Ako sa robia Marvel filmy?
Robert Downey Jr. v novom rozhovore približuje, ako sa vlastne robia Marvel filmy. Veľkolepý filmový vesmír, ktorý sa aktuálne skladá z 23 jednotlivých filmov, začal v roku 2008 práve jeho sólovkou Iron Man. Odvtedy sa toho veľa zmenilo hlavne v oblasti špeciálnych vizuálnych efektov, ktorými sa novodobý MCU vyznačuje. Ako to však vlastne ovplyvňuje proces natáčania?
Robiť vizuálne efekty nie je len taká sranda. Vyžaduje si to ohromný talent, neskutočne výkonné počítače a naozaj veľa peňazí. Proces budovania celých imaginárnych svetov je taktiež veľmi zdĺhavý a náročný, preto na filme Avengers: Endgame pracovalo až 13 rôznych firiem, ktoré sa zaoberajú vizuálnymi efektami.
Len pre predstavu, v tejto veľkolepej tímovke bolo ku vytvorených cez 3 000 záberov s vizuálnymi efektmi, vygenerovanými v počítačoch.
Čo k tomu povedal RDJ
Downey nedávno absolvoval podcast The Joe Rogan Experience. Okrem toho, že sa vyjadril na tému “konkurenčných” hercov v žánri superhrdinov, taktiež priblížil proces tvorby Marvel filmov.
Veľká časť MCU fyzicky v skutočnosti neexistuje. Dobrým príkladom sú napríklad bielo-červené obleky, v ktorých superhrdinovia počas Endgame cestovali späť v čase. Tie ako kostýmy totižto v čase nakrúcania ešte neexistovali, Marvel sa teda rozhodol pridať ich vo fáze postprodukcie. Výnimkou však nie je napríklad ani samotný oblek Iron Mana, ktorý je vo všetkých scénach počítačovo generovaný.
Robert Downey Jr. však pri nakrúcaní filmov nenosil len oblek na zachytávania trojrozmerného pohybu. Každú scénu zahral najprv v tomto špeciálnom „motion capture obleku„, no potom aj v makete „Iron Man obleku„. Výhodou toho prvého je to, že herec sa môže voľnejšie hýbať a uvoľniť sa. Ten druhý však pomáha tímu špeciálnych efektov realisticky vyrenderovať v počítačoch oblek so správnymi úrovňami tieňov, odleskov atď.
Ešte zaujímavejšiu situáciu si odžil Mark Ruffalo. Konkrétne pri hraní Smart Hulka v Avengers: Endgame taktiež nosil „motion capture oblek„, no navyše mal na chrbáte pripevnenú PVC rúru, ktorá asi meter nad jeho hlavou držala maketu hlavy Hulka. Malo to dva dôvody. Za prvé, režiséri Joe a Anthony Russo na pľaci videli, aký veľký bude Smart Hulk vo finále. Za druhé, keď ostatní herci interagovali s Ruffalovou postavou, nemuseli sa pozerať do prázdna meter nad jeho hlavu, ale priamo na maketu hlavy Hulka.
Je to ťažké, ale zvládnuteľné
Aj keď je práca s digitálnymi efektami hlavne pri nakrúcaní ťažká, Marvel to, očividne, má pod palcom. Downey prezradil, že tím vizuálnych efektov si dokázal ľahko poradiť s prakticky čímkoľvek, napríklad aj hýbať jeho rukou, keď ňou herec nehýbal.
Downey ešte dodal, že prakticky “bez akejkoľvek výnimky je Marvel vesmír perfektne zostavená skupina duší.” A to nezahŕňa len hercov či režisérov, ale aj množstvo talentovaných ľudí, ktorí sa sami na plátne nikdy neobjavili a neobjavia, no bez ich práce by tieto filmy vzniknúť určite nemohli.
Zdroj: movieweb.com, youtube.com, imdb.com