Audio-vizuálny orgazmus vo forme filmu o modelingu | Neon Demon (recenzia)

Thriller, horror, dráma? Umenie? Povedzme, že všetko v jednom. Dánsky režisér Nicolas Winding Refn, ktorý nám priniesol filmy ako Drive alebo Len Boh odpúšťa, vytvoril ďalší „neónový film“. Tentokrát sa znovu pokúsi zožať taký úspech, ako mal jeho film Drive, podarí sa mu to ale? Neon Demon odzrkadľuje drsný svet dnešného modelingu, a ukazuje akú moc má závisť a chtivosť po sláve.

Elle Fanning
Elle Fanning ako Jesse

Aký príbeh si pre nás Neon Demon pripravil?

Mladé, iba šestnásť ročné dievča Jesse prichádza do Los Angeles za modelingom. Je neskúsená, nevinná, no uvedomuje si, že je krásna. Rovnaký názor na ňu má aj agentúra a modelingový fotografovia. Jej „kolegyne“ však závidia, že sa narodila s darom krásy, a tak nepotrebuje žiadne plastiky a prerábky. To, že by každá chcela vyzerať ako ona si Jesse začne uvedomovať, a tak sa z krásneho káčatka stáva škaredá labuť. „Kto by chcel skysnuté mlieko, keď môže mať čerstvé mäso?“

Príbeh filmu nieje to, prečo ste si ho prišli pozrieť

Aby som to uviedol na správnu mieru, príbeh v tomto filme určite nieje to, čo Vás zaujme najviac. Snímok rozpovie príbehové línie mnohých postáv, no veľa z nich ostane otvorených, a vy môžete len márne rozmýšľať, ako to naozaj je. Neon Demon vyniká hlavne svojim spracovaním, teda audio-vizuálnou stránkou. Tento film teda nieje založený na dialógoch, a ani sa ich vo filme veľa nenachádza. Nieje to vôbec podstatnou časťou filmu. Pokiaľ by bol celý nemý, vedeli by sme, čo sa deje. A to je na tomto snímku také úžasné.

Samozrejme, aj po príbehovej stránke má film čo povedať. Pri prvej polovici budete civieť na to, aký je film krásny a nežný, no v druhej polovici uvidíte presný opak. Nie nadarmo má film prívlastok „Fashion Horror“. Všetko má teda aj svoju druhú stranu mince, a tento snímok začne byť zvráteným, ba Vám bude aj na zvracanie. Je to taká kráska a zviera, kde je prvá polovica filmu kráska, a druhá zviera. Neon Demon má každopádne veľa hluchých miest, to je však zámerom.

Neon Demon

Audio-vizuálny zážitok, film ako novodobé umenie

Čo teda vypĺňa hluché miesta vo filme? No predsa spojenie úžasnej hudby s ešte lepšou vizualizáciou. Začnime vizuálnou stránkou. Tá je bezchybná. Jej spracovanie je pre milovníkov filmov priam orgazmické. Nádherná práca so svetlom, svetlá bleskov.. Je to neónová jazda ktorá Vám nedovolí spustiť oči z plátna. Priam hypnotické zábery vo Vás budu vyvolávať pocit drôg v krvi. Hra so svietiacimi geometrickými tvarmi Vás prenesie do iných dimenzii. Film má úžasný zmysel pre detail, kamera nádherne vystihuje to, čo potrebuje. Okrem technických stránok film vynikal aj v tej hmotnej. Krásne líčenie modeliek, šaty, všetko do seba zapadá ako kocky puzzle.

Bez hudby by však tieto nádherné scény nič nehovorili. A verte, budu ku Vám rozprávať tým najkrajším hlasom. Soundtrack mal na starosti Cliff Martinez. Ten atmosféru filmu vystihol náramne dobre. Hudba je moderná, no zároveň aj retro. Je to niečo, čo sa nedá len tak ľahko opísať. Miestami elektronická, no vždy sa hodí do danej situácie. Cliff si s režisérom filmu zjavne dobre rozumie, pretože mu hudbu komponoval už tretí krát.

Neon Demon

Pozrime sa na postavy, a ich hercov

Neskúsenú Jesse si zahrala naopak výborná herečka Elle Fanning. Tá sa dostala preč z tieňa svojej sestry Dakoty, a podľa mňa ju totálne predčila. Elle je nádherná, a úžasne zahrala rolu spočiatku nevinnej krásky. Výborne vybraná herečka. Jej maskérku a neskôr kamarátku Ruby, ktorá ju trochu povozí vo svete modelingu si strihla herečka Jena Malone. Tú môžeme poznať hlavne ako Johannu z filmov Hry o život. Ruby je veľmi zaujímavá postava, o ktorej však veľmi nemôžem hovoriť. Je to znovu taká „kráska a zviera“. Dôležitými postavami filmu sú však aj dve modelky, kamarátky Ruby. Zahrali si ich Abbey Lee a Bella Heathcote. Tieto modelky závidia Jesse jej prirodzenú krásu, kedže oni jej museli dosiahnuť pomocou plastík. Kvôli sláve v modelingovom priemysle spravia všetko.

Nebojte baby, v tomto filme sú aj muži. Rolu drzého strážnika hotelu v ktorom Jesse býva si zahrá sám Keanu Reeves. Čakal som však, že vo filme bude mať viac priestoru. Jesse má v LA jediného kamaráta, a to Deana (Karl Glusman). Jeho príbehová línia je tak trochu odseknutá, a aj keby sme chceli vidieť viac, nebudeme. Herecké výkony sú teda v tomto filme naozaj úžasné, a sú pre neho len prínosom.

Ruby a Jesse
Ruby a Jesse

Aký má film celkový dojem?

Film nádherne ukazuje to, aká je závisť sviňa, a čoho všetkého sú modelky schopné urobiť pre úspech. Ako som písal, spracovanie je úžasné. Pri niektorých scénach som v sedadle sedel ako pribitý. Jediným mínusom filmu sú teda nevyužité postavy a odstrihnutý dej. O deji filmu sa skoro nič nedozviete. Neberte tento film ako nejaký blockbuster, je to niečo ako umenie vyjadrené vo filme. Pripravte sa teda na to, že Vám v poslednej tretine bude zle, a pokiaľ trpíte epilepsiou, ostaňte radšej doma. A nezabudnite, že horror to bude až v neskorých fázach filmu. Neon Demonovy dávam 7.5/10, a to iba kvôli slabšiemu príbehu.

Jesse na svojom prvom fotení
Jesse na svojom prvom fotení