia..). Lumièrovci taktiež v roku 1903 vynašli autochróm. Tento prístroj bol komerčne vyrábaný v rokoch 1907 až 1935 a predstavuje raný proces farebných fotografií. Autochróm je farebná priesvitka, veľmi podobná dnešnému diapozitívu. Na sklenenej doske sú mikroskopické zrnká zemiakového škrobu sfarbené na oranžovo, modro a zeleno. Sú prekryté čiernobielou panchromatickou emulziou. Pri expozícii potom svetlo preniká rôznofarebnými zrnkami a po vyvolaní do pozitívu tak vznikne farebný obraz. Čiernobiely obraz na emulzii totiž pozorujeme cez rovnaké farebné filtre, ako keď bol exponovaný.
Zaujatý divák
Prvého predstavenia bratov Lumièrovcov sa zúčastnil aj Georges Méliès. Georges Méliès bol natoľko nadšený z toho, na čom bratia Lumièrovci pracovali, že sa rozhodol si zostaviť vlastnú kameru a vo svojom divadle začal premietať svoje vlastné krátke filmy. Založil prvý ateliér na svete. Svoje filmy režíroval, hral v nich, produkoval, predával ich, no stále ho trápil nedostatok financií.
Filmová revolúcia
V roku 1902 Georges Méliès natočil Le voyage dans la lune, po našom Cesta na Mesiac. Tento film výrazne predbehol svoju dobu či už po vizuálnej stránke alebo deji. Totižto ľudstvo pristálo na Mesiaci v roku 1969. No Jules Verne už v roku 1865 napísal knihu s názvom Cesta na Mesiac, čo sa neskôr stalo inšpiráciou pre Mélièsa. Sto rokov pre tým, než sme leteli na Mesiac sme vedeli, že tam raz poletíme. A len pred niekoľkými rokmi sa našla plnohodnotná verzia Mélièsovej Cesty na Mesiac.
https://www.youtube.com/watch?v=_FrdVdKlxUk&t=18s
Ak sa pozrieme na dnešné film, tak pokrok v technológiách je tak neuveriteľný, že sa až bojím, čo sa stane s týmto umením v budúcnosti.