Ako vzniklo Star Wars
Pred dávnymi časmi, v preďalekej Amerike…
Sa v hlave vtedy začínajúceho mladého režiséra zrodil nápad. Ten mladý, vychudnutý a bradatý muž sa volal George Lucas. A až čas skutočne ukázal, aký veľký a ovplyvňujúci pre ďalší vývoj kinematografie ten nápad skutočne bol.
Počiatky ságy Star Wars
Každá sága má svoj začiatok. Písal sa rok 1975. GeorgeLucas bol začínajúci režisér a príležitostný scenárista. Tvorca filmov Americké graffiti a ešte predtým čisto amatérskeho počinu, snímky THX 1138. Ani jeden z týchto titulov mu však nezaručil výraznejší úspech, aj keď naznačil hravú tvorivosť ich autora. George však v tomto období začína pracovať na scenári k novému filmu, s malou iskričkou nádeje, že sa mu týmto príbehom konečne podarí preraziť naplno.
On to potreboval, Hollywood jeho však nie. Všetko sa však nečakane malo zmeniť, už v blízkej budúcnosti. O rok neskôr dokončuje práce na svojom príbehu „Dobrodružstvá Starkillera.“
Príbeh je však príliš obsiahly, miestami rozvláčny, na prípadné scenárové spracovanie sa v tomto prípade nedá ani pomýšľať. Navyše, všetky filmové štúdia ho rázne odmietajú. George bol odbitý slovami, že všetko, čo napísal, by bolo príliš náročné na spracovanie, ak vôbec realizovateľné. Navyše, pri dĺžke jeho textu by sa dal natočiť seriál, nie celovečerný film. Netreba však zabudnúť, že práve to bola Lucasova prvotná idea – vytvoriť nový sci-fi seriál, ktorý by zaplnil nudné televízne podvečery tých čias.
Neskôr sa Lucas zdravo naštve a celý príbeh podrobne a dôsledne na niekoľkokrát prepisuje. Až tak vznikne prvotná verzia scenára, tentokrát už k celovečernému filmu. Ten dostáva pre štúdia určite atraktívnejší, aj keď na tú dobu kontroverzný názov „Star Wars.“
Krôčiky ku realizácii
Scenár bol hotový, prípravy na realizovanie tohto projektu boli však v nedohľadne. Mladý Lucas sa tak znova vyberá na trúfalú púť po filmových štúdiách s jeho novou verziou predtým odmietnutého príbehu. Neuspel u Warnerov, podobne nepochodil ani v Universale. Šancu mu však ponúklo štúdio Fox, ktoré vtedy stálo na pokraji vnútornej finančnej krízy, ktorá mohla celú slávnu filmovú značku pochovať. A vskutku originálny scenár, ktorý im tento „mladý blázon“ ponúkol, ich dokázal dostatočne zaujať.
Príbeh napriek tomu pokladali za naivný a slovo „vojna“ bola ako päsť na oko vo vtedajšej nielen televízno – filmovej sfére. Zavážil teda celkom iný faktor. Ponuka, ktorú im mladý Lucas sám navrhol. Dobrovoľne sa vzdal všetkých ziskov z premietania filmu, nárokoval si len následné zisky z predaja prípadných suvenírov, ako boli plagáty k filmu, knižky či malé plastové figúrky postáv. Vedenie Foxu pritom nemohlo ani zďaleka tušiť, akú chybu týmto krokom urobili.
Krok filmového štúdia Fox dať Lucasovi šancu zrealizovať svoj šialený seriál na dlhé večery sfilmovaním na strieborné plátna zaujal aj mnoho iných filmových tvorcov, vrátane iných budúcich vizionárov a ostrieľanejších priateľov. Príkladom je aj Steven Spielberg, v súčasnosti považovaný za jedného z najlepších filmových režisérov všetkých čias. Práve Steven odporúčil Lucasovi hudobného skladateľa Johna Williamsa, s ktorým spolupracoval na vtedajšom veľkom hite Čeľuste, no ako sa neskôr ukázalo, aj pri všetkých svojich nasledujúcich projektoch. Budúcnosť legendárnej ságy sa začala rysovať. A to už ostával skutočne len maličký krôčik ku vyhotoveniu dokonale vyváženej mozaiky.
Mágia sa zrodila
Náklady na výrobu filmu sa vyšplhali na slabých 3,5 milióna amerických dolárov, čo bol v tej dobe celkom slušný rozpočet. Dnes sa nad podobnou sumou pousmejeme. Napriek tomu dokázal team okolo Georga Lucasa dostať z minima finančných zdrojov maximum, čoho plným dôkazom je perfektne fungujúci výsledok, ktorý ani po rokoch nestratil nič zo svojej nadčasovosti.
Pre natáčanie náročnejších trikových sekvencií navyše vznikla dnes už legendárna, svojej doby ale úplne prvá a výnimočná spoločnosť Industrial Light and Magic. Zaoberala sa výhradne tvorbou špeciálnych efektov. No a práve táto partia dokázala na tie časy doslova nemožné. Napríklad pri natáčaní bojových scén vo vesmíre sa pracovalo s miniatúrnymi maketami zostrojenými z tých najvšednejších vecí, použitých tými najnemožnejšími spôsobmi. Dnes neveríte, že sa vtedy písal rok 1977. Klobúk dole.
Z ILM sa postupne stala veľká spoločnosť. zameraná na výrobu špeciálnych efektov takmer do každého filmu natočeného za Atlantikom. A nevýrazný bradáč začal zarábať. To však ešte stále netušil, aké pevné základy do budúcnosti položil.
Výrazné správne rozhodnutia a tieň budúcich chýb
George Lucas spravil zaujímavý ťah aj pri kastingu. Do svojho filmu povyberal dovtedy neznámych, mladých hercov. Prakticky jediná známa tvár tej doby, hrajúca jednu z hlavných rolí, pripadla na skúseného Aleca Guinnessa. Skvelo mu však dokázali sekundovať aj spomínané neznáme tváre .Okrem Marka Hamilla či Carrie Fisher to bol najmä mladučký, dovtedy úplne neznámy Harrison Ford. Aj keď sa o Hviezdnych vojnách nevyslovuje práve v najlepšom svetle, rolu Indiana Jonesa (ďalšej slávnej série z pera Georga Lucasa) dostal hlavne vďaka účinkovaniu v ságe Star Wars.
Natáčanie samotného filmu predchádzali aj iné problémy. Jeden z menej známych je Lucasova dilema spojená s vhodne namiešaným príbehom. George sa totižto stále úzko pridržiaval pôvodne načrtnutej skice. V nej mal vytvorených približne dvadsať hlavných charakterov a príbeh sa prelínal cez dve generácie. Najväčšia otázka pre neho samotného teda zostávala: kde vlastne začať príbeh?
Hoci sa trikovým špecialistom podarilo odviesť kus obdivuhodnej práce, Lucasovi to očividne stále nestačilo. Nestačilo mu to k tomu, aby naplno mohol na filmovom plátne ukázať, čo sú vlastne Hviezdne vojny. A tak dúfal, že triková technológia za pár rokov dospeje ešte viac. Čakajúc sa rozhodol vybrať ten najsfilmovateľnejší príbeh zo svojej stále sa rodiacej série. Začal rozprávať od jeho štvrtej epizódy – a to bez toho, aby to hocikomu prezradil…
Pre pokračovanie príbehu klikajte sem.