A potom?
A asi po 25 dňoch som len tak sedel na gauči a bolo trendy také audio s IronManom a Jarvisom. Tak si hovorím že spravím si k tomu video, ako sa mi automaticky odsúva stolička, otvára stôl… a jedno z druhým a celé to video som zbúchal asi za hodinu. Postol som to a zrazu to úplne hitlo. Išlo to, že 50-tisíc, stotisíc, milión, dva milióny. Za dva mesiace to malo asi 9 či 10 miliónov videí a mne pribudlo 50-tisíc followerov. Hovoril som si, že čo sa to deje, že ono to rastie.
A tak som neprestával, pokračoval som robiť videá denne a zrazu sa začali ozývať na spolupráce firmy. Snažil som sa pochopiť celý ten koncept, ako to naceniť, ako komunikovať s firmami a jedno s druhým. Postupne som sa snažil aj zautomatizovať si tvorbu. Keďže väčšinu videí robím v mojom office doma, tak som si všetko nastavil tak, aby som vedel byť efektívny.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Reklama
Ako napríklad?
Môj celý home office, kde natáčam, má veľmi jednoduchú farebnú škálu. Šedá, biela a čierna plus mám farebné akcenty, ako oranžovú alebo zelenú. To znamená, že všetko vyzerá pekne ucelene a konzistentne. Kamerové uhly mám väčšinou rovnaké a keď robím napríklad unboxing, tak som si všetko na tom stole pripravil tak, aby to vyzeralo kompozične dobre. Keď robím nejaké úplne jednoduché video, teraz ho viem spraviť za približne hodinku.
Tri veci ma zaujali, čo si hovoril. Za prvé, že si sa do toho púšťal s víziou toho, ako má celý projekt vyzerať. Potom to, že sústavne pridávaný obsah dospel do jedného zlomového videa, ktoré zmenilo pomery. Nebyť toho videa, myslíš, že by si si publikum vybudoval postupne aj tak?
To video pomohlo. Určite by prišlo skôr alebo neskôr, ale tá konzistencia je najdôležitejšia. Treba mať rámec. Určime si dobu, že idem to vyskúšať na mesiac alebo dva. A ak tam nemáš aspoň jeden peak, tak niečo robíš zle. Vtedy sa treba ísť pozrieť na dáta a zistiť, ktoré video z tých všetkých malo najväčší dosah a teraz sa snažiť zreplikovať obsah alebo jeho message. Tak to robím aj teraz, že sa pozerám, čo funguje dobre a na základe čoho a ako to viem zreplikovať. Instagram aj Tik Tok ti poskytujú dáta, ktoré sú veľmi ľahko čitatelné.
Máš v profile len samé videá, teda toto je štandard? Instagram tlačí videá, reelska, takže sa máme ako tvorcovia sústrediť na ne?
Väčšina sociálnej sietí momentálne tlačí hlavne videá. Idú aj fotky, ale oveľa menej ako videá. Platformy sa posunuli, a videá momentálne jednoducho bavia ľudí viac. Aj mňa, viem sa s tým oveľa viac pohrať, mám v tom väčšiu kreativitu. Napríklad sound design na fotke nespravím.
Od začiatku si robil všetko len v angličtine. Keď sa chce niekto vyprofilovať ako ty, má sa sústrediť na anglický kontent?
Ak niečo robím, tak chcem, aby to bolo pre každého. Na Slovensku sa dá vybudovať aj so slovenčinou, ale v živote človek nedosiahne taký dosah, klientov a nebude môcť zasiahnuť taký audience, ako s angličtinou. A tak to proste je, bavíme sa o celom svete.
Predtým si vravel, že spolupráce prišli po tom, čo si dosiahol stotisíc followerov. Ako tieto platené spolupráce prebiehajú, kto oslovuje koho, ostávajú ti produkty či si fakturuješ peniaze?
Väčšinou mi firmy napíšu priamo na Instagrame alebo na e-mai. Momentálne mám aj agentúru, ktorá mi s týmto pomáha, pretože nemám veľa času na odpisovanie a dohadovanie sa s firmami.
Typická spolupráca prebieha veľmi jednoducho. Firma mi napíše, že by chceli, aby som natočil video o ich produkte. Ja si pozriem, či s tou firmou chcem spolupracovať alebo nie (90% to je nie z mojej strany). Pozerám sa na to, či ten produkt viem ja sám využiť a či to nie je niečo, čo by mohlo mojich sledovateľov osloviť. Potom sa bavíme o nacenení spolupráce. Ja si väčšinou účtujem 3500 eur za video, ale suma môže ísť hore dole na základe požiadaviek od klienta alebo od ceny produktu. Produkt mi vždy ostáva. Ja vyprodukujem video, klient má nárok na feedback, požiadavky máme už vopred ujasnené. Podstatné pre mňa je, aby som nevravel, čo nie je pravda, aby to bolo autentické a v súlade s tým, čo robím. Video sa publikuje, faktúra odoslaná a hotovo :)
Keby chcem, vedel by som sa s tím úplne v pohode živiť, pretože to zarobí rovnaké peniaze ako moja práca – aj keď sa to mu venujem asi 20 percent času, čo svojmu full-time jobu. Ale ja to stále beriem ako hobby. Keby som to robil na plný úväzok, mal by som pocit, že to robiť musím… takto si viem dať hocikedy pauzu. Keby mi od toho záležalo živobytie, už by som tam cítil tlak. Sloboda je to, čo si cením v tomto najviac.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Tri a pol tisíc za video ma dosť prekvapilo, čakal som menej. Garantuješ klientom dosah?
Nie, pretože ja to garantovať nemôžem. Jediné čo môžem ja garantovať, je kvalita mojej práce. Ak má niekedy video slabý dosah, tak klientom ponúknem, že môžu to video využiť na svoje platené reklamy. V prípade dlhodobej spolupráce, akú mám napríklad s Adobe, máme dohodnutú fixnú sumu za video a im ide hlavne o brand awarness. A aby to video bolo dobre spracované z kontentového a vizuálneho hľadiska. Mám 100% kreatívnu kontrolu nad celým videom, ale každé musí byť určitým štýlom edukatívne, čo mňa taktiež osobne baví a napĺňa.
Máš príjmy aj zo samotného Instagramu či YouTube?
Instagram v Dánsku neplatí za videnia a z YouTube mám minimálne príjmy, pretože tam mám najmenšie publikum štyritisíc ľudí. Moje momentálne príjmy tvorí moja výplata, potom predávam digitálne produkty, ako sú templaty a pozadia a potom peniaze z brand collaboration.