Pirátstvo je v rozkvete napriek snahám televízií a EÚ
Torrenty sú minulosť, no Slováci stále vo veľkom pirátia filmy a seriály. Táto praktika pritom naďalej ostáva vážnym problémom, najmä pre lokálne televízie, ktoré si s ňou doslova nevedia dať rady.
„Televízny obsah predstavuje takmer polovicu všetkého pirátskeho obsahu v EÚ,“ hovorí Lucia Tandlich, riaditeľka Právneho oddelenia TV Markíza. Odvoláva sa na štúdiu Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO) ohľadom vývoja pirátstva v roku 2023.
Podľa štúdie sa mení spôsob, ako sa používatelia dostávajú k nelegálnemu pirátskemu obsahu. Klasické torrenty a online úložiská ustupujú do úzadia a viac ako 95 % prípadov televízneho pirátstva sa aktuálne uskutočňuje streamovaním, teda cez služby, ktoré umožňujú priame prehrávanie seriálov či zábavných programov online.
Predpisy sú jasné, má to však háčik
Odborník na autorské právo Radoslav Kutaš vysvetľuje, že v prípade nelegálneho streamovania sú právne predpisy jasnejšie, než tomu bolo v minulosti pri boji proti nelegálnym úložiskám, ako napríklad Ulož.to.
„V zákone o mediálnych službách je ustanovené, že každá domáca audiovizuálna mediálna služba na požiadanie musí byť autorizovaná. To je jeden zo spôsobov, ako sa brániť proti domácim streamovacím službám, ak profitujú z pirátstva.“
Aktuálne existujú aj mechanizmy na podávanie námietok proti takýmto službám, ktoré fungujú mimo Slovenska – teda najmä v Česku alebo inom štáte EÚ. Poškodení môžu zasielať podnety prostredníctvom Rady pre mediálne služby.
„Vo všeobecnosti tak existuje v rámci EÚ systém spolupráce medzi regulátormi, ktorý sa týka streamovacích služieb,“ dodáva Kutaš.
Problém podľa Kutaša nastáva pri vymáhaní pravidiel, osobitne ak služba pochádza z priestoru mimo EÚ alebo má inak nejasné pozadie.
Súdy sú stále málo efektívne
„To, čo identifikujeme ako najzásadnejší problém efektívnej ochrany našich práv, je stále nízka vymožiteľnosť práva,“ vysvetľuje Kutaša. Odvoláva sa pritom na fakt, že civilné spory často trvajú aj roky a situácia sa nezlepšila. Pomohlo by efektívnejšie rozhodovanie súdov a vyššia citlivosť verejnosti.
Podľa Kutašu je stále neprívetivá táto spoločenská situácia, kedy má verejnosť „slabé povedomie verejnosti o škodlivosti pirátstva.“
Pirátstvo poškodzuje všetkých
Cieľom televíznych vysielateľov ako domácich výrobcov lokálneho obsahu nie je brániť dostupnosti obsahu, práve naopak, uvádza predseda predstavenstva Asociácie televíznych vysielateľov (ATVS) Peter Gažík. Pripomína, že pirátstvo nepoškodzuje len vysielateľov, ale v konečnom dôsledku samotných divákov a diváčky:
„Našim divákom chceme prinášať lokálny obsah, ktorý je veľmi populárny. Ak ho však diváci a diváčky chcú, tak je potrebné vnímať, že niečo stojí.“
Rovnaký princíp platí aj pre globálny obsah a jeho lokalizáciu. Nákladný je napríklad aj dabing. Ak sa teda film z kina dostane pirátsky na YouTube, neškodí to len americkému štúdiu, ale aj lokálnemu distributérovi, ktorému neostane na podporu domácej tvorby.
„Mnohí na Slovensku apelujú na preferovanie lokálnych výrobkov a domácich výrobcov ako znaku národnej hrdosti. Ak s tým súhlasíme, tak pirátstvo v oblasti audiovizuálnej produkcie by na Slovensku vlastne nemalo existovať,“ uzatvára Gažík.
Nič som sa tam nedozvedel aký iný spôsob uprednostňujú Slováci pred Torrentom a klasického sťahovania zo stránok ako fast share.
A kedy budú v EU riešiť rozdielnu mzdu za rovnakú prácu?
Presne
Reklamy prerusovane filmom. Nie. Dakujem.
Radšej si to stiahnem ako pirát ako to pozerať s reklamami ktoré trvajú dlhšie ako celý film