Prvý Kontakt s treťou rasou bol emotívny, nečakajte ale žiadne hviezdne vojny | Arrival (recenzia)

Viete si predstaviť, že by vám na dvore pristálo obrovské mimozemské plavidlo v tvare veľkého kávového zrna? Poprípade vyfučanej ragby lopty? V tvaroch síce ide iba o predstavivosť, ale práve toto môžete zažiť v kinách. Tam teda pristál očakávaný sci-fi film Arrival, alebo Prvý Kontakt. Náš prvý kontakt s týmto filmom dopadol úspešne, no možno nie zrovna podľa očakávaní. Nečakajte úspech Gravitácie alebo Interstellaru… Nečakajte Hviezdne Vojny, čakajte niečo oveľa hlbšie.

Amy Adams ako Dr. Louise Banks
Amy Adams ako Dr. Louise Banks

Niečo málo o príbehu

Profesorka lingvistiky Louise Banks (Amy Adams) má plnú hlavu svojej práce. Z ničoho nič však na Zem zaparkovalo 12 mimozemských objektov na rôznych lokáciach, a ju to začne zaujímať až keď jej na dvere zaklope banda amerických vojakov na čele s Colonelom Weberom (Forest Whitaker). Ten sa spýta jednoduchú otázku, a to či si Louise neskúsi pokecať s pár mimozemšťanmi. Už trošku na vážnejšiu nôtu, do tímu sa pridá vedec a fyzik Ian Donnelly (Jeremy Renner), ktorý pomôže Louise s nadviazaním prvého kontaktu. Každých 18 hodín sa totižto na jednej z lodí koná na pár minút deň otvorených dverí, a tím má možnosť stretnúť sa s týmito tvormi zoči voči. Chceme však odpoveď na jedinú otázku – Prišli v mieri, alebo nie? Louise si však na túto misiu nesie v hlave ťažkú tragédiu, a tak nebudú emzáci to jediné, čo budeme chcieť vysvetliť. Zachraňuje Louise život celej planéte, alebo len sebe?

Lousie sa pokúša o prvý kontakt
Lousie sa pokúša o prvý kontakt

Emocionálna jazda s pár chybami

Pokiaľ chcete ísť na tento film s vidinou Independence Day, Star Wars, alebo podobných mimozemských bitiek, nebudete zrovna nadšení. Ale pozor! Nebudete ani sklamaní. Najviac však z filmu vyťažíte, pokiaľ na neho pôjdete s čistou hlavou, ako napríklad ja. Samozrejme, vo filme budete cítiť dosť klišé momentov, a pár krát sa vám aj celý rozum zastaví. Rozmýšľajú tie postavy vôbec? Každopádne, keď už budete mať pred očami titulky zistíte, že to klišé ani nebolo tak klišovité, a všetky bullshity zo stredu filmu vám nebudú vadiť. Pár krát sa dokonca aj zasmejete, pretože komunikácia s mimozemšťanmi nebola zrovna prepracovaná ako v Spielbergovom filme Blízke stretnutie tretieho druhu. Tu si budú dvaja mimozemšťania (ktorí majú cool mená) tvoriť vlastné titulky. Bohužiaľ však v neznámom jazyku, a Google Translate na to stačiť nebude.

Či už to čakáte alebo nie, tento filmy má úžasný plot-twist a vyvrcholenie filmu. Pokiaľ si v strede filmu poviete, že je to hlúposť, zostaňte do konca, hneď zmeníte názor. Snímok má úžasnú ideu, ktorá keby bola akokoľvek spracovaná, fungovalo by to. Tento film mimozemšťanov ani nepotrebuje. Taktiež spája to, že film vám popletie hlavu, ale aj tak ho krásne pochopíte. To nedokázal ani vyššie spomínaný Interstellar, ktorý si museli niektorí pozrieť viac krát, aby mu pochopili.  Na konci filmu si vaša duša riadne zatlieska, aj keď uznáte, že by ste film radi videli v inom šate. Bez zbytočných bullshitov a s pevnými nohami na zemi (čítajte bez mimozemštanov). Miesto akcie zažijete drámu a surové emócie.

Jeremy Renner ako Ian Connelly
Jeremy Renner ako Ian Connelly

Zahrali to herci na správnu strunu?

Tak tomu verte, že áno. Amy Adams, ktorú môžete poznať ako Lois Lane z filmu Batman v Superman si zahrala hlavnú postavu, Louise Banks. Lois, Louise, znie to rovnako, však? Každopádne, počas celého filmu budete pociťovať vysokú empatiu k postave. Vžijete sa do jej kože, a s jej smútkom príde aj váš. Vo výbere herečky sa trafili výborne, nieje čo vytknúť. Iana Connellyho si strihol herec Jeremy Renner aka Haweye z Avengers. Z počiatku sa mi jeho výkon zdal nudný, jednotvárny a neemotívny. Potom som si však uvedomil, že to je cieľom tejto postavy. Postavu Iana sa ťažko opisuje, ale o kvalitách tohto herca diskutovať nemusíme. Vo filme si ďalej zahral aj Forest Whitaker postavu Colonela Webera a Michael Stuhlbarg Agenta Halperna.

Že nepadlo ani raz meno človeka, ktorý toto celé vytvoril? No dobre, netajíme to, režisérom tohto filmu je úžasný Denis Villeneuve. Ten nás svojimi kvalitami utvrdil už pri filmoch Sicario a Prisoners. Teraz sa však pustil do sci-fi, použil niečo z Nolana, niečo zo Spielberga a dopadlo to dobre. Nie nadarmo sa teda tešíme na ním pripravovaného Blade Runnera 2049.

Amy Adams a Jeremy Renner
Amy Adams a Jeremy Renner

Spracovanie filmu a hudobná stránka

Toto je jedna časť filmu, ktorej sa nedá nič vytknúť. Nádherné a kvalitné zábery nás sprevádzali celým filmom. Nečakajte však žiadne drahé akčné efekty. Ale ani lacné. Ako som spomínal, toto nieje žiadna akčná bitka. Je to dráma, ktorá je doplnená o zaujímavé CGI, nerušné rôznymi výbuchmi a lietajúcimi emzákmi. Hudba je zas presne taká, akú tento film potrebuje. Ide do tuhého, a rovnako sa zvyšuje aj intenzita basov hudby. Vyvrcholenie scény vám teda naženie aj nejaké tie zimomriavky.

Celkové hodnotenie filmu Prvý kontakt

Koniec koncov, mimozemšťania niesu tým, čo robí tento snímok takým ako je. Tento film má oveľa hlbší zmysel. Je o láske, komunikácii a dokážete si z neho zobrať aj ponaučenie. To sa však vždy dozviete až na konci príbehu, a tak ho neváhajte ísť zistiť. Neminú vás ani klišé a bullshit momenty, ktoré však nemajú žiaden dopad na film. Plot-Twist fungoval úžasne, a koniec bol takou sladkou čerešničkou na torte. Iba kvôli niektorým faktorom dávam filmu hodnotenie 8/10.