Obrovská zmena na Slovensku. Revolučne sa zmenilo nakupovanie v e-shopoch

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 23 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Nový zákon obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien

1. júla 2024 nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Prináša viacero dôležitých zmien, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet. 

Zmeny predstavujú komplexnejšiu úpravu a priblíženie sa európskym štandardom,“ hovorí Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje prevádzku vyše 6 000 slovenských e-shopov. Za dôležité zmeny pre spotrebiteľov označuje napríklad vyššiu ochranu pred umelým navyšovaním cien či falošnými recenziami.

Zľavy, ktoré nie sú naozaj zľavami

Označenie zľava či akcia aj dnes funguje na vzbudenie záujmu zákazníka. A čím je väčšia, tým lepšie. Problém je, že niektorí e-shopári umelo navýšia pôvodnú cenu a prezentujú tak vyššiu zľavu, aká je v realite,“ konštatuje Mária Auxtová zo Shoptetu. Tento stav sa snaží zákon zmeniť.

Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. Ak sa tovar predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.

nakup kartou
Zdroj: SLSP

Koniec falošných recenzií

Mnoho ľudí si dnes pred nákupom kontroluje recenzie daného tovaru. Aj preto myslí zákon na zabezpečenie ich pravdivosti. Majitelia e-shopov majú podľa neho zariadiť, aby recenzie pochádzali od ľudí, ktorí produkt skutočne kúpili, respektíve použili. V opačnom prípade môže ísť o falošnú recenziu. 

E-shopy môžu napríklad pridávanie recenzií obmedziť len na zaregistrovaných používateľov, ktorí si daný produkt v minulosti objednali,“ vysvetľuje Mária Auxtová.

Za falošnú recenziu sa považuje aj prípad, keď sám obchodník poverí inú osobu, aby poskytla falošné spotrebiteľské hodnotenia alebo odporúčania. Toto sa podľa Olivera Majdúcha týka aj sociálnych médií a prípadných falošných recenzií od influencerov, teda všetkých prípadov, keď recenzie nepochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si produkt kúpili alebo ho skutočne použili.

Sankcie sú miernejšie, no môžu predstavovať státisíce

Podstatnú zmenu prináša aj nová úprava pokút. Tie sa po novom odvíjajú od ročného obratu a majú maximálnu výšku. Znižuje sa tak pravdepodobnosť, že by jedna či dve sankcie mohli byť pre e-shop likvidačné.

V prípade porušenia zákona hrozí pokuta v hodnote 2 % z ročného obratu do výšky 200 000 eur. V prípade upustenia od porušovania zákona môže orgán dohľadu sankcie znížiť. Naopak, ak sa porušovanie povinností opakuje, hranica 200 000 eur sa zvyšuje.

Pri porušení zákona môžu orgány dohľadu obchodníkovi uložiť aj povinnosť zmeniť či upraviť obsah zverejnený na e-shope. Cieľom je chrániť kolektívne záujmy spotrebiteľov na Slovensku a zabrániť riziku vzniku ujmy na ich právach.

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -