Product placement vo filmoch
So slovným spojením product placement sa na dennom poriadku stretávame vo sfére filmov, seriálov, videohier, či hudby. Doslovný preklad znie „umiestnenie produktu„, čo presne vystihuje podstatu tohto názvu. Jedná sa o skrytú reklamu určitej značky umiestnením ich výrobku alebo loga do vyššie spomenutých médií.
Vo filmoch z hollywoodskej produkcie ide o bežnú praktiku, ktorá finančne dopomáha ku vzniku daného filmu. Úplne bežným príkladom môže byť scéna vo filme, v ktorej hlavný hrdina pije Coca-Colu. Spoločnosť za túto propagáciu zaplatí, pričom samotná čiastka sa odvíja od dĺžky a očividnosti danej reklamy, veľkosti filmu a rôznych ďalších faktorov.
Product placement dokonca funguje aj interne. Skúsenosti s tým má napríklad produkčná a distribučná spoločnosť Sony Pictures. Príkladom môže byť ich filmová séria The Amazing Spider-Man, v ktorej postavy používajú telefóny značky Sony a notebooky Sony VAIO. Každopádne, správny a kvalitný product placement vo filmoch by mal fungovať tak, aby ste si ho ani neuvedomovali.
Pokiaľ je reklama zasadená správne, tak si ju nevšímate, no podvedome o nej viete. Kvalitne spracovaný product placement nemá rušivý element, nie je očividný a nijakým spôsobom neovplyvňuje priebeh filmu. Reklama sa má podmieňovať filmom, nie naopak. Bohužiaľ, nie vo všetkých filmoch to funguje ukážkovo. Jeden režisér by o tom vedel povedať svoje.
Reklamy v Transformers sérii
Týmto režisérom nie je nikto iný ako majster výbuchov Michael Bay. Ten Michael Bay, ktorý zo série Transformers spravil vôbec najdlhšiu reklamu v histórii. Je to priam neuveriteľné, no jeho päť filmov naozaj pôsobí ako jedna veľká reklama na stovky značiek a produktov. Nepreháňame, naozaj sa jedná o stovky.
Ako ste už určite pochopili, product placement v týchto filmoch má veľmi ďaleko od toho učebnicového. Je ho prehnane veľa, skrytý nie je ani pre slepého (ani toto nie je vtip), je očividný, násilný a film sa prispôsobuje jemu. Zo štvrtého filmu Transformers: Age of Extinction si diváci robili srandu, že ide o jednu veľkú reklamu a nazývali ho Transformers: Age of Product Placement.
Poďme sa však pozrieť na presné čísla, ktoré vám dajú lepšiu predstavu o tom, že Transformers filmy sú len dlhé reklamy s drahými hercami. Koľko reklám na značky alebo produkty sa nachádza v prvých štyroch filmoch série?
Transformers – 64 rôznych značiek
Transformers: Revenge of the Fallen – 45 rôznych značiek
Transformers: Dark of the Moon – 68 rôznych značiek
Transformers: Age of Extincion – 55 rôznych značiek
To znamená, že počas týchto štyroch filmov bolo propagovaných cez 220 rozdielnych značiek. A ako sú na tom Transformers filmy v porovnaní s inými snímkami? Pre porovnanie si môžeme zobrať rok 2011, v ktorom vyšla tretia časť Transformers: Dark of the Moon. Film s druhým najväčším počtom reklám toho roku propagoval len 33 značiek, čo je viac ako o polovicu menej.
Reklamy v Transformers filmoch každé dve minúty
Ak by sme si zobrali stopáž prvých Transformers (2 h 24 min), tak to vychádza na jednu reklamu každé dve minúty trvania filmu. Aj keby by tento product placement bol spracovaný realisticky a organicky, stále je toho veľmi veľa. Najhoršie je, že propagácia značiek v sérii Transformers je násilná a priamo zasahuje do priebehu filmu.
Pamätať si môžete napríklad príšernú scénu z Transformers: Age of Extincion, ktorá je jednou veľkou reklamou na pivo Budweiser. Trvá minútu, okrem reklamy nemá žiaden iný význam (nijakým spôsobom neposúva príbeh filmu) a iba narúša jeho tempo. Ďalšími násilne pretláčanými značkami a produktmi boli napríklad eBay, Mountain Dew, Oreo alebo reproduktor Beats Pill.
O propagácii automobiliek ani nehovoríme. Snáď ste si nemysleli, že minútový záber na idúce Chevrolet Camaro s detailným záberom na logo bolo potrebné pre vývoj príbehu. A keď už vidíte logo Mercedes alebo Lamborghini na hrudi gigantického robota, tak ide o veľký prúser.
Samostatnou témou je obrovský čínsky trh, ktorý tlačí stále viac a viac peňazí do hollywoodskych produkčných spoločností a štúdii. Najlepšia vec, ktorá sa im mohla stať, bol dnes už niekoľkokrát omieľaný film Transformers: Age of Extinction. Takmer polovica príbehu sa odohráva v Číne, čo je výbornou príležitosťou na početnú propagáciu čínskych značiek. Diváci zo západu ich síce poznať nemusia, no vedzte, že Čína je veľkým hráčom čo sa týka celosvetových zárobkov filmov.
Dobrý Product Placement nikdy nie je zlý
Pokiaľ je product placement zakomponovaný kvalitne, jedná sa o win-win situáciu ako pre štúdio, tak aj pre danú značku. Bohužiaľ, režisér Michael Bay vytvoril odstrašujúci príklad toho, ako sa to robiť nemá. Všetkých päť Transformers filmov je jednou veľkou reklamou, a pokiaľ si to raz začnete všímať, už nikdy to nedostanete preč z očí. Podobným problémom síce trpia aj iné filmy Michaela Baya, no táto séria je toho vizitkou.
Na tomto odkaze nájdete podrobný zoznam product placementu v Transformers filmov spolu s fotografiami. A pokiaľ vás zaujímajú ešte presnejšie čísla, tak pod týmto odstavcom nájdete šikovnú infografiku zo stránky Hollywood Branded. Nájdete v nej všetkých šesť filmov (aj s Transformers: Posledný rytier a Bumblebee).
Aj vy ste si všímali násilnú propagáciu značiek v sérii Transformers? Vaše názory a postrehy nám napíšte do komentárov!
Zdroj: youtube.com, blog.hollywoodbranded.com