Google sa vracia 26 rokov späť
Keď Larry Page a Sergey Brin v roku 1998 spustili svoj internetový vyhľadávač, iba sotva mohli predpokladať vývoj v nasledujúcich 26 rokoch. Ani to, že v roku 2024 zavedie revolučnú funkciu, ktorou je v skutočnosti návrat k začiatkom.
Google zmenil naše životy a ak máte pocit, že sa vás až tak veľmi netýka, mýlite sa. Zasahuje totiž do každej oblasti nášho života. Práve vďaka tejto spoločnosti počas desaťročí vznikali moderné štandard pre webové technológie, vďaka ktorým môžu fungovať informačné systémy či médiá. Aj smartfóny, ktoré používame, pracujú s operačným systémom Android od tejto firmy.
Niektoré projekty síce nevyšli, napríklad sociálna sieť Google+, základný produkt vyhľadávania sa však dočkal mimoriadneho vývoja a expanzie.
Masívny únik dokumentov Google spôsobil rozčarovanie
Google neustále upravuje spôsoby, ktorými vyhodnocuje kvalitu webového obsahu.
Cieľom je ponúknuť používateľovi čo najviac relevantné výsledky, a preto je potrebné poznať o ňom detaily. Tu nachádzame dôvody, prečo je Google ako spoločnosť často asociovaná s pojmami ako ochrana osobných údajov či sledovanie.
Významnú úlohu v posudzovaní kvality obsahu zohrávajú objektívne parametre, ale aj lokálny kontext. Tieto objektívne ukazovatele dnes sledujú a využívajú v prospech svojich zákazníkov spoločnosti zaoberajúce sa SEO, teda optimalizáciou webstránok pre internetové vyhľadávače.
Nedávny únik metodík posudzovanie kvality obsahu vyhľadávania odborná obec považuje za akúsi studenú vojnu medzi Googlom a SEO spoločnosťami, pretože získavanie popredných pozícií vo vyhľadávaní sa stáva čoraz menej prehľadné. Navyše, už sa nezakladá iba na samotnej kvalite obsahu, ale mnohých ďalších faktoroch.
Umelá inteligencia spôsobuje problémy
Najväčším problémom súčasného vyhľadávania cez Google je, paradoxne, umelá inteligencia. Paradoxne preto, lebo samotný Google vyvíja svoje vlastné modely umelej inteligencie a snaží sa ich popularizáciu.
Google Gemini má našliapnuté na to stať sa absolútnym lídrom v dostupnosti funkcií AI, pretože svoju technológiu už od základov pripravoval ako vysoko škálovateľnú a predovšetkým multimodálnu. To znamená, že vie pracovať s textom, fotografiou, zvukom a aj videom. Dokonca aj s tým zhotovovaným v reálnom čase kamerou smartfónu.
Medzičasom sa však pri tvorbe obsahu uplatňoval produkt ChatGPT od spoločnosti OpenAI. A to vo veľkom. Dokonca až tak, že niektoré odhady tvrdia, že polovica všetkého novopridaného obsahu na internete je vygenerovaného práve s použitím umelej inteligencie. Generatívna umelá inteligencia je tá, ktorá tvorí texty, obraz, zvuk, prípadne video. A pri správnom nastavení vstupných parametrov dokáže byť ChatGPT najlepším SEO špecialistom na svete.
Preto sa dnes vo vyhľadávaní predovšetkým v anglickom jazyku častokrát zobrazujú objektívne celkom relevantné, ale generatívne obsahy, ktoré používateľ neocení.
Tlačidlo „Web“ odfiltruje nezmysly
Google proti generatívnemu obsahu začal bojovať svojsky – návratom k čistému internetového obsahu, informuje magazín 404 Media.
Vo vyhľadávaní preto v máji spustil záložku „Web“, ktorá je už dostupná aj pre slovenských používateľov. Ak sa vám nezobrazuje, kliknite v lište možností vyhľadávania (Obrázky, Videá, Správy) najprv na tlačidlo „Viac“ alebo jednoducho lištu odsuňte doľava.
Následne vám Google zobrazí výsledky očistené od multimediálneho obsahu a preferuje iba ten, ktorý je založený na textovom obsahu.